Sidor

lördag 15 mars 2014

När man är miljonär för en stund.

Idag hade vi planerat att göra en massa nytta.
Klockan 07.05 kom Lilleman intassande till mig och viskade att han haft mardrömmar.
När jag vaknade till lite, förstod jag varför.
Det blåste storm!
Det rev och slet i taket och träden på baksidan slog mot deras fönster.
Jaha.. inget bra väder alltså.
Jag slumrade en stund till, men efter en halvtimme kom även Minime tassande.

När jag öppnade telefonen såg jag att mer än en meddelade att det snöade. Vad fint!
Och ja, det snöade här också, men inga mängder.
Det är ju trots allt mars, så det är bara att tugga i sig att våren inte riktigt är här, än....

Frukost blidde det i alla fall.
Och maken och barnen sjön så fint! :-) Tanten blev nämligen ett år äldre idag, igen. Fasen vad ett år går fort!
Även om jag inte har någon årsnojja alls. Jag vet knappt vad jag fyller, faktiskt!
40 någonting.. närmare än så tänker jag inte! ;-)
Jag fick finfina paket.
En anteckningsbok, utan linjer!
Jag skriver inte utan linjer. Jag skriver inte i böcker med rutor heller. Jag ska ha linjer.
Det vet maken.
Men, eftersom i nu varit på kurs i kreativitet, så misstänker han att jag kan få fram mer kreativitet genom att ha blanka papper.
Och det måste ju prövas. :-)
En arbetsbok blir det dock inte, däremot en reflektionsbok!
Sen fick jag en bok, som jag önskat mig.
Jag har mina rötter i Finland. I den svenska delen. Och kunskapen om att det finns svenskspråkiga i Finland är fortfarande dålig i Sverige.
Nu, när jag säger att jag är född i grannlandet, men bott här i mer än 25 år så får jag svaret "jaha, jamen då är det inte konstigt att du pratar så bra svenska".
När jag var nyhitflyttad fick jag ofta beröm för min fina svenska! ;-)
Jag fick tom inbjudan till "svenska för invandrare" och all info på finska ifrån den första kommunen jag bodde i.
Så, jag får ofta förklara hur det kommer sig att stora delar av landet på andra sidan pölen är svenskspråkigt.
Nu ska jag läsa på så att jag kan all fakta! ;-)
Sen fick jag en annan rolig bok! :-) Den blir intressant.

Och, sen fick jag ju förstås lite blingbling. Annars går det ju inte! ;-)
Örhängen designade av Blondinbella. Jag tycker att hon har fina smycken till väldigt bra pris!
Så, nu har jag nya fina örhängen till vår fest med temat "gala" om ett par veckor!

Efter frukost och lite mys, klädde vi på oss varmt och gick ut. Det finns som bekant inget dåligt väder...
Och visst är det lustigt att det ser ut såhär. Även här på landet! För det ser exakt likadant ut hemma i radhuset.
femhundratolv vantar. Till en hand!
Det finns sällan två! Hur. är. det. möjligt??
Det är dags för en storstädning av hallen här också. En sopsäck ska fyllas med just "halva" vantar, urvuxna jackor och för små skor.
Det som inte funkar till vardags har ju tagits med ut hit. Men nu funkar mycket av det inte längre här heller.
Väl ute, drog vi igång grillen.
Vi hade inte så mycket kol, så vi tog till ved. Går lika bra det om man bara har lite framförhållning.
Svärmor och svåger med familj kom ut för äta lunch och fika.
Vi grillade korv och hade tänkt äta ute.
Det var dock inte aktuellt idag. Det är inte så kul att äta med en hand och hålla i ett barn med den andra för att det inte ska blåsa iväg!

Jag fick jättefina blommor!
Och en drös med triss och ett presentkort på Plantagen. yey! Mera rosor! ;-)
Triss är inte dumt! Man är miljonär ända tills man skapat dem! :-)
Efter korven fikade vi.
Chokladkaka, med bär och vaniljkräm. Mums!

Vi drog på oss bra med kläder och tog en promenad efter maten.
Är man bara i lä så är det inte kallt.
Det är vinden som är jobbig.
Vilket väder det än är, så är det vackert nere vid havet och doften av salt vatten är underbart!
Notera svanen till höger! ;-)

Man fick mycket frisk luft på ganska kort tid idag.
Men, som sagt i lä var det riktigt varm. Det känns på kinderna att solen var framme en stund.
Släktingarna som inte är lika vana vid sjöluft som vi blev lite trötta! :-)
Det är skillnad på luft och luft!
I början när vi var här ute på vårarna, blev vi nästan lite yra och vimmelkantiga och jäklar vad vi sover när vi är här.
Det är som att det är mer syre här.

Släktingarna drog iväg till nästa kalas efter ett par timmar. Vi är många som fyller år nu. Och just i år är det en massa släktingar som fyller "jämt". 18, 21 och 40. Jämt fördelat ifrån nu till i höst! :-)

Eftersom det inte var något uteväder idag, så får biltvätten vänta tills i morgon. Jag har i stället pamprat mina pellisar.
Dom har klarat sig bra. I höstas planterade jag dom i ganska små krukor och ställde dom i ett par fönster.
Men, vi har ju inte varit här speciellt mycket under vintern, så de har stått svalt.
Jag vågade inte ställa dem i gästhuset, för risken att de ska frysa eftersom vi inte håller det huset grundvarmt ens.
Är det minus ute, så är det minus inne.
Men, i år hade det funkat, eftersom vintern varit så mild.
Nåja, idag klippte jag bort gammalt och torkat och vattnade igenom dem. Flera blommor är ifrån sommaren 2012!
Några nya pellar blir det varje år, men det är jättekul att ha några gamla som grund.
Ofta blir dom ganska maffiga när dom kommer ut i större krukor och får stå i solen.

Nu måste jag få till växthuset hemma, så att mina små bebisar växer på sig!
Jag hoppas på en lika fin sommar som förra året. Oj vad fint det ska bli här! :-)

Nu blir det lite god mat, gott vin och sen Gladiatorerna.
En fin helg, även om jag är ett år äldre nu än igår! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar