Sidor

torsdag 13 juli 2023

Vi hann!

Yey, vi hann klart!!! 
Med 4 dagar till godo, så har vi gått i mål med våra sommarprojekt! 
Det återstår massor med småpill och byggande, men det stora och tunga är klart,  det som gör att vi måste vara tre personer. Allt som är kvar kan maken fixa, jag eller vi båda, ett par timmar här och där. 
Och vilken skillnad det är redan!
Så skönt att kunna äta frukost här! 
Huset känns ännu större nu, när utemiljöerna äntligen är funktionella. 
På andra sidan huset var tomten "död". Två stora granar tog hela tomten och gjorde det så mörkt. 
Redan när vi tagit ner dem i såg vi att vi har sol stor del av dagen där med. 
Det blev toppen med altan här också och den blev stor! :-) 
Men här ska vi duka upp långbord och dansa! 

Vi har skruvat flera tusen ankar och trallskruv och lite blåslagen och möra i kroppen är vi! 

Jag kommer inte att kunna ha klocka på ett tag...

Jag blev jätteglad när jag såg att den stora och säkert rejält gamla kaprifolen jag flyttade lever! 
Vi fick yxa av rötterna så jag undrade om vi dödat den.

Igår pep jag ut till landet för att titta till lite. 
Jag är inte klar därmed det jag planerat hinna med där, men vi har ju en semestervecka till när vi jobbat ett par veckor och då lägger jag lite tid där igen. 

Jag hade behövt hänga upp lite rosor nu som växer över alla bräddar, men jag fokuserade på att klippa ner till buketter och sticklingar
En hel del murgröna fick också följa med - dom är så lätta att bara peta ner här och där och så tar dom sig. 
Gör dom inte det, drar jag bara bort dem och sätter nya. :-)
Fördelen med att ha ett eget lager att ta av!

Jag har satt sticklingar av 6 olika rosor. Jag hoppas att dom tar sig! 

Jag satte massor, å snågon får garanterat rötter. Det skulle vara så himla roligt att kunna sätta rosor här som kommer från den egna trädgården. 

Flamentanz slår ju rekord på rekord i blommor! 

Den hoppas jag få sticklingar på för den är så frisk och stor på landet. 

Jag har ju klippt ner flera stora rosor här för att vi var tvungna att flytta dem. Fler av dem har tagit sig men blir inte stora i år. Få se nästa sommar om dom orkar komma igen. En större ros/rot har dessvärre nog dött. Den får vara kvar till nästa år, sen gräver jag upp den. 

Men, nästa sommar kommer jag att ha en hel annan trädgård, så kul! 

Till våren ska jag beställa Dahlia knölar. Jag hade två förra sommaren som var otroligt fina, en hade övervintrat. 
Men - jag glömde dem ute i höstas och såg dem när det redan frusit till. Attans, bara att slänga!
Men nu har jag en som blommar helt galet fint och jag vill ha fler! :-)
Jag tänker att hela trappan upp och delar av trädgården ska ha dahlior. Jag såg att man tom kan köpa små korgar som man gräver ner lökarna i, så drar man bara i handtaget på hösten och får upp alla på en gång! 
Smart!
Varje sommar brukar jag få en hortensia av gäster eller vid födelsedagar och hittills har jag alltid grävt ner dem i trädgården på landet. Dom kommer alltid upp, men ganska sent på sommaren vilket inte gör något. Det är ju mysigt att något blommar sent på sommaren/ hösten också. 
Nu hittade jag en hortensia bakom en massa annat grönt här så jag grävde ner en "ny" bredvid den och jag har ännu en som jag ska sätta på samma ställe. 
Dom växer så sakta, så det gör inget att man samlar flera på samma plats. Man hinner anpassa allt runtomkring om man ser att det blir för trångt. 

Det är så skönt att gå in i hösten med lite ordning även ute så att det går att planera lite inför nästa sommar och vad som ska hända då. 
Och - det ska bli lite skönt att jobba med huvudet ett par veckor nu. :-) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar