Sidor

torsdag 20 juni 2013

Småkryp i sängen!

I kväll är den kväll, när man ska gå ut och leta upp sju sorters blommor och lägga under kudden! Om man är singel vill säga.
Jag har prövat det en gång...Jag och min syssling. Vi var väl en sisådär 12-13 år. Det enda som hände var att
vi vaknade morgon efter med en massa kryp i sängen! Inte drömde vi om några snygga killar inte! ;-)

Tur att man redan är gift så att man slipper ge sig ut på sådana äventyr numer! ;-)
Men, det är ändå nåt magiskt med midsommar.
Även om det oftast är skitväder och kallt, så är det ändå något speciellt. Natten är ljus och lång. Det är mitt i sommaren.
Semestern ligger framför en..
Jag, som inte gillar julen speciellt,  (Det är kallt, mörkt och dyrt!) älskar midsommar!
Så har det alltid varit, så länge jag kan minnas.
När vi var unga, då var midsommar, den helg man fick vara ute. Åka på dans fast man egentligen var för ung! ;-)
Midsommar var alltid rolig.

Den helgen är också lite mer "laid back" än tex just jul.
Jul, den firar man med "bara" familjen. Har man ingen, blir man inte inbjuden till julfiranden till andra.
Men, midsommar, den firas oftast med andra konstellationer än bara familj.Vänner, bekanta, grannar...
Det går att ta en liten picknickkorg och gå ner till närmsta park, där det står en midsommarstång och så är man med i gemenskapen ändå.
Det är en skön känsla tycker jag. Och här på landet, går man man ur huset till ängen, för att dricka kaffe, dansa runt stången och leka lekar.
Man träffar på grannar och bekanta. Skoj!
Lättsamt och trevligt!


Jag har piffat till mjölkbordet lite i år. Jag älskar de små svampar jag köpt. Egentligen ska dom ju stå i gräset, men jag vill inte få dom sönderkörda av moppar eller gräsklippare, så dom får stå på bordet. :-)

 Den lilla ekorren ramlade ner i vintras och sprack. Men, den är söt ändå....

Jag har roat mig med att städa gästhuset idag. Och det är förvånande hur smutsigt det kan bli under en vinter, trots att det stått igenbommat!
Det tog nästan hela dagen. Men, då har jag vädrat allt som gick och tvättat allt annat! ;-)
Som tur var blåste det lite, för vi har haft högsommarvärme hela dagen!

 Damm och annat blåstes ut genom att alla fönster öppnades på vid gavel! :-)

Det är så mysigt att tvätta och hänga ut! Doften är underbar när man tar in lakanen sen.
Doftar sommar!
Sommarens Ernstprogram drog igång idag! Det är sådant som också en tradition som måste ses! :-)
Man får så många fina idéer!

Nu hoppas vi på sol i morgon med, så att vi slipper hoppa små grodor i stövlar! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar