Sidor

torsdag 6 maj 2021

Maj är här!

Sköna maj! 
Om än skitkallt!! 
Det är så mycket kallare än förra våren. Usch. 
Fördelen är ju att det går lite långsammare. 
Och det regn som kommer nu behövs verkligen. Det är jättetorrt i backen och det är skönt att det sköljs bort lite pollen, men nu längtar jag efter lite värme!

Jag köpte på mig årets första blomsterprakt och tomatplantor i förra veckan.

Lite nytt.
Och nya handskar och sekatörer. 
Jag hittade en blomma som är magiskt fin. 

Och jag köpte två olika sorters jordgubbar. 
Lite kul namn ändå...Hoppas att dom är goda. 


Vi firade en coronasäker valborg med att elda brasa med ett par grannar.
Många är 60 + så dom håller avstånd och flera av dem är också vaccvinerade med minst en spruta så det känns ändå bra.  
Det var en jättevacker kväll och för ovanlighetens skull blåste det inte. 


Lördagen var jättefin. Lite kall och lite blåsig men så snart man rörde på sig blev det varmt.

Dottern hade tre rosor i mitt växthus sen hösten då de var tvungna att gräva upp dem. Dom klarade sig bra men behövde komma i jorden nu. 
Hon hade en plats för dem men det behövdes grävas om och fyllas på jord.
Hennes sambo hade tagit tillvara en mängd gatsten vid en rivning som vi blev sugna på att använda.
Maken dök upp och erbjöd sig att åka och hämta jord på andra sidan tomten som vi kunde fylla upp med. 
Ja, tomten är så stor att det är ogörligt att knata med en skottkärra. Man behöver ta fyrhjuling med kärra! 

Medans han gjorde det så började jag, dottern och Lillema gräva för stenen. Ganska tungt så det var skönt att vara tre.
Sen kom maken och hjälpte oss lägga dem rätt.  De var snortunga så vi behövde hjälp. 
Men snyggt blev det till slut och bra med så mycket jord. 

När vi gjorde småfixet så försvann Lilleman och efter ett tag kom svärsonen till oss och vi stod och pratade en stund. Då slog det mig att jag hörde grävmaskinen, men svärsonen stod hos oss! Vem gräver? Jo Lilleman! 🙂 
Svärsonen är så snäll och lär honom det mesta! Bara att han får sätta sig och öva! Det är inga billiga maskiner..
Även dottern har lärt sig köra grävaren vilket ju är guld! 
Behöver hon gräva nåt på tomten så bara hämtar hon den och gräver själv! 
Dom har grävt ur en massa på en del av tomten där det ska bli parkering och plats för verkstad plus att dom gjort en ny infart.
Nu fick Lilleman sitta och köra jord i en skopa med nät och lägga sten som fastnade på ett ställe och jord på ett annat.
Det är ett evighetsjobb som ju var toppen att få hjälp med och så kunde svärsonen göra annat.

Det är så kul att hjälpa dem.
Svärsonen har hjälpt oss och framförallt mig med så mycket grejer genom åren, nu är det vår tur att hjälpa till. 
Det är också kul att dom får klart lite småprojekt så att dom känner att det händer lite. Tomten är som sagt gigantisk och underbar, men väldigt eftersatt så dom har att göra länge nu. :-)

Sen blev det söndag och jag och barnen åkte tillbaks till stan. Maken ska få första vaccinet i helgen, så han har varit kvar på landet för att vara så isolerad som det bara går tills dess.
Det hade varit för jäkligt om han åker dit nu, när det är så nära. 
Vi umgås ju inte med någon nästan och Lilleman går på distans de flesta dagarna i veckan, så ända vägen in är Minime som är i skolan varje dag.
Så vi har igen valt att dela på oss för att minska risken. 
Han får som sagt sin spruta i helgen och min är inte många veckor bort heller tror vi. Fas 4 drar nog snart igång och för en gångs skull är det najs att ha fyllt 50!  :-)
Vi kommer inte att ändra hur vi beter oss ändå, men vi kan troligen utöka våra kontakter till stora sonen exempelvis och att vi kan umgås inomhus om alla är friska. 

Nåja, tillbaks i radhuset så trivs Bella lite "sidådär". Hon är "stissigare" här, det märks.
Det är mer ljud som hon inte kan identifiera från grannarna osv. Hon är ju otroligt nyfiken och "vaktig", dvs hon har koll på allt och alla och "skvallrar" utan att skälla. 
Det har tagit en stund för mig att fatta att hon pratar så mycket som hon gör, när hon inte skäller. 
Men hon har stenkoll och sen tittar hon på mig eller kommer springande och tittar på mig. 

Grannarna är spännande! :-) 

Det är inga problem att få ihop mina steg i alla fall. :-) När vi är här måste jag ut med henne tre gånger om dagen minst, så att hon får springa av sig.
På landet springer hon av sig på tomten utöver morgonpromenaden. 
Det är inga problem för mig att skrapa ihop mina 10-12 000 steg i alla fall. 

På onsdagen vakande vi till blåst och regn. Usch! Men regnet behövs, det är så torrt och det är bra att pollen sköljs av lite. Men det lär ju braka loss ännu mer när det kommer värme sen. :-)

Bella gillar ju inte kyla eller regn. Så hon var jättesnabb på att bajsa på morgonen och sen in igen. Efter ett par timmar var hon ute 3 gånger och försökte sig på att kissa, men se det gick inte! Så till slut kom hon in och kissade precis innanför dörren! :-D
Hon är för kul! 
Så, det blev mjukiskläder och raggsockor på kontoret och passade mig bra, då jag hade flera tidiga möten.

Vid lunch tvingade jag ut henne en runda i skogen, det var ett måste, för energin är ju hög!
Men det var inte poppis att bli blöt. 
Det ska regna hela veckan, så jag misstänker att det inte blir så många långpromenader i närtid. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar