Sidor

söndag 2 juni 2013

Underbar Idyll!

Ah, vilken underbar helg.
En lat, soft helg.
Som jag så väl behövde, för att ladda batterier.
Så som jag sällan gör. Maken påpekar titt som tätt att jag ska försöka att göra "ingenting". Reflektera.
Jag hävdar att jag gör ingenting, ibland. Men, ofta gör jag något ändå, men tycker att det är avkopplande.
Men sitter rakt upp och ner och gör _ingenting_ det händer inte ofta.

Igår, vaknade vi ganska tidigt och tog en lång frukost.
Sen, hoppade vi i trädgårdskläderna och åkte till gamla huset för att röja lite.
Lilleman, han tröttnade rätt omgående, satte sig i bilen och tjatade "när ska vi åka hem".
Han tycker att gamla huset är hur tråkigt som helst.

Vi klippte gräset. Det var mer än dags! Jag fick först klippa med klipparen på högsta möjliga klippavstånd.
Sen en gång till på lägre.
Det märktes att det regnat mycket och att ingen varit där och klippt den än i år. Den var grön och frodig!
Skönt att den inte är helt vildvuxen när vi lämnar över nycklarna.

Jag klippte rosorna lite också. Bambi hade varit där och nafsat men det var inte så illa som jag trodde.
Stora dottern och jag passade på att rensa lite ogräs under tiden maken städade ur garaget.

Det är oerhört skönt att inte ha den stora gräsmattan och tungjobbade trädgården längre! :-)
Den går att få (ha) jättefin, men det kräver rätt mycket arbete. Annars blir det vildvuxet på rot.

Efter lunch var Minime på kalas och jag passade på att dricka kaffe och snacka lite skit med de andra mammorna under tiden...
Nu vill inte Minime att jag ska lämna henne, men det är ju alltid så trevlig att det i framtiden kommer att bli ren övertalning att få stanna kvar! ;-)

Det duggregnade lite när vi gick och efter en stund öste regnet ner.
Alla tjejer passade på att hoppa i studsmattan! Och man kunde vrida ur varenda klädesplagg efter en stund! :-)
Killarna, de satt inne och byggde lego.
Tjejerna hade alltså ett mycket blötare kalas! ;-)

Maken pep iväg på herrmiddag och jag fick besök av kompisen C.
Vi fixade Tacos och åt tills magen stod i fyra hörn.
Jag köpte Arlas mjukglass för ett tag sedan men har inte prövat att den, men nu åt vi den till efterrätt.
Stora dottern hade vispat ihop en bunke och ställt i frysen under tiden vi var på kalas.
Vi åt den med strössel och chokladsås.
Löjligt gott!!
Men, det kändes lite meckigt att fixa i strutar, för först var den halvhård och vips smälte den.
Det gäller att äta fort! :-D
Det var lite olika aktiviteter i centrum hela helgen, bland annat jazzfestival.
Nu, när vi flyttat på andra sidan berget, hör vi mycket tydligare vad som försiggår i centrum.
Jättemysigt tycker jag! :-)

Idag har vi bara softat. Jag har fixat lite i trädgården, men den är så liten, att det liksom inte tar någon tid!
Lite dutt här och lite dutt där.
Det räcker!
Senaste tidens regnande gör ju att allt är mer än grönt och frodigt.
Slänten ser ut som en sommaräng!
Idag var det dessutom jättevarmt så man kunde inte vara ute så länge i stöten.

Vi hade lite småplaner, men la dom på hyllan när vi fick vänner på fikabesök vilket var jätte kul!
Man borde ha fler spontanbesök! :-)
Vilket iofs blir lättare numer, när de flestas barn är lite större.
När alla har små barn, är ju rutiner så viktiga. Spontant är inte så "inne" under småbarnsåren! ;-)

Jag satte mig i solen på balkongen och bara "var" en lång stund innan besöket dök upp.
Maken var jätteimponerad! ;-)
Men det märks verkligen att huset är mindre, så allt som ska göras går mycket fortare.
Att städa av det går på ett nafs.
Och när barnen har sina rum högst upp, behöver jag inte plocka leksaker och grejer i hela huset hela tiden.
Dom håller sig där uppe.
( I alla fall nu, när dom mestadels är ute och leker.)
Och kläderna jag hänger fram, uppe, ser man ju inte om man inte är på den våningen.
(Jag hänger alltid fram kläder kvällen innan..)
I gamla huset, såg det direkt skräpigt ut, när jag hängde fram kläder, i om att det var "mitt i huset".
Likadant med tvätten.
För att vika tvätt var jag tvungen att bära upp den i köket. Det gick inte att vika i det badrum som var tvättstuga.
Nu kan jag stå i tvättstugan, eller samla "på hög" där och stänga dörren.
Det är inte rörigt i ett badrum alla använder och som är mitt i huset. Så att det alltid ska vara städat.
( I min värld.)
Det är lättare att ha ordning och reda! :-)



Nåja, vi fikade ute i solen och barnen lekte.
Det är så skönt hur alla barn springer kors och tvärs.
Iofs så "tappade" vi två barn en stund. Vi skickade tonåringen på jakt.. Sen hittade vi de förrymda barnen och tappade bort tonåringen! :-) Men, hon hittade ju hem!

Efter middagen, drog Lilleman iväg med sina kompisar till en koja dom bygger. Det är så kul att se dem i full mundering. Det är pistoler, svärd och spionutrustning!

Minime ville gå en promenad.
Hon går inte fort. Hon går direkt långsamt. Så det blir ingen lång promenad i steg räknat. Mer i tid, liksom...
Nu skulle hon ha docka och vagn med sig, så det blev baraen sväng runt kvarteret.

Och det är verkligen så otroligt mysigt! En lång bit är det en sandad gångväg. Det blir "landet känsla" när man strosar. Nu är det ju så grönt och frodigt. Massor med blommor överallt.
Alla är ute i sina trädgårdar och fixar. Det är så fint! Det klirrar av glas och bestick och barn springer runt.
Idyll.
Ren och skär idyll!

Jag längtar till landet nu också, det är ju jätte länge sedan vi var där. Men det är inte lika "akut" längtan.
Jag trivs bättre i huset och området nu, vilket gör att jag kan njuta av där jag är på ett annat vis.
Det är jätte svårt att förklara känslan och varför den är så stark.
Det var inget "fel" på huset förut och inte på grannarna heller. Och, vi är ju kvar i samma område.
Vi har flyttat ett par hundra meter.
Men känslan är en annan.
Det här är mer "vi".

Men, som sagt, jag längtar till landet nu.
Vi har inte varit där sen februari! Tyvärr blir det inte nästa helg heller, vilket var planerat iom att det är långhelg.
Men maken ska iväg en sväng till Danmark och jag vill inte vara där ute själv.
Jag får se vad jag hittar på med barnen.

Det jag borde göra är att åka och köpa blommor -till landet! De klara sig att stå i kartonger här på baksidan en vecka.
Synd att symaskinen står på landet, för lite gardiner skulle vara kul att sy.

Nåja, nu är helgen slut. Nästa vecka är kort, men intensiv.
Det märks att mycket ska fixas innan folk går på semester.
Inte långt till skolavslutning.
Och, idag fick jag det glada beskedet att stora sonen och hans flickvän kommer hem en sväng!
Han trodde först inte att han skulle hinna, men med lite förändringar i jobbsituationen så kommer dom att vara här ett par veckor.

Toppen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar