Sidor

måndag 24 maj 2021

Vaccin och husmorssemester

Så kom dagen D!
För en vecka sedan var det vaccineringsdags! Helt otroligt ändå, att det gick så pass fort. Det är inte dags att ropa Hej och inte heller att slappna av, men vi är en bit på väg. 
Min panik sen jag fick min vaccintid har varit att hålla mig frisk! 
"Jag får inte bli sjuk nu" har min mantra varit.
Typiskt nog så hade vi två tillfällen vid långhelgen när vi träffade lite mer folk än annars, men ändå från vår "bubbla".
Ett tillfälle firade vi en kusin som fyllde år och det var bara de tre syskonen och våra barn. All är ju så stora nu att dom inte klättrar på varandra, plus att hela den familjen och två släktingar som var där har haft Corona alla och har antikroppar. 
Farmor har fått sin första spruta och väntar nu på den andra vilken dag som helst och vi satt ute under hela tiden och nöjt av den otroliga värmen!

Vid andra tillfället var vi hos oss, utomhus och vi kan ju verkligen sprida ut oss rejält.
Det var samma personen som dagen innan, plus mina vuxna barn och min svärdotters pappa. Även han har fått sin första spruta.
Vi firade sonens födelsedag och min i efterskott. Grillade och hade trevligt. Vi hade sån tur med vädret, för det var mulet och ganska grått, men vi fick inge regn!

Nåja, nu har maken och jag har båda fått dos 1, så håller vi oss nu på banan, borde vi slippa IVA åtminstone. 
Och det är rätt galet att ha fått första sprutan utan att ens tagit ett coronatest! 
Maken har tagit ett test i höstas.
Och nu blev det skiftbyte för oss.
I helgen, när det gått 2 veckor sedan maken fick sin första, så flyttade han "hem" till barnen och jag fick en vecka på landet med bara hunden. Husmorssemester! :-)
Och det gör ju inte ont! :-)

Långelgen var ju najs med massa lediga dagar, dock lite avhackad mot planerat.
Vi håller som bäst på med en utredning och fick chansen att snabba på den genom att ta en återbudstid så det blev lite åka hit och dit vilket inte var tänkt.
Men det blev ju sommar helt plötsligt. 

Maken hade beställt nya kläder till mig i veckan, han är jäkligt duktig på det! :-)
Nya Rewolution Race byxor. 
Jag bor ju i dem till vardags och de jag har har töjts och blivit lite väl stora. De var kanon när jag ville ha långkallingar under, men utan dem blev det lite för löst.
Nu valde han grön/ svarta, jättesnygga och sitter som en smäck. 


Han beställde även en jacka till som var jätteskön! Massa fickor vilket är toppen nu när jag utöver telefon och nycklar ska ha bajspåsar och hundgodisar med mig. :-)

Jag ser ju ut som att jag ska ut med 13 schäfrar och inte en liten pälsboll! :-)

Pälsbollen har fått lite vitaminer, kan aldrig skada tänker jag. Lite allmänt immunitetsbooster och lite magbakterier. 


Det har tagit tills nu innan jag har koll på hennes mage och vad hon kan äta och inte. Kyckling går inte i någon form.
Och hon behöver få hälften torrfoder och hälften blötfoder. Då mår magen bra. Men det skadar ju aldrig med lite förebyggande bakterier. 

Ja och vi firade ju mig, igen! Och jag fick jättefina blommor! 


Och en Magnolia! Det bör ju finnas en magnolia i varje trädgård och jag hoppas att den hinner blomma redan i sommar! :-)
Vi fick tänka till vart vi satte den, för den kan bli rätt stor och 4 meter hög!


Jag fick också en hel del gott att dricka! Det är ju aldrig fel! :-)


Sonen hade gått all in på "äldre herrar" :-)


Pälsbollen fick inte följa med när vi åkte på kalas, utan var hos stora dottern. Det är jättebra att hon väjer sig att var där, då dom är vår "barnvakt" nr1. Det är så lätt att bara gå över vägen och sen sätta fast löplinan i deras flaggstång. 
Sen kan hon springa över stora delar av trädgården. 

Men när vi hade vårt eget kalas är hon ju med mitt uppe i alla ungar och hon springer som en dåre för att försöka valla in alla. 
Hon var helt slut när alla åkte hem och sov som en gris på natten... och även morgonen efter! :-)

Man undrar ju om hon är en hund eller en katt, när hon lägger sig på min arm, på rygg och petar in nosen in min armhåla! :-D Gosgrisen!


Hon blir verkligen himla fin! Jag glömmer ibland att hon fortfarande är valp och drygt 7 månader.
Hundar blir ju inte riktigt vuxna innan dom är ett par år. 
Men hon kan jättemycket redan och är så lugn mellan valprycken. Hennes lynne är helt otroligt!

Jag kan bara tänka mig hur hon blir som vuxen. En väldigt smart hund. 
Just nu läser, lyssnar och tittar jag på allt jag kan och hinner med om hundar. Det är så spännande och kul att lära mig mer! 
Tanken är att jag ska ta hundägarcertifikat så snart som möjligt. 

Just nu är det skönt att vara på landet för i stan har vi råttinvassion! :-(
Det är så äckligt!!
Båda grannarna på vardera sidan har byggt in sina altaner. Men vi har ju lite gräs, så här lever råttorna loppan!
Dom springer runt här och gömmer sig sen under altanerna. Skitäckligt!


Nu har vi ställt ut två råttfällor med hundmat i. Så det är skönt att Bella inte är där för man måst ju ha stenkoll hela tiden när hon är ute.
Både för att hon inte ska sätta nosen i en fälla, men också för att hon inte ska jaga råttorna. Hon vinner inte utan risken är stor att hon blir biten.
Och det går inte att göra som tidigare att vi släpper ut hunden och låter dörren var lite öppen, för man vill ju inte få in en råtta eller två.
Så när hon vill ut, vilket hon ofta vill, så måste man stå och titta på eller var med ute.
Det går ju inte när man ska jobba samtidigt!

Det är oerhört stressande tycker jag att behöva ha koll hela tiden. Nu hoppas jag att dom får ett par i fällorna när vi inte är där. 
Uäk!

Nu är det är inte många veckor kvar för barnen i skolan nu, vilket är jätteskönt.
Det finns en hel del "att göra" på min lista, som jag inte orkar dra i förrän skolan är slut och vi bor på ett ställe.
Just nu är det så mycket hit och dit, så att det är svårt att boka tid för olika saker. 
Det finns flera händelser att planera snart.
Vi vill bara vänta och se hur smittspridningen beter sig. Som så många andra. 

Nu ska det i alla fall bli skönt med en veckas husmorssemester! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar