Sidor

söndag 1 september 2019

Stress och ny luft!

Man kan ju säga att den här hösten dragit igång med raketfart.
Galet, på så många sätt. Och vissa saker som suger energi lär hänga med en bra bit in på hösten och vintern, tyvärr.
Men bara att bita ihop och göra det bästa av saken. Jag funkar ju lite så, att när "alla andra" blir hysteriska och upprivna, då blir jag lugn och tar flera steg tillbaka tills det lägger sig.
Men det suger energi när det går rykten som inte stämmer, när det cirkulerar rena faktafel och när folk inte ens förstår grundläggande saker utan tycker att "man och någon" bara ska fixa saker.
Att allt kostar tänker man inte på.
Alla ska ha allt, men ger tillbaks noll. (Som att allt i samhället ska vara gratis, men skatt vill man inte betala...)
Nåja, det ger sig.

Arbetsdagarna har varit fulla från tidig morgon till kväll. Jag som alltid är hungrig vid 11 har förvånat tittat upp när kollegor undrat om jag ska med och käka - då har klockan varit långt efter 12!
Många bränder att släcka och folk att styra upp och jaga..

Och kvällarna ska vi inte tala om. Jag och maken har bokstavligen mötts i dörren hela veckan. Tur att barnen är så stora att dom gör sin egen middag, även om jag helst vill att vi sitter och äter tillsammans för att hinna prata om dagen.
Men det har bara inte gått dessa veckor.

Barnen har också haft tillfälliga scheman första två veckorna med väldigt varierande tider. Nu på måndag drar det igång för dem på riktigt vilket ska bli lite skönt.

Trotts röran, så gav jag mig tid en av kvällarna och satte mig med mina nya pennor och skissblock. Det är så kul!
Ju mer jag ritar ju mer idéer får jag! Men -det märks att det är länge sedan sist. Att hitta tekniken tar lite tid och jag måste öva massor känner jag.
Jag gillar ju blyerts och kol mest, men ska även måla med färg så småningom. Det kräver ännu mer tid och övning.
Men det är ett perfekt sätt att tömma huvudet! Man måste koncentrera sig på exakt det man gör och inget annat.
En av kvällarna var jag även på en liten "vip kväll" på bokhandeln och köpte loss höstens Låna & Läs kort. Så många bra böcker som kommer denna höst!
Vi fick även träffa en av författarna till en av böckerna vilket var kul! Jag ser fram emot att läsa den och även se om det kommer en uppföljare.

Arbetsveckan har inte bara varit stress utan även mingel och skoj! :-)
Vi tackade av en person som jobbar i en organisation jag jobbat väldigt nära i många år. Innan avtackningen var jag runt i området med min chef och tittade på lite lokaler för en konferens framöver och även lite andra lokaler.
Vi träffade en hel del folk vi inte sett på länge och hade jätteskoj där korridorerna!

Och så hjälpte vi till att fixa inför avtackningen. Det var galet varmt och fuktigt, svetten bokstavligen rann på ryggen fast man stod still! Urk!


Men så - i fredags drog vi ut till landet! Äntligen!
Maken och två barn drog iväg innan jag slutade jobba och jag och Minime tuffade efter så småningom.

Och så skönt det var att komma ut! Svalare luft, tystare och bara så härligt.
För ett par veckor sedan gick strömmen i vårt uthus och delar av stora huset, så tre kylar och två frysar stod utan kyla!
Som tur var, åkte maken ut för att hämta en grej och upptäckte det, så han fick det fina uppdraget att tömma ur allt och slänga!
Stackaren! Det är inte kul att slänga kött ur frysen som stått varm en stund. Vi vet ju inte när strömmen gått, men troligen hade det stått varmt en vecka eller så.
Men - det gjorde ju att alla kylar och frysar nu var tomma och ur städade! :-)
Dock är vi inte helt säkra på vad som gjorde att en fas gick, men vi börjar ana att det är en gammal kyl som fått något fel.
Maken antog att det var någon av utebelysningen och drog ur allt när han var här. Men när vi kom ut hade strömmen gått igen.
Nu har vi dragit ur den äldsta av kylarna och det verkar fungera.
Lite galet är det ju att vi har fyra kylar och tre (små) frysar, men när vi är här alla 9 då måste vi ha flera kylar för att hålla allt kallt.
Nu hoppas vi att det håller sig kallt.

Vi blev bjudna på middag hos grannarna på kvällen och jag fick gosa med deras lilla bebbe! :-)
Hon har vuxit på sig på veckorna vi inte setts.

 Maken garvade åt mig, för även förra helgen när vi var på grillfest, hittade jag en bebis!
Det finns alltid en mamma som inte fått äta varm mat på ett tag, som man kan låna bebisar av en stund.

Det var lite märkligt dock, efter flera veckor av olidlig hetta och fukt, att snällt få sätta på sig både vantar och en varm kofta när det blev mörkt.
Så skönt!
Stjärnklart, mörkt, ganska varmt, men ändå krispig luft. Syre!

 Jag har oroat mig över allt som finns i mitt lilla växthus när vi inte varit här, att det skulle ha torkat bort, men det har klarat sig bra!
Fördelen med att det blir så fuktigt på nätterna.
Tomater har vi fått, små och söta! Jättegoda!

 Svärsonen lånar vår tomt att förvara lite timmer på. Det doftar helt ljuvligt!
Jag skämtade med honom och tackade för all ved, men då fick jag onda ögat! :-)
Det här ska ju bli allt möjligt kul, men inte ved.

 Han flyttade runt stockarna med grävmaskin och gripklo och jag passade på att fråga om lite gräv hjälp.

 Vid mitt nya staket ville jag plantera flera klätterrosor som vuxit sig stora i drivbänken, men det är bara lera just här (och på hela tomten!)
Och lera trivs inte rosor i så jag måste fylla på med annan jord. Dock, är det ju galet tungt att gräva upp lera för hand - det hade tagit mig hela hösten!
Men, nu drog han med skopan ett par gånger och vips hade jag ett hål!

 Som jag fyllde med ny härlig jord och flyttade fyra rosor, lite murgröna och en humle!
Det kommer att blir grönt och lummigt här och perfekt insynsskydd mot grannen.

Det har ju vuxit helt galet överallt och min stora klematis är helt sjukt stor och det blir ett virrvarr av klematis, rosor och murgröna här.
Så det var ju bara att börja klippa och binda upp det som ska vara kvar.
 Jag klippte bort "lite grand" kan man säga!
Två skottkärror blev det och då är lika mycket kvar. Jag får se om jag måste flytta bort mer växter därifrån när den ena växer så galet mycket.

 Nu har jag försökt ta så många sticklingar jag bara kan för att sätta dem överallt där vi behöver insynsskydd.
Det vore najs om det fungerade, för kan jag få nya plantor så behöver jag inte köpa en enda framöver!
Och även grannarna vill ha sticklingar av den här som växer såhär galet.


Maken var söt och satte upp en lampa åt mig så att jag kan fixa här även när det blivit mörkt, vilket det blir ganska tidigt.
 Det har varit så skönt att få en helg här ute. Det är ju en helt annan luft här. Som att det är mer syre på något vis.
Härligt!
En tanke som slog mig när vi kom ut och min stressnivå sjönk i fothöjd direkt, är att det kanske inte är så dumt att vi inte bor här hela tiden.
Kanske skulle jag ta med mig stressen hit om jag pendlar till jobbet?
Nu blir det ju en sån tydlig gräns mellan jobb/ vardag och tid här ute. Den tydligheten kanske skulle försvinna om jag bodde här jämt?
Däremot skulle jag ju älska att kunna sätta mig på bryggan en stund och låta all skit rinna av en grå torsdag.

Men men, jag behövde verkligen det här nu.
Skönt.
Vilken lycka det är att ha en plats där jag kan andas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar