Sidor

tisdag 11 maj 2021

Vaccinering äntligen.

Så tröttsamt det har varit med den kyla som har varit hittills i maj.
Den har gått genom märg och ben och jag blir sur när det är kallt. Det är så märkligt att jag är så frusen! 
Samtidigt som jag ju är mitt i klimakteriet och varm mellan varven. 
Det kanske är därför som jag fryser mer? 
Men naturen kämpar på ändå och man blir imponerad. 

Det är lite deprimerande att man måste uppdatera vantarna i maj!! Nu är jag ju ute tidiga morgnar, men ändå. Att behöva köpa fingervantar i maj är inte ok. 


Vovsen är inte alls förtjust i kyla och regn, så hon blir lika besviken varje morgon när hon tittar ut och solen inte skiner.
Jag får tvinga ut henne och hon blir uppenbart sur. :-)


Det har regnat galna mängder och tom åskat och vi blev helt sjöblöta vid morgonpromenaden igår. Uppskattades inte! 
Hon var verkligen dränkt. :-)

När jag torkat av henne pep hon direkt upp i min säng och la sig under filten. Fryslorten! 


Jag har beställt hem lite nyttiga böcker som kom i veckan. Det är så intressant att läsa om hundarnas språk och psykolog. Vår Bella skäller inte, eller väldigt, väldigt sällan, men hon "pratar" ändå så nu har jag läst på lite mer och förstår henne mycket bättre. 


Jag har också fått fler ideér om aktivering för henne. Hon är snabblärd och man märker att hon blir uttråkad lätt, så jag måste hitta på saker de dagar när jag sitter i ändlösa möten. 
Hon är ju bara 7 månader, vilket jag måste påminna mig om när jag tycker att det går lite långsamt med att gå fint i koppel tex.
Hon är så duktig på att berätta vad hon vill nu och ibland kommer hon och hämtar mig och visar vad det är hon vill. 
Snuttan! :-)
Vi får verkligen jobba på att inte köpa en valp till redan denna sommar! 
Men det ska vi inte. Men- vi ska ha en hund till det är helt klart. :-)

Helgen innebar även makens första Vaccinspruta! Han tillhör fas 3 och efter lite tjat så fick han sin spruta på VC.
Och igår släpptes fas 4 nya åldersgrupp på och jag var snabb som en vessla och bokade in mig också!
Många har ju trott att jag ska få förhandsinfo, med tanke på mitt jobb, men så är det inte.
Jag visste inget innan jag fick mailet, samtidigt som det kom ut i pressen. 
Men den lyckan! Näst måndag får jag min och då är vi vaccinerade nästan samtidigt. Så härligt!
 
Äntligen är vårt särboliv är över. 
Vi har ju levt som särbos ganska mycket senaste året. 
Eftersom vi båda är i riskgrupp, så har vi tagit ganska radikala beslut och gjort riskbedömningen som behövdes.
Vem av oss riskerar att bli sjukast?
Och solklart är det han. Så han har bott på landet mycket och jag och barnen har varit i stan. 
Klart att vi har träffats på helgerna, men exponeringen har ändå varit mindre för honom gällande att få hem skolvirus.
Och barnen har inte varit "uppe i honom" så mycket utan hållit lite distans. Det får bli en snabb kram, men inte ligga i en hög i soffan. 
När det har varit många sjuka i skolan (vi får alltid veta om det finns bekräftade fall) så har vi inte delat säng heller, utan sovit i olika rum på helgerna. 
Vi har verkligen gjort allt i vår makt detta år för att hålla oss friska. Vi har suttit i karantän helt enkelt och ända vägen in har varit barnen. 
Maken har knappt rört sig alls och alltid haft FFP3 andningsskydd om han ändå måste ut. 

Så nu är han kvar på landet de två veckor tills spruta 1 ger lite skydd och håller sig så isolerad som det bara går. 
Sen var tanken att vi skulle byta så att han är i stan med barnen och jag är där ute, för att vänta på mitt vaccin.  Men nu får jag det ju snabbare, så troligen är jag där tills den första sprutan gett effekt och sen kan vi bo som vanligt. 
Det vore helt underbart om vi klarade oss ända till vaccinet! Så nu är jag helt galet försiktig för att inte trilla dit innan jag får min spruta. 
Så många runtomkring har varit sjuka och insjuknat nu under våren. Det är inte alls dumt att barnen nu är lediga resten av veckan. 

Och nu kom värmen!!
15 grader nu på morgonen och morgonpromenaden var betydligt roligare än igår! :-)

Även på landet har det lyckats grönska trots kylan. Man märker att allt är mycket senare än det brukar. Träden har inte slagit ut än. 
Rhododendronbuskarna är långt ifrån igång. Dom blommar alltid i mitten av maj så vi får se hur det tar sig. 
Men rosorna är på gång. Och flera små som är på tillväxt växer vilket är kul att se. 

Jag har satt en massa småsticklingar förra hösten som jag med spänning väntar på nu. På vissa ställen tittar dom upp. 
Det vore så underbart om jag fick till det, så jag kan sätta dem lite överallt, utan att behöva köpa nya.
Så nu behöver jag fixa lite gödsel så det är toppen med långhelg där ute.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar