Sidor

måndag 12 augusti 2019

Nu räknar jag timmar...

Nu är det inte mycket kvar av min semester. Vi pratar timmar... :-)

Vi packade ihop oss i söndags och vände åter mot "stan". Det gick rätt bra. Jag hade påbörjat packningen på lördagen, så på söndag morgon fyllde jag bilarna med det som redan var packat och städade sedan ett rum i taget uppifrån och ner, tills allt och alla var ute och rummen samtidigt var städade.
Toppen!
Det är inte kul att komma ut dit om ett par veckor och så ser det ut som ett bombnedslag.
Jag sa också hejdå till alla mina bebisar i växthuset och det var nästan med gråten i halsen, så fjantigt, men ändå.
Nu växer dom ju till sig och behöver vatten och så... Som tur är åker dottern ut en helg innan vi själva kan vara där och kan vattna.

Vi städade av lite överallt och det kändes nästan som hösts stängning, även om det inte är det. Sen drog vi hemåt.
När vi var nästan ute på den lite större vägen, reagerade vi på att det var väldans mörkt in mot stan. Väldigt mörkt...
Vi mötte molnen efter ett par kilometer och regnet! Jösses vad det regnade!
Det var som att någon stod bredvid vägen och hällde vatten med hink på framrutan. Man såg ingenting!
Maken åkte i bilen före mig och när även han bromsar ner och åker typ 40 på 70 väg, då regnar det! :-)
Vi åkte ur regnet när vi sen svängde västerut, men åkte in i det igen när vi svängde norrut på motorvägen.
DET var läskigt! För där har man ju liksom ett spår att åka i som rätt fort blir vattenfyllt och ökar risken för vattenplaning, så man vill ligga bredvid spår. Helst skulle man vilja åka mitt mellan båda filerna.
Så det gick sakta även där.

När vi kom hem såg vi att det regnat rejält även här.. och vi hann precis packa ur bilarna så dök det upp igen.
Värsta regnovädret.
Det blåste och regnade i omgångar hela eftermiddagen och kvällen.
Även idag har det åskat och regnat och tom haglade en sväng. Men - det gör ju att vi nu känner oss klara med sommaren och tycker att det ska bli helt ok att både börja jobba och starta skolan. :-)

Även den lilla trädgård vi har här har mått bra denna sommar kan man se. Stockrosorna blommar!
Jag har försökt sätta stockisar på landet så många gånger utan att lyckas. Men här trivs dom.

 Vi var riktigt duktiga på att packa upp oss när vi kom hem. Barnen tom röjde i sina garderober och gick ner i garaget med alla urvuxna kläder så att kläderna dom haft med sig fick bättre plats.
Lilleman fick ju nästan en helt ny garderob innan vi åkte till Dk, för att allt var urvuxet.

Idag vaknade jag i vanlig ordning, innan klockan, drog på mig skorna och gick ner till gymmet.
Det var inte skoj att ställa sig på löpbandet nu när jag varit van att gå ute hela sommaren. Och haft havsutsikt.
Men, jag ville testa lite hur mitt lite onda lår skulle uppföra sig. Jag har haft känningar i baksida lår ett tag, som jag varit lite försiktig med.
Det är samma sida som mitt bråkiga knä, så det förvånar mig inte...
Jag testade lite då och då, men det tog dryga halvtimmen innan jag kunde springa utan att det gjorde ont, så det är inte bra.
Nu ska jag göra lite rehabövningar ett tag och inte springa, så får vi se. Det vore så jäkla osis om jag fick ont någonstans nu... :-(
Men- det blev en femma ändå vilket jag är nöjd med.

När jag börjar jobba kan jag inte titta på längden utan måste hålla tiden, om jag inte ska gå upp snortidigt.
Då blir de 30 minuter 2-3 ggr på veckodagarna plus helger.

Sen, tog jag mig en snabb frukost och vinkade till maken, som drog iväg för att storhandla och så satte jag igång med det som bara måste göras innan jag börjar jobba.
Storstäda!
Jag mår fysisk dåligt om det är rörigt här hemma. Vilket det ofta är! :-) Det plockas och plockas och nu kände jag att måste städa ordentligt idag, så där riktigt under och bakom.
Annars kan jag inte göra i ordning andra ställen, som köksskåp och garderober, det går bara inte.

Så, jag har städat, hela dagen! Överallt och allt. Sådär så att make och barn hukat på sina rum och kontoret, för att inte vara i vägen! :-)
Och oj så skönt när jag var klar!

Hela dagen har jag haft som motivatör att köpa mig något gott till fikat när jag var klar.
Så, när jag väl var färdig, tog jag med mig båda barnen och drog till centrum, för båda behövde klippa sig.
Lilleman akut, han har sett ut som monchici i flera veckor och Minime behövde toppa sitt.
Vi har ett jättebra ställe vi går till. Lilleman har inget lätt hår att klippa, men han blir så fin jämt! :-)
Sen fick dom äta på Donken, det har dom inte gjort på hela sommaren faktiskt.
Igår när vi kom hem önskade sig Lilleman Shusi för det har vi inte heller ätit på hela sommaren, så idag fick Minime välja.

Och - det är ju inte dumt att mitt favvofikaställe ligger vägg i vägg med Donken. :-)
Kärleksmumsen är min nya favorit och nu testade jag en ny bit också, med blåbär! Blåbär och vanilj.
Och galet gott!
Det fanns flera nya bitar nu som måste provas när jag börjar jobba igen.

Jag har försökt att göra egna bakverk, men det blir inte bra. Ska det vara jättegott så måste jag köpa här.
Jag hämtade också ut ett paket från Cellbes med galet fina kläder! :-) Nu när jag gått ner så pass mycket, sitter inga jeans bra. Typ ett par kan jag ha som sitter bra.
Jag brukar aldrig köpa jeans på nätet, utan vill pröva dem, men nu chansade jag och jäklar vilka sköna!
Dom satt som gjutna och var sååå sköna. Det blir mina nya favoriter denna höst, helt klart. Snart måste jag rensa ut lite kläder som är för stora. Jag har inte vågat det, men det känns som att jag är viktstabil nu.
Men, jag kanske väntar hösten ut och ser..

Nu har jag som sagt en dag ledigt kvar och det känns ändå bra. Visst skulle jag var ledig lite till, lätt, men det känns ändå bra att dra igång nu.
Och det är som sagt skönt att jag får hoppa igång mitt innan maken och barnen gör det.

Och vi har ju haft en underbar sommar! Hela långa semestern där jag vill vara, på landet!
Mycket umgänge med alla barn och lilla barnbarnet.
En massa fix på landet, vi har hunnit så mycket där.
En fantastisk resa till Dk som kändes som längre än den var och varmt som i vilket utland som helst.
Massor med sol, lite båtåkande, lite badande också.
En riktigt fin sommar har vi haft där jag inte kan klaga på något alls. Toppen härligt!
Och den är ju inte slut än. :-)
Vi har rätt mycket skoj att se fram emot även nu under hösten också som kommer att förlänga sommaren, i alla fall känslan.

Och jag har ju sett till att muta mig själv väl inför jobbstarten! Jag funkar ju så att jag är lite lätt att muta! Det behövs bara något glittrigt och vackert, så hittar jag jobbmotivation. :-D

Så, nya inneskor till jobbet, en ny kaffemugg och nytt mobilskal!

Sen är det ju kul att gå till jobbet igen!
Som när man gick i skolan och fick ny rygga och pennor- det funkar!

Jag köpte också ett nytt mobilskal med plats för lite kort, ibland vill man ju bara fiska med sig mobilen och då är det bekvämt.
Och - man kan ju inte anklaga mig för att köpa nya skal ofta direkt. Det gamla höll bokstavligen på att ramla i smådelar. :-)
Jag beställde även lite böcker som låg och väntade när vi kom från landet - toppenmuta för att åka hem det med!
Ett "höstlöfte" är att läsa mer böcker och hänga mindre på nätet, så nu ska jag läsa en serie.
Blir toppen.
 Jag tycker ju alltid att just hösten är mer "nyår" än själva nyåret - som är mer mitt i terminen, så mina nyårslöften ger jag mig själv nu.
Det är nerskrivna i min tacksamhetsdagbok och det känns bra. Det hände något där tidigt i våras, när jag fick en riktigt tankeställare och kände att nu är det dags.
Så, lite viktnedgång, lite träning och lite mer content, men inte på nätet utan i riktiga livet. :-)
Så får det bli!

Nu ska jag njuta av sista ledig dagen, ladda telefonen och packa jobbväskan- Sen drar vi igång hösten!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar