Sidor

söndag 25 augusti 2019

Höstkänsla och churros.

Ja nu rullar det verkligen på.
Jag hann inte riktigt med att smygstarta tycker jag, innan cirkusen drog igång.

Veckan har varit...intressant, på många sätt. Maken frågade idag, söndag, om det var förra helgen vi var på Diggiloo, för veckan har varit galen så att det räcker till två veckor.

Jag blev liksom lite trött redan innan allt hunnit dra igång.
Matt.
För att det på ett visst område aldrig blir lugn och ro. Det är alltid något och även om jag personligen gillar förändringen som kommer att ske och besluten man nu tagit, som jag tror för oss är positivt, så blir jag trött på att det hela tiden är någon form av drama.
Nu blir det en spännande höst och så får vi se i januari hur det går. I värsta fall måste vi ta lite nya beslut men jag hoppas att slippa det.
Men, vi tänker inte oroa oss över det, utan ta det som det kommer och hoppas på att det blir bra. Hur det än blir.
Men, det tog energi från halva veckan.

Jag började dock jobbveckan med att besöka en ny gymnasieskola. Så snygga lokaler!
Det är så kul att man nu bygger skolor som ser ut som coola arbetsplatser och inte som skolor.
Mycket rymd, ljus och färg.
En härlig arbetsplats helt enkelt.

Troligen så kommer min arbetsplats att flyttas från där jag nu sitter på dagarna hit. Inte till de här lokalerna, men i närheten.
Det har varit prat om det länge, men i veckan hände det en grej som gör att det troligen blir tidigare än tänkt.
Förhoppningsvis tänker jag, för jag vill gärna sitta här i krokarna. :-)
Det finns för och nackdelar med var vi sitter rent fysiskt, men jag gillar tanken på att vara här.

Jag har tänkt att jag ska fortsätt att gå eller cykla även då, så denna dag, när solen sken och det var jättehärligt, så bestämde jag mig för att gå hem i stället för att ta tåget. Jag ville se hur lång tid det skulle ta och det var helt klart görligt.
35 minuters rask, men inte snabb, promenad. Helt ok.
Jag cyklar det garanterat på 15-20 minuter. Så cykel blir det så länge det inte är vinter.

Det gäller att ta vara på alla soltimmar som finns och att få frisk luft varje dag! Så glad jag är att kunna gå till jobbet!
Jag värdesätter det verkligen!

I slutet av veckan packade jag ihop mig och åkte på jobbresa. Vi har börjat göra vårt årliga studiebesök så snart vi bara kan på höstterminen, för att det är en bra kickoff för oss alla.
Det blir input samtidigt som vi hinner umgås efter sommaren och vi har inte riktigt hunnit bli snorfulla med jobb.
Den här gången har jag bokat och organiserat halva resan vilket var kul. Jag gillar att få bollen och sen bara se till att det blir bra.
Vi fick ett otroligt fint mottagande, ett helt otroligt studiebesök och även lite minnen med oss hem! :-)
En ny kaffemugg minsann!

Vi åkte en bit längre bort för att sova en natt och sen köra dag två på plats. Själva platsen vi bodde på är ett besöksmål i sig och även där fick vi ett möte.
Det är inte dumt att det ingår i ens jobb, att liksom analysera varför ett hotell blir så välbesökt. :-)

Vi kikade även på andra delar av stan och hade planeringstid osv.
Jag sov som en prinsessa och lät blir att dra för gardinerna för att få vakna av ljuset och solen.
Och det gjorde jag!
Härlig utsikt!
Jag vaknade innan klockan och var först ner till frukosten. Jag ångrade lite att jag inte hade med mig träningskläder och skor för jag hade hunnit en runda faktiskt, men nu blev den en lång frulle i stället.
Som jag älskar hotellfrukost!
Att få sitta i lugn och ro och äta en god frukost... mmmm....

Vi fortsatte med några andra riktigt bra möten under dagen och summerade sedan dagarna innan vi vände hemåt.

Min kollega släppte av mig vid Centralen i stan och jag hann i stort sett bara kliva ur bilen så blev jag irriterad.
Jag gillar verkligen inte stan. Eller Stockholm! Alla andra städer vi varit i på alla studiebesök under åren och på semestern är helt ok, men Stockholm är så stressigt och hetsigt. Folk trampar på en, knuffas och springer överallt.
Tagga ner liksom.
Jag har träffat flera bara under sommaren, som nu väljer att flytta både från Stockholm men även från Stockholmsområdet och ut på landet.
Det känns som att det hänt något senaste åren. Man har tröttnat.

Nåja, nu har allt kommit igång och rullar på och det är bara att hänga med. Kalendern är ju full, redan och jag har flera listor med "glöm inte bort".. Det blir så när det nu rullar in på jobbet och även olika saker med barnen.
Jag är såååå imponerad av de som har 7-8 barn som bor hemma! Hur hinner man något annat alls?

Det var skönt att ta helg när jag landade hemma sen.
Maken har i sin tur varit borta hela helgen. Jag var med på lördagen och stöttade lite, men mest vara social. :-)
Han har även fått ägna sig åt lite problem i veckan. Suck. Det är som sagt alltid något och äger man flera fastigheter, då är det verkligen alltid nåt som krånglar.
Man kan säg att det skulle underlätta att bara bo på landet! :-)

Nåja, i morse tog jag sovmorgon, men vaknar ju ändå runt 8. Jag väntade en stund för att se om det skulle regna eller inte, för molnen låg som ett tungt lock över oss.
Men -sen drog jag på mig skorna och gav mig ut. Och det gick så bra!
Det var faktiskt på lätta fötter jag tog mig runt den vändan vi brukar ta, fast åt andra hållet.
När vi tog den vändan innan sommaren, så var den bitvis tung.
Nu var det mycket lättare! Så härligt att faktiskt känna att sommarens kämpande gett resultat.
Nästan en timme. :-)

Efter lite frukost och fix, åkte vi på lite äventyr dottern och jag.
Hon målar ju mycket och bra. Har faktiskt riktig talang. Jag har målat och ritat så länge jag kan minnas och även stora dottern, men Minime är faktiskt ännu bättre på det.
Har en annan blick för både färg och form.
Nu var jag också sugen på att komma igång och måla lite mer. Det har legat i träda under många år då jag inte riktigt känt att jag hunnit.
Men, nu vill jag också ta upp det igen, så vi uppdaterade hela förrådet! :-)
På Dollar Store kan man unna sig "allt". Kostar en bråkdel mot på andra ställen.
 Jag kunde inte låta bli att köpa lite nytt smink också. Lite hösttoner. :-)
Även om det är riktigt varmt och fint idag, så känner jag hur hösten är runt hörnet. Och jag gillar hösten!
Hade vi varit på landet idag hade det garanterat känts som en sommardag, men här, känns det som höst.
Sen ville Minime testa att göra churros!
De var hemma själva nästan hela dagen igår och jag lovade att vi skulle göra dem idag. Så sagt och gjort.
Hon letade fram ett recept och så vevade vi hop den lite märkliga degen och sen friterade vi dem.
Och dom blev riktigt goda faktiskt!
Det är ju inte nyttigt någonstans alls, tvärsom!
Men, nu äter vi väldigt lite socker och gluten på vardagarna och de äter oftast vegetariskt i skolan.
Då kan dom få äta lite skräp ibland.
Och de här vet vi ju vad dom innehåller i alla fall! :-)


Nu väntar ännu en vecka som är fullspäckad.
Jag har massor med jobb som ligger och väntar, nackdelen med att vara borta två dagar.
Redan under måndagen har jag möten som kommer att ge mig ännu mer jobb, det vet jag.
Sen har jag en del privata grejer på kvällarna under veckan, roliga saker, men det gör att jag måste delegera ut middag osv.
Det är så skönt att barnen är så stora att dom kan veva ihop sin egen middag om det kniper.
Men - sen är det en helg på landet som väntar.
Som jag längtar!

Men, hösten är verkligen här nu. Och som alltid när allt drar igång känner jag att det skulle vara alldeles lämpligt att jobba 50% :-)










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar