Sidor

söndag 18 augusti 2019

Så rullar det på...

Så, första jobbveckan avklarad.
Det är alltid som att rycka ett plåster. Man är i chock en liten stund men sen lägger det sig. :-)

Jag kände mig både utvilad och jobbsugen när det väl var dags, eftersom att jag kände att jag verkligen haft semester och hunnit få ordning på hemmet innan det var dags.
Jag packade väskan, laddade telefonen och lackade naglarna! Det är liksom skumt, men jag har så klara rutiner runt jobb och ledighet, så vissa saker ska bara finnas.
Tex fixade naglar.
Maken brukar garva och säga "jaha, nu är det gameface on" när jag sminkar mig och samma är det med naglar och kläder.
Jag är nog med att kliva UR och I mina roller. Så: naglar på.

Sen drog det igång.
Jag var på kontoret ganska tidigt, men fastnade ju direkt bland kollegor som jobbat ett par dagar och då måste man ju prata ihop sig.
Sen funkade naturligtvis inte lösenordet utan jag var tvungen att beställa ett nytt. Då har man varit ledig! :-)
Som tur var, så var jag smart nog att skriva ner _allt_ som ligger i pipen innan jag gick på ledigheten. Vad som ska göras, vad jag hade gjort och vad jag måste börja med.
Huvudet var helt klar inte påskruvat alls. Shit så jobbigt att komma igång!
Det är en hel del i pipen redan nu första veckorna, som behöver styras upp och det var inte helt lätt att fixa med huvudet fortfarande under armen, men man kommer fort in i det igen.

Men- jag är så glad att jag bestämde att börja på en onsdag...jag hade aldrig pallat en hel vecka!
Jag var helt slut i huvudet runt lunch på fredagen, så det var skönt att ta helg. :-)

Ett av mina "nyårslöften" har ju varit att lag mer och bättre mat. Så, nu gjorde jag slag i saken och gjorde hemlagad pesto.
Jag älskar pesto! Och gott blev det. Och fjantigt att inte göra själv när det går på 7 minuter och blir jättegott.
Jag har också gjort ett glutenfritt youghurtbröd flera gånger nu som maken gillar jättemycket. Och det är gott!
Mitt nya favoritbröd faktiskt.
Det är lätt att göra och går fort, så det finns liksom inget att skylla på, det blir vårt nya mjuka bröd.

Riktigt gott att äta som det är eller att dela på halva och lägga något gott emellan. Eller göra toast, det funkar också.
Mumma..
Det har varit en lite märklig vädervecka och det känns som att hösten kommer att bli såhär.
Varmt, regn, blåst, sol, regn, mulet mera regn...
Och vi som sitter längst ner i huset på jobbet fryser redan nu!
När man går till jobbet har man linne och kjol... när man sätter sig på sin plats drar man på sig strumpor, kofta och vantar!
Löjligt.. Men - dag två hade jag faktiskt tjocktröja på mig!

Men, hur märkligt är det inte att man faktiskt kommer igång ganska fort ändå på något vis.
På tisdag börjar ju barnen också och dom längtar kanske inte, men jag gör! :-) Sen rullar det ju liksom på och nu har ju barnen vänt dygnet mer än lovligt upp och ner. Det går ju inte när vi vuxna jobbar och ska upp på morgonen och dom håller låda halva nätterna.

Nåja, det var ett bra tag sen vi träffade lillprinsen nu, så jag bjöd helt sonika in oss på middag på fredagen.
Man blir ju orolig att han ska glömma bort oss!
Men - det hade han inte gjort, utan blev så glad när vi klev in. Mest glad blev han ju över Minime och Lilleman förstås, så är det ju alltid.
Jag passade dock på att göra en liten produktplacering... :-)

Gullrumpan!
Som snart börjar på förskolan. Vips, så ska ju han börja sexårsverksamheten också... så fort går ju åren numer..
I lördags så var det så äntligen dags för sommarens konsert, den som nu blivit en tradition för oss - Digiloo!
Tyvärr kunde inte stora sonen med familj vara med, men resten av cirkusen slöt upp.
Och vilket drag!
Faktiskt bättre än förra året, bättre artister och bättre gung liksom. Toppen!
Jag är mycket nöjd och kommer att köpa biljetter till nästa år också.

 Det är så härligt att sitta utomhus, på sensommaren när det ändå är ganska varmt och lyssna på musik.
Det är blandade åldrar och man har picknick och bara hur mysigt som helst. Jag älskar det!
Vi hade jättetur med vädret, för det var helt mulet hela dagen och kvällen, men kom bara lite duggregn.
 Konserten slutade 21 och vi smet lite innan, för att inte behöva sitta i bilköerna ut från området.
Men det gjorde ju att jag var rätt pigg i morse när jag vaknade och - träningssugen!
Jag tränade inte på lördagen och nu vill jag verkligen träna varannan dag minst..

Och idag gick det bra!
Först körde jag 2 x motlutsintervaller. Då ställer jag bandet på någonting mellan 5,5 och 6 i hastighet och sen ökar jag motlutet från 0 till 2, 4, 6, 8, 10 och 12 med två minuter på varje höjd.
Sen samma hela vägen ner till 0 igen och så ökar jag takten lite och kör en vända till.
Det tar runt 50 minuter och svetten rinner kan jag lova.
Dock blev jag inte lika slut idag som jag brukar vilket jag tror att all utomhusträning i sommar har hjälpt till med.
Sen sprang jag sista 5 minuterna och det gick jättebra. Lite orolig har jag varit över det onda jag känt i höger ben, på baksidan och även rumpan och visst känner jag av det nu med, men det gick jättebra.
Skönt.
Anledningen till att jag inte sprang ute vara att det var så grått och tråkigt och regnet hängde verkligen över oss.. tråkigt att bli blöt.

Och eftersom att det var så grått undrade jag om någon ville gå på Bio med mig och Minime hängde på direkt.
Vi gick på en film som både hon och jag sett trailern för och tyckt låtit kul.. men pinsam!
Och så rätt. Vi skrattade så att vi fick ont i magen, men oj vad pinsam den var i omgångar. Men också bra för att det handlade om barn i Minimes ålder och de problem som finns i den åldern, hur stort det kan bli, men även om vänskap och tonårstiden.
Riktigt bra!
Mysigt att hänga med Minime och jättemysigt att nu kunna gå på bra film som inte är barnfilm.
Det gillar jag.
Nu är det andra gången hon och jag går på riktiga relationsfilmer. Den förra hon valde gjorde ju så att jag grät som lille skutt!

I morgon ska dom plocka i ordning sig. Väskor, hitta nycklar, ställa klockor, testa cyklar, lägga fram kläder..
Och så drar hösten igång på tisdag.
Det är första föräldramötet redan på onsdag kväll..
Maken har en massa kvällsaktiviteter och jag packar och åker på jobbresa torsdag till fredag...
Vi har en heldagsgrej i en förening hela lördagen och maken är borta hela söndagen och sen är det måndag igen och tja...
Nu är kalendrarna fulla och det rullar på igen.
Men, jag gillar det faktiskt. Får jag inte vara på landet och leva det livet, då kan det lika gärna rulla på här "i stan" :-)
Och vi kommer ju att hinna ut dit också ungefär som vi brukar kunna göra, en helg i månaden.
Jag planerar även att ha två ledig dagar på höstlovet så att vi kan ha en långhelg där ute och stänga inför vintern.

Det märkliga är att det slog mig i morse, att jag längtar efter hösten. Den riktiga hösten!
Gula löv, hög och klar luft, lite kallt och krispigt.
Halsduk och vantar. Tjocka jacka, ljus och varmt kaffe.
Tänk att det blir så varje år, även om man känner när man sista dagen på semestern har full panik över att sommaren är över.

Ju större barnen blir, ju mer njuter jag av både hösten och vintern. Galontiden var inte kul.
Men nu kan man göra massor med roliga saker helt oberoende av vädret.
Så: nu kör vi då....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar