Sidor

måndag 31 juli 2023

Det är bara regn hos mig...

Nu jädrar får vi allt regn vi inte fått under hela våren och försommaren! 
Det öser ner varje dag och blandas med lite åska och mer regn! Men jag kan tycka att det är mysigt ändå. 
Och man blir lite mer motiverad att gå tillbaks till jobbet när det är mest blött. :-) 

Nu har vi ju bott snart ett år i huset och jag bestämde mig ju när vi flyttade in att det skulle bli ordning. Var sak på sin plats. 
Det innebär att jag får organisera om lite då och då. Nu har jag inventerat hundmat och grejor för att få det på rätt plats. 
Jag har haft mat och medikamenter både i köket och i groventrén, men nu packade jag ihop det och allt finns på ett ställe.

Man kan ju tro att vi har fyra stora hundar! :-)
Det är tredje gången jag organiserar om i köket, vilket är lite frustrerande för mina sambos som sen inte hittar något! :-D

Nu har vi också äntligen fått vår nya paviljong samt bord och stolar. Vi köpte dem för ett bra tag sen och blev lovade leverans inom max 6 dagar. Jo visst. Det slutade med att vi fick ringa och var lite hårda i tonen efter nästan två veckor!
Men, nu så. 
Nu kan man sitta ute även då det regnar. :-) Så nu använder vi även denna del av tomten, som vi aldrig varit på förut. 
Det ska sättas spaljéer i bakkant och massa grönt förstås. 

Vi var ut en sväng på landet för att klippa gräs och fixa lite. Jag plockade sommarens sista bukett av de rosor och klematis som blommar. 
Men det märks att jag inte varit där så ofta som jag egentligen borde. Trädgården ser inte ut som den brukar kan man väl säga. :-) 
Det är samma med både hus och trädgårdar, någon måste älska dem för att dom ska hålla sig fina, men dygnet har bara 24 timmar. 
Men det kommer att ordna sig. 

När det ändå bara regnade åkte vi på bio och vi var inte ensamma om den tanken! Vi var nära på att inte ens hitta en parkering på hela jäkla MOS! 

Det är så mysigt att gå på VIP bio och äta i salongen. Stolarna är så sköna och det är bra med utrymme runt ben osv. Har man en gång gått på VIP så vill man inte sitta i en vanlig salong. 
Vi såg Mission Impossible och den var jättebra, oväntat bra faktiskt. 

Nu har vi ju sista semesterveckan och man vill ju hinna med det där lilla sista. Suga ut allt! :-)
Stora dotterns man är ute och far ett par veckor, så hon och lillgrisen kommer och bor ett par nätter. Se har vi lovat Minime att åka till fjärilshuset. Hon är helt galen i grodor och sköldpaddor, så då kan man ju lika gärna åka dit när vädret är kass. 
Förhoppningsvis får vi med äldsta sonen och äldsta barnbarnet också. 

Jag är så nöjd med att jag tog semester som jag gjorde i år. Sommaren har känts jättelång och jag har fått all sorts väder!
Vi fick ju de veckor som var varmast (vilket var lite galet med tanke på allt vi jobbat med, men det är inte kul att bygg altaner i spöregn och åska heller...) 
Jag kommer redan i höst att lägga en plan för nästa vår! (jag vet, jag är lite galen) Vilka dagar ska jag ta i maj för att få flera långhelger. 
Vilka dagar ska jag ta i juni och hur ska jag fördela veckorna över sommaren. Det gick ovanligt bra att jobba två veckor mitt i. 
Jag vet ju vilka veckor som mina kollegor helst vill ha, som har mindre barn där förskolor och fritids stänger. 
Så troligen blir det dagarna innan midsommar och veckan efter. Sen jobba två och vara ledig tre, jobba två och vara ledig två, kanske. 
Allt hänger ju på hur många dagar som går under maj - men jag njuter så galet av att vara långledig då, när allt blir grönt och jag vill greja i trädgårdarna. 

Men, nu har vi ju en höst vi ska riva av först. Tänk att Minime börjar nian! VA! Sista året. Och hon vet att det kommer att bli ett tufft år. Nu ska betygen upp och hon kommer att få kämpa. 
Som tur är så har hon haft ett bra år förra året så nu ska hon hålla i och hålla ut. Och sen kämpa med de nationella proven. :-( 
Det är så sjukt att dyslektiker inte får hjälp vid dessa prov! Det är precis som att en person som behöver glasögon, inte får ha dem på nationella prov. 
Eller en som är döv, inte får använda teckenspråk på de muntliga. Sjukt!
Men hon ska nog ta sig igenom det med. 
Det som är roligt och härligt är att hon läst massor med böcker under sommaren, på engelska. Dyslektiker har lättare att läsa och skriva engelska av en konstig anledning. Så där har hon fått upp hastigheten nu. 
Jag är inte helt klar med sommaren än, men jag vet ju att när det är dags - då kör jag! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar