Sidor

söndag 23 juli 2023

Lite kyligare

Det är inte varmt just nu! 
Bara 13-14 grader när vi är ute på första kissrundan. I juli! Brr....
Det blir varmare på dagarna sen, men nätterna är höstigt svala. 
Det ska bli spännande att se om det blir varmt igen eller om vi får en sån där fantastiskt höst som jag bara älskar, när värmen kommer tillbaks sent.
När det är rätt varm ända in i oktober, sådana höstar gillar jag!

Och varje år blir jag lika förvånad över hur man anpassar sig och faktiskt njuter av varje årstid. 
Just nu ser jag fram emot jeans och en tjock tröja. Kratta i trädgården med fleecetröja och varmt kaffe. 
Första frosten. :-)
I helgen invigde vi altanen. 
Vi hade köpt en stor pergola med tak, väggar och insektsnät samt bord och 8 stolar, som vi skulle få inom 4 dagar.
Jo tjena! Vi har inte fått det efter en vecka, så vi fick dra fram det gamla, tunga bord som stod i matsalen när vi flyttade in. 
Mitt i efterrätten kom värsta åskskuren så vi fick ta våra tallrikar och springa in!
Men det är så skönt att nu kunna vara många både inne och ute.
Vilka fester vi kommer att kunna ha!
Studenten och födelsedagsfester. Härligt!

Minsta barnbarnet växer så att det knakar. En knubbig och lugn kille.
Dom har varit på resande fot nästan 2 veckor vilket han tagit med ro.
Nu ska pappan iväg på lite äventyr så troligen kommer lillkillen och dottern hit och bor en sväng.
Det är tufft att vara helt själv med en 3 månaders en längre tid. 
Men hon är så lugn och cool dottern. Mycket mer än de flesta förstagångsföräldrar jag vet, inklusive mig själv. 

Jag var iväg och plockade blåbär i helgen oxå. Jag tänkte att jag slår två flugor i en smäll och släpar med Minime och hundarna. Jiises...
Hundarna for runt som dårar och trasslade in sig i varandra. Heidi älskar blåbär och skulle absolut ha alla vi plockade.
Sen kom hon på att hon kunde dra dem av busken själv och sprang runt och smaskade. 
Efter en stund började Bella springa i cirklar och Minime undrade hur mycket vi skulle plocka, så då gav jag upp och gick hem. 
Ett par dl fick vi ihop ändå som går att ha till frukost. Någon paj räcker det inte till! :-D 

Nästa gång jag går tar jag med bara Heidi eller går solokvist. På en timme hinner man ju plocka massor om man inte störs. 

Väl hemma hade killarna fortsatt med snickrandet och satt foder på köksaltanen och gjorde en trappa. 
Jag fortsatte med stenläggningen där vi öppnat den lilla stenmuren för att kunna gå in till den här delen av tomten. 
Tidigare kunde man bara gå till höger och sen runt hela huset. Men nu har vi ju stängt av där med en altan, så vi behövde öppna en till. 
Nu slipper vi lyfta skottkärran över! :-D 

Det var riktigt varmt och jag satt i skuggan en stund, men sen tittade jag upp och tänkte att nu kan jag inte vänta längre med det fruktansvärt smutsiga taket! 

Så jag grävde fram rotborste, såpa och avfettning och satte igång. Smutsen bokstavligen rann av! 
Då kom maken att tänka på den ångmaskin vi har, som jag brukar använda på kakel osv. Vi testade och jäklar vad smutsen släppte. Det går ju mycket fortare än att köra för hand men jäklar vad man blir trött i rygg och nacke! 

Men när man väl börjat kan man inte sluta! Det blir så vitt! Och allt annat blir så smutsigt! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar