Sidor

söndag 4 augusti 2019

Härliga dagar i Köpenhamn.

Åh, nu har jag semester sådär så att jag är helt..."lealös". Det känns verkligen som jag varit ledig sååå länge. Och det är ju härligt.
Ibland, vissa år, så känns det som att man knappt hunnit dra efter andan, så är det dags att jobba.
Men nu är jag verkligen utvilad.
Det är helt klart att rekommendera att vara lite långledig i maj och början av juni, för att sen jobba en sväng och sen vara långledig!
Jag har en klar plan för hur jag ska utnyttja mina semesterdagar när barnen är så stora att man inte behöver vara lediga med dem på samma sätt, vilket inte alls är lång borta..

Vi har hunnit nästan allt här ute på landet som vi tänkt - och kommer att vara "klara" när det väl är dags att återvända till stan. Det känns så bra.
Samtidigt som vi umgåtts med nära och kära och gjort roliga saker.

Vi lovade barnen att även hitta på något skoj under sommaren och inte bara hänga på landet och de fick välja lite vad dom önskade och valet föll på Köpenhamn.
Lilleman har pratat om det sen maken och jag var där förra hösten. Och nu fick han sin vilja fram.
Både han och Minime hade vissa saker dom ville skulle hända på resan och vi gjorde vårt bästa för att checka av dem.
Även maken och jag hade ett par sådana önskningar. :-)

Tidigt på söndag morgon drog vi iväg. Det är så skönt att bila! Då bestämmer man själv takten, när man åker, när man tar paus och när man vill vara framme. Utan att behöva passa någon annans tid, som när man flyger.
Urk.
Nåja, vi kom iväg tidigt och jag började köra och första stoppet gjorde vi runt 11 för att fika vår medhavda matsäck och byta av så att maken körde och Lilleman satte sig fram.
Han hade halvsovit ända dit men ändå känt av åksjuka lite grand, så han mådde bättre framme.
Sen körde vi ett par timmar till innan vi åt lunch och sen pep vidare.

Vi mötte ett helt galet åskregn, som gjorde att vi knappt såg vägen framför oss!

Strax innan Malmö bygger man om ett mitträcke och där fick vi snällt stå i bilkö i ca 40 minuter..

Men sen dök bron upp! Den är så vacker!
Och det är så vackert när man åker över och ser Sverige och Danmark samtidigt. Och varje gång fascineras jag över hur nära länderna ligger.
Det känns som att man skulle kunna simma över! :-)

Hotellet vi bodde på valde vi av en slump.. vi bokade ju bara dagarna innan så vi fick ta det som fanns, men - vilket hotell!!
När vi klev in kände jag igen inredningen och förstod att det var samma hotellkedja som vi bott på när vi var där med jobbet!
Men det här var aningen lyxigare!
När man åkt upp med hissen och klev ut för att gå till rummet, så hamnade man på loftgångar och kunde titta ner i poolen!
Wow! Grönt och fint och soft musik spelades. Långt där nere badade folk!

Minime jublade! Hennes största önskan var att få bada! Semesterresa för henne innefattar pool eftersom det enda hon vet och mins är att vi åkt till något sydligt land där det finns pool. :-)
Strand är liksom inte grejen för henne så när hon såg polen trodde jag att hon skulle gå upp i atomer! :-)
 Rummet var jättefint!
Ett badrum med dusch och en toalett.
 I storrummet fanns två soffor som bäddats till barnen.

Och innanför fanns vårt sovrum där även stora badrummet låg.
Toppenfint!
 Vi anlände vid 16 och skyndade oss att packa upp och hoppa i badkläderna för att ta ett dopp.
Och - polen var varm!
Minst en 28-30 grader och vi plaskade runt där ganska länge.
Sen fixade vi till oss och drog till Hardrock Café som vi längtat till ett helt år. Maten är galet bra där.
Det är inte alls samma sak att gå i Stockholm. Servicen är fantastisk och maten likaså.
Och till vår stora glädje hade dom en hel meny som var glutenfri!

Magen stod i alla fyra hörn när vi rullade tillbaks till hotellet.
Jag kunde inte låta bli att köpa med mig en t-shirt hem! Det står ju 1971 på den! :-)

Vi somnade som fyra slagna och mätta hjältar! Dagen hade varit lång.

Jag ställde klockan på 7:30 och körde upp alla andra vid 8 och vi åt frukost vid 9.
Utsikten var inte fy skam. :-)
 Och inte frukosten heller! Så gott!

Sen traskade vi genom ströget där vi köpte nya kepsar till mig och Minime vilket var tur, för jösses så varmt det blev!
Rena Spanienvärmen!
Vi gick ner till Nyhavn där vi satte oss och njöt av en öl, ett glas vitt, iskaffe och lite cola.
Det var så mysigt att bara sitta där och titta på omgivningen och alla som flanerar förbi. Det är så lugnt och laidback där. Man fattar inte att man är mitt i en storstad!
Och - det är så najs att ha med sig barnen och ändå kunna sitta och njuta i solen en lång stund, utan att någon gnäller eller ska jagas på kajkanten!
Nu är dom stora!:-)

Sen hoppade vi på en flodbåt och fick en timmes guidning under alla broar i Köpenhamn.
 Det kan jag verkligen rekommendera!

Vackra hus och roliga historier som guiden berättade. Jag har ju fått en två dagars guidning förra året, men här var det lite andra roliga historier som man fick höra.
Och alla broar som var så låga att man kunde nå taken om man sträckte upp handen!

Och varmt!
Vi åt en lätt och jättegod lunch när vi kom i hamn, innan vi traskade vidare och såg en del av de som vi sett från sjösidan, fast på land.
Tex slottet. Det var inte dumt att kyla händerna där för det var galet varmt!

Efter lunchen såg barnen att det fanns ett ställe där man kunde köpa churos med olika tillbehör och det ville dom absolut ha innan vi gick till hotellet, så vi fick gå tillbaks efter trippen till slottet för att fixa det.
Och de var godare än de man får i Spaninen!
Lilleman ville ha nutella på sina och Minime naturella med lite socker. Man kunde även få dem med chokladsås och mjukglass!
 Vi var rejält varma när vi kom tillbaks till hotellet framåt eftermiddagen. Maken valde att lägga sig och sova en stund medans vi andra tre pep ner och doppade oss i polen - igen!

Väldigt nöjda barn och otroligt nöjd Minime! :-)
Hon hade längtat hit hela dagen!
 Det var ett fantastiskt vackert rum!
Tänk att sitta här när det är svinkallt och snöar ute!

När vi vilat lite, bytte vi kläder och gick på Tivoli!
Jag ville gå dit sent, för att vi skulle vara där när det blev mörkt!

Och det är så vackert! Man behöver inte ens gilla själva Tivoliattraktionerna för att gå hit!
Alla planteringar, allt vatten, det är så fantastiskt fint.

Maken och Lilleman hade lite skjutduell. :-)

Vi åkte några av attraktionerna, men ingen av oss gillar dom som snurrar! :-) Vilket nästan alla gör!
Efter att vi ätit middag hade det äntligen blivit mörkt!
Och varför var det så viktigt då? Jo, för då tänds alla lampor och det blir magiskt vackert!
Jag som älskar kombinationen av trädgård och lampor går ju bananas!
Man kan bara sitta på en bänk och sucka....

Magiskt....
 Danskarna vet hur man fläskar på! :-)
More is more...
Jag kanske är dansk??
 Vi traskade hem i den mörka och varma natten på ganska trötta fötter.
Något problem med att sova hade vi inte denna kväll heller! :-)

Morgonen därpå intog vi en stor frukost för att stå oss en stund..och sen drog vi på Zoo. Där hade jag sikten inställd på denna sötnos - Pandorna!

Det fanns ju även andra härliga djur och fantastiska planteringar och omgivningar. Så är det liksom överallt!
Efter besöket på Zoo, konstaterade vi att vi inte var tillräckligt hungriga för att äta lunch, så vi passade på att även besöka Blue planet.
Då hade vi liksom sett det mesta som man "ska" se i Köpenhamn! :-) (Som barnen vill se vill säga..)
Och det var otroligt mysigt där!
Minime äskar sköldpaddor så hon var mycket nöjd med att ha sett dem först på Zoo och sen här! Och vattensköldpaddor är ju magiska att titta på när dom kommer svävande..

Man kan säga att det här "akvariet" är stort! Människorna där nere är en blandning av barn och vuxna!
 Man kan gå in i en tunnel och då har man fiskar både över sig, på sidorna och under. Så coolt!
Där hade jag kunnat sitta i flera timmar.

Vi åkte tillbaks till hotellet och hoppade i poolen, igen, innan vi bytte om och åkte tillbaks till Hardrock Café.
Det är ju så god mat! Och milkshaken helt galet goda.

Det var inga problem med att hitta glutenfritt när vi åt - men socker är det ju svårare att låta bli, så jag lättade på det lite under dessa dagar och åt lite socker.

Sista dagen vaknade vi till regn! Toppen! :-)
Vi åt en lång och god frukost, barnen och maken badade en sista sväng medans jag packade det sista och vi sen checkade ut och åkte hemåt igen.
 Vi tuffade på i lagom takt och tog en liten omväg runt vägbygget vi fastnade på vägen ner. När vi åkte hade vi lovat barnen att stanna i Gränna när vi åkte hem vilket vi gjorde.
Himla pittoreskt, men helt galet!
Pyttelitet och trångt och proppfullt med turister!
Hit får man ju åka när det inte är sommarsemester, helt klart. Omgivningarna var jättevackra med utsikt mot Visingsö, men vi shoppade lite och åkte vidare.

Men vi fick med oss "lite" godis hem!
Bjudgodis! :-) Vi äter ju inte socker! *hahahah*
 Vi landade hemma strax efter middag vilket var ganska skönt.
Man blir lite trött!

Borta bra, men hemma bäst, så är det ju alltid.
Vi sov gott i våra egna sängar och har fått massor med härliga minnen med oss hem. Resa är så kul, för man fyller på det varma i hjärta och mage!
Som man kan minnas när livet är lite motigt eller det snöar i sidled.

Det blev en härlig liten semester i semestern och barnen är nöjda med att vi varit på lite äventyr.
Nu ska vi börja på en bucketlist på vad vi vill se och vart vi vill resa, nu när det är slut på att åka till "Lulu och Bernie" hotell utan även barnen vill se annat på resorna.
Det får bli lite pyssel i vinter.

Nu har vi en vecka kvar på landet innan vi måste flytta hem och dessa dagar ska utnyttjas till max! Jag vill knappt sova för att slösa bort tid! :-)