Sidor

torsdag 6 juli 2023

Sista semesterveckan..

Nu är vi inne och naggar på sista semesterveckan för denna period. 
Det har varit rätt regnigt vilket varit otroligt skönt! Lite svalare har inte gjort ont direkt och naturen behöver vatten. 
Skogen var så vacker efter ett par dygns regn. 

Vi har ju lagt stor dela semestern på våra hemmaprojekt. Bäst hade ju varit att ha semester och göra det här i september, för jäklar vad varmt det varit bitvis!
Men - nu är vi nästan klara och vi har hunnit med det vi tänkt. Vi har lagt plattor på en stor dela av trädgården där uteköket ska stå. 
Vi har byggt två trappor, och lagt plattor för två små förråd som ska svälja allt som är i det ruckliga förrådet som ska rivas. 
Just att lägga sten tar sån otrolig tid och är tungt och smutsigt. Usch. - Men snyggt blir det! :-)

Vi ska bygga två altaner också och hade tänkt börja med den stora utanför matsalen, men sen la leverantören byggmaterialet i en hög där det som ska vara utanför köket låg överst och orka plocka om allt... :-)
Så, den "lilla" kom först och det gjorde ju inte ont...

Jag har grävt upp en stor rabatt som inte var speciellt snygg. Allt som var värt att rädda har jag grävt upp och flyttat. 
Sen var det "bara" att köra! :-) 
Lilleman har slitit denna sommar! Han är så duktig! 
Jag tror nästan att han ångrar att han inte sökte ett annat sommarjobb! :-D Men han lär sig ju massa bra som han har nytta av i hela arbetslivet. 
Om inte annat så lär han sig hur lång tid saker tar och vikten av att ha allt hemma för att inte behöva åka och komplettera. 
Sen har vi rätt kul vi tre när vi jobbar. 
Ju mer grejer vi gör, lär vi oss massor och det går som av bara farten. Vi hittar rätt rytm och då går det fort!
Så, den "lilla" terrassen är klar nu så långt att själva golvet är lagt. Det som tar tid att göra helt enkelt. 

Det blev så bra!!
Det ska sättas spaljéer till vänster längs hela långsidan och en på kortsidan. Sen kommer trappa och sen ett lågt staket på höger kortsida. 
Sen blir det här vår frukosthörna och matplats för "lilla" familjen. :-) 
Vi ska sätta nät och grindar så att vi kan ha köksdörren öppen utan förrymda hundar. 
Nu har vi även påbörjat terrass två... *svettas*
Den här blir dubbelt så stor och ligger utanför matsalen/vardagsrummet. Här är det skugga på morgonen men med kvällssol. 
Vi har tyckt att det varit mycket skugga här, men när vi tog bort två stora granar...tja. :-D 
Till höger finns redan en liten terrass under tak, så egentligen behövs inget tak här ute, men det är ju härligt att kunna sitta på flera ställen så troligen blir det ett tak för skugga av något slag längst ut i vänster hörn... sen. 
Det måste gå att ta bort på vintern. 
Till höger skymtar det lilla ruttna förråd som ska rivas. Jag kan knappt gå in för de luktar mögel.. bläh!
Där ska ett litet växthus stå och så ska vi göra en söt liten fikahörna. 

Men, just i sommar är målet att båda terrasserna ska vara klara, så att vi kan fin lira under hösten och nästa sommar. 
Jag ska ta massor med sticklingar av mina favorit rosor på landet. Så dit måste jag hinna innan semestern är slut! :-)

Men, vi har inte bara jobbat. Vi har varit på 40 årsfest också! 
Det är galet att personer som var 20 när jag träffade dem första gången nu fyller 40! 
Hur gick det till?
Vi bjöds på otroligt goda smörgåstårtor och sen party :-) 
Till lillemans glädje var vi tvugna att åka hem till hundarna framåt kvällen för han skulle ju ut med polare...
Det här året fyller flera familjemedlemmar 30, 40 och 50! 
Men Minime tycker att hennes födelsedag är viktigast, för hon fyller ju 15! :-) 

Det skönaste med att inte vara på landet är att jag inte behöver tänka jobb förrän på söndag! 
Vad har jag för inlogg och vilka kläder ska jag ha på mig. Klart.
I vanliga fall hade jag haft vardagsångest redan nu och sörjt att vi måste åka tillbaks till ett varmt radhus där hundarna inte kan vara ute och jag vantivs....
Det är helt obegripligt att vo bodde där så länge! 
I efterhand fattar ingen av oss varför! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar