Sidor

onsdag 18 juli 2018

Underbart, otroligt och oroligt.

Alltså denna sommar!
Den är den bästa i mannaminne på så många sätt.
Värmen. Den är både ljuvlig, otrolig och oroande. Ljuvlig, för att det är som i Spanien. Otrolig för att den bara fortsätter och fortsätter.
Oroande, för att det inte är normalt. Det känns som att "något" tippat över i klimatet och att vi nu har lite nya utmaningar att ta hand om. Och - Sverige brinner!
Det brinner överallt känns det som och man lider både med de som är utsatta för brand och alla som kämpar mot bränderna.

Men - Vi mår bra! Oförskämt bra.
Den här sommaren känns oändligt lång iom att det faktiskt var varm redan i början av maj, så har vi haft högsommar i snart tre månader.
Det är dock svårt att få i barnen mat på dagarna och man får glädjas åt att dom dricker och äter lite då och då och så går de en hel del glass.
Och fruktsallad blir det en del eftersom att frukt inte håller speciellt länge i den här vrämen.

 Nu i veckan har vi legat runt 30 sträcket varje dag och långt in på kvällarna har vi suttit i linne!
På en av våra terrasser hade vi 46 grader häromdagen.
Inte klokt.
 Vi badar ju som galningar!
Jag, som är pipig med värmen i vattnet har badat flera gånger om dagen flera veckor!
Och paniken var nära i början av veckan när vi stod på bryggan och det såg ut såhär... Grön, äcklig sörja som inte gick att bada i! :-(
 Som tur var hade vi poolparty inbokat igår, då en kusin till barnen fyllde år.
Dom bor nära vatten, men kunde ju inte duka upp för alla gäster där, så alla åkte till farmor som har pool.
Vi åt gott och badade. :-)
Dock blir det lite väl skvättigt när alla barn är i så jag doppade mig bara.
Sen mös jag med barnbarnet!
Tulle. Han är så söt så man bara dör!!! Men det är lite jobbigt när det är så varmt.
Han kommer troligen inte att hinna använda några av sina små kläder, då han mest ligger i blöjan..

 Efter partyt, skjutsade vi hem stora dottern som är helt slut av att jobba ute hela dagarna när det är så varmt.
(Idag kom hon dock på att ha med sig vätskeersättning, som gör att hon är mycket piggare på kvällarna. )
Sen passade vi på att storhandla innan vi pep ut till landet igen. Och då slog det mig verkligen hur härliga tider vi går in i nu!
Klockan var 19:30 och vi handlade i godan ro och var inte ute på landet förrän 21:30. Och vi behövde inte tänka att barn måste hem och sova...
Det är sådan skillnad nu. Så härligt!
(På vägen hem, såg vi en helt otroligt stor älgtjur! Jag har sett många älgar i mina dagar, men aldrig en i den här storleken -Som en elefant!)

 Det är liksom första året sen de två små föddes som vi har "semester" på riktigt. Att vi faktiskt har dagar där vi inte gör många knop alls.
Och nu är även alla stora byggen klara, så vi kan pyssla med annat smått och en hel del sånt ska vi medvetet vänta med till i höst, när det är svalare.

Vi, maken och jag, skulle kunna ha det så här hela sommaren. Småfixa, vila, sola, gå ut och äta, fixa lite, umgås med grannarna...
(Häromkvällen blev det en allmän badmintonmatch igen med grannskapet.. och man behöver ju inte undra vad det vanligaste fordonet är.... :-) )
Men, barnen måste ju också få ha lite kul. Dom gör mycket här, men ändå, lite utflykter måste ju göras för dem också.
Så, i morse satte jag mig med listan vi skrev innan semestern, när vi visste att det inte skulle bli någon utlandsresa (vilket ju var tur -det hade inte trädgården klarat...)
Jag letade upp lite aktiviteter och skrev ner fyra som vi bara ska hinna med, innan resten av familjen vaknade.
Och nu har vi bokat in en spännande utflykt till i morgon. :-)
Sen ska vi göra något kul ungefär varannan dag har vi kommit överens om. Vi måste nämligen vara hemma och vattna och fixa lite varannan dag.
Sen räknar vi med både besök hos oss och besök hos någon annan som en aktivitet.
Det blir jättebra!

Och till vår stora, stora glädje, kom en granne förbi i morse som behövde låna vår bil, som har dragkrok och meddelade att den gröna sörjan i havet nu var borta!!
(Som jag älskar denna grannsämja, där man kan låna grejer av varandra som man behöver..)

Vi hoppade ju direkt i badkläderna och drog till stranden och se! Det är så klart vatten nu att man ser botten!
Vinden blåser nu från land och har sköljt ut sörjan till havs.
Lilleman och jag har badat två gånger och minime var med en av dem. Det är löjligt varmt i vattnet!

 Vi har också roat oss med att göra getingfällor!
Det är så mycket getingar och man förstår att dom letar vatten, för dom doppar huvudet i allt som är blött.
Så nu har jag gjort fyra fällor och alla är nästan fulla nu! :-(
 I kväll fästade vi till det och grillade scampi, som vi marinerat i lime och honung. Så gott!!
Mums!
 Och vi tog helt vanlig baguett och formligen dränkte i vitlökssmör innan vi grillade dem.
Så gott! Mums!
Det är så skönt liv!
Och så glada vi är att vi köpte detta ställe då när det begav sig. Att det blev så bra på alla sätt är magiskt.
Nu har vi ju en sån klar plan för stället och en tidsplan för när vissa saker ska ske.
Och  - här ska jag bo! :-)
Det har aldrig varit tydligare och jag kan liksom redan känna, hur det kommer att vara när jag överlämnar nycklarna till radhuset till någon annan (förhoppningsvis ett barn) och sen flyttar "hem" för gott.
Det är ju inte långt bort alls, tills vi bor här halvårsvis.
Vi vet redan att maken kommer att vara långledig nästa sommar och då flyttar vi ut så snart skolan slutar och bor här.
Året efter, då är barnen så stora att dom klarar sig själva när vi pendlar.
Så, från och med nu, bor vi här helt på somrarna. Och sen vartefter barnen växer och klarar sig, så bor maken och jag mer och mer här.
Jag har en sån tydlig plan för radhuset nu och vad som ska fixas där under hösten och vintern.
Det ska bli sparsmakat och minimalistiskt på alla sätt.
Jag ska röja, rensa och slänga.
Det är officiellt nu en övernattningslägenhet, för det är här vi lever och bor. :-)

Nu, ska vi gå ner och ta ett sista dopp för dagen innan barnen kryper i säng och jag packar lite ombyten, matsäck och badkläder för morgondagens äventyr.
Det blir till att ställa klockan. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar