Sidor

söndag 2 maj 2021

Vår Bellis.

Veckan har känts lång, men äntligen kom Fredagen!  Halv arbetsdag och sol!
Najs!
Det var en skön dag, för jag hade ett långt möte hela förmiddagen och sen loggade jag ut och gick ut! :-)
Vovve, sol och fredag, inte så dumt.

När vi köpte vovven, gjorde vi det av en ung tjej, som kommit på att det inte gick att ha hund i studentrum. Hon kom också på att hon sitter många timmar och pluggar även om det är på distans och inte kunde gå ut så ofta som hon borde.
Det var inte konstigt att hon inte var rumsren när vi köpte henne om man säger så. (hunden alltså, inte tjejen. :-))
Men, det var märklig information jag fick av henne som jag inte tyckte stämde. ( Hon kommer inte från en kennel utan är uppfödd privat) 
Att hon skulle vara ren pomerainier tvivlade jag på, hon ser inte ut så. Hon är mycket högre på benen än vad dom är.
Sen var det lite annat som inte stämde, men jag fick alla papper som ska finnas. 
På veterinärbesiktningen står det Pomerainier/ blandras och det kändes mer rätt. 
Jag var inte ute efter en renrasig hund, jag gillar blandras. :-D 
Jag tom föredrar en blandis. Jag har haft både blandis och renrasig och maken med.

När jag letat lite på nätet och följer en mängd Instagramkonton så ser hon exakt ut som en tysk minispets, dvs kleinspitz, plus att hon nu är så hög på benen att hon nästan kvalar in som en mittlespitz.
Dom är ovanliga i Sverige medans pommar är otroligt vanliga.
I Finland däremot så är pommar ovanliga men många har mini och mellanspets. Och många av dem kommer från Ungern, precis som Bellas föräldrar gör. 
Det finns en uppfödare norr om stan, som föder upp mini och mellan och där kommer ursprungstikarna från Ungern, så det är en vanlig sort där.
Det som förvirrade mig lite var också Bellas päls som var ganska kort. Men när jag fick tag på ursprungsägaren, så skrattade hon och sa "Ja inte konstigt alls, min mamma klippte henne när hon var liten!" 
Och det märks! NU växer pälsen som attan och hon ser ut att väga 12 kilo, men 6 av dem är päls. :-)

Nåja, jag fick som sagt kontakt med ursprungsägaren efter ett tag och hon skickade bilder på pappan, mamman och ett syskon. 
Pappa till vänster och mamma till höger. 
Bella är jättelik sin mamma!
Men att det där är pappan är ganska obegripligt! :-)
Så, jag skickade in ett DNA prov för att dubbelkolla. 

Och sedär, hon är 87% pomme! 
Och så har hon drygt 12% annat i sig, tysk minispets bland annat men ett par generationer bak kan det även vara någon annan form av vallhund. 

Här ser man att pappa är pomme, mamma tysk minispets.
( I Ungern räknas hon som renrasig, för båda är minispetsar, där skiljer man inte på dem, utan det är storleken som avgör)
Och mammans föräldrar i sin tur är också 50/50 


Men det är jättekul att se. När man köper hund i "andra hand" kan man inte alltid vara säker på vad som stämmer med storyn. Papper kan vara förfalskade osv, men nu stämmer storyn. Och det märks ju på hunden att hon både mått bra och mår bra. Hon har ett helt fantastiskt lynne. 

Nu vill vi inte ha valpar, men det vore härligt att para henne med en minispets som har hennes teckning. Det finns en i Finland som ser exakt likadan ut. 
Nåja, det är en underbar hund och vi undrar alla hur vi kunnat vara utan henne så länge..:-) 
Och det är så kul att se hur hon utvecklas. Hur hon inte längre är rädd för allt, hur hon numer sover sig igenom vilket slammer som helst och hur hon blir en riktigt trevlig hund.
Jag måste dock lägga mer tid på att träna henne nu, med ren grundträning, men det kommer. 
Hon älskar att vara på landet och jag har köpt ett fästingshqlsband som jag hoppas funkar. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar