Sidor

onsdag 25 juli 2018

Återfunnen kärlek!

Till min stora glädje, så har vi mycket färre fästingar i år på grund av värmen och torkan.
Vi har plockat två stycken -på mig. Det är rekord för en lång sommar här.
Getingar har vi dock flera av och nu är de törstiga! Man kan knappt sätt ifrån sig ett glas vatten innan någon simmar runt i det.
Jag har satt ut lite olika fällor och dom är fulla på direkten!
 Värmen fortsätter och kvällsdoppen likaså.
Lite då och då dyker det upp grannar som vill spela badminton och man blir ju sjöblöt efter bara en liten stund, så sen är det skönt med ett dopp.
Tyvärr är det till och från rätt grönt och kladdigt. :-( Men, det är ju inte konstigt i denna värme..

I trädgården växer det otroligt nog. Jag vattnar lite på kvällen men de får inga större mängder och det märks, för det blommar mycket mindre än brukligt. Framförallt klematis och rosor lider, det ser man...
Snart är dock taket på pergolan övervuxet! :-) Härligt!
 Blommorna i båten är fantastiskt fina och här vattnar jag lite mer, för här äter både fjärilar och humlor så jag känner att det är befogat! :-)
 En klematis som jag satte förra sommaren har tagit sig riktigt bra och har nu vuxit en bra bit upp i en björk.
 Jag har väldigt få blommor i kruka i år vilket är tur. Dom torkar ju ut jättefort och jag har fått kämpa med de få jag har, så att dom ska överleva.
 Igår hade vi över ett par grannar på middag.
Vi misstänkte att eldningsförbudet snart skulle utökas och passade på att bjuda på en grillad middag. Dock hade vi två hinkar med vatten och slang framme, som säkerhet.

Jag gjorde min craving för denna sommar. Grillat vitlöksbröd. SÅ gott!
Man skär tunna bitar av vanligt vitt bröd som man sen brer massor med vitlökssmör på som smälter ner i brödet.
Löjligt gott.
 Tidigare på dagen var vi iväg för att komplettera lite och hittade lite roliga servetter!
Att få en femhundring på tallriken är ju inte fel! :-)
 Vi käkade, tjattrade och spelade badminton tills det blev för mörkt att se bollen!
Under sista minuterna var jag när att klappa till en fladdermus i stället för bollen! :-)

Redan igår visste vi att det skulle bli varmt idag. Det märktes i natt! Galet kvavt och varmt.
Lilleman kör sin AC och vi andra vädrar och har kalla handdukar till hjälp.
Och det var varmt i morse!
Så snart man rörde på sig rann svetten. Det är precis som i Turkiet!
Igår lovade vi barnen att om det stämde med det varma, då skulle vi ut och åka båt idag och sagt och gjort.
Jag packade ihop lite fika, badkläder och lite ombyte.
Maken grävde fram flytvästar..
Sen packade vi fyrhjulingarna och susade iväg.
Och det är ju inte så att vi inte åkt båt tidigare i år eller tidigare år, men vi har haft uppehåll ett tag.
Vi köpte ju båten samtidigt som vi köpte huset. Sen åkte vi lite, blev rätt duktigt osams, åkte igen och blev lika jäkla osams.
Det var helt enkelt inte kul. (Barnen var små och tyckte inte att det var så värst kul. Jag behövde hålla koll på dem, maken blev förbannad när jag inte kunde hjälpa till som han förväntade sig och jag gick i totalstrejk för att jag tyckte att han var otrevlig. Båten kändes mest som en orsak till skilsmässa...)
Så, vi drog upp den och sen fick den ligga på land. Vi hade heller inte tid att sköta den som man ska, med allt bottenjobb på hösten och fix på våren för att få i den.
Jag hann inte röra den alls.
Vi funderade på att sälja den, men tänkte att det enda som kostar där den står är försäkringen, så den fick stå kvar.
Förra sommaren frågade svärsonens bror om han inte kunde få låna den och vi lät honom använda den mot att han skötte om den lite.
Så han har tvättat den både ute och inne, tvättat kapellet och fixat. Och så har han använt den vilket varit bra. Det är ju som med både bilar och hus, de ska användas, annars rostar /möglar de.
Vid flera tillfällen har vi åkte med honom, hans sambo och lite annat folk ut.
Bland annat var vi på Trosa marknad.
Men, vi har inte åkt ut bara vi.

Dock, har frågan kommit upp om hur vi ska ha det. Ska vi ha båten eller sälja av den?
Och det kände vi att vi nu måste ta ställning till.
Båten är fin och rätt smidig, men inte riktigt lämpad för hav, utan mer insjö.
Den är lite som en tvålkopp! :-)

Så idag åkte vi ut för att finna lite svalka.
Och det ÄR ju för jäkla ärligt!
Det är ju lite geggigt vid strandlinjen, så det är toppen att åka en bit ut för att bada.
Vi drog iväg en bit och sen in till en vik där vi ankrade.
(Nu är det folk precis överallt, på varje strand och varje liten brygga..)
Lilleman prövade att hoppa i med flytväst, vilket kan vara bra att ha känt på om man skulle plumsa i.

Även Minime prövade och hon bokstavligen hoppade i för att känna om hon flöt. :-) Det gjorde hon.
Sen drog Lilleman på sig simglasögon och simfötter.
Tanken var att snorkla...
 Men han insåg ganska raskt att det är för grumligt i vattnet, så han såg inget, vilket var lite läskigt.
Så han nöjde sig med att simma runt båten med en jäkla fart.
 Sen drog vi vidare för att se om vi hittade någon annan lämplig vik att bada i plus att vi var fikasugna! :-)
Helt fantastiskt väder att puttra runt i maklig takt på. Det är så ovant att liksom bara kunna puttra utan att ha bråttom, utan bara njuta av nuet.
Det är sådan skillnad, när barnen är så stora att dom njuter av att ligga och sola. Vi är äntligen där! :-)

Vi åkte till ett ställe där vi ofta brukar se segelbåtar ligga ankrade, när vi åkt förbi.
När vi kom närmare såg vi att det fanns en riktig strand och en lång, lång brygga.
På själva ön, stod en äldre dam och det sprang runt lite hundar.
Maken ropade och frågade om vi fick ankra utanför och bada.
Tanten skrattade och sa "varför ska ni ankra? Lägger er vid bryggan vetja!". Så då gjorde vi det.
Vi var helt säkra på att det var en privat brygga, men när vi lagt till och presenterar oss lte, så visade det sig att ön och bryggan hörde till två båtklubbar.
Det fanns soprum och utedass på plats och flera ställen att ligga på och till för att båtar ska kunna lägga till över natten i lä. Sånt har ju vi ingen aning om..
Vi klev i land och satte oss på en av bryggorna och fikade.
Barnen som knappt vill äta något mumsade glatt efter badet. Minime la sig i solen på bryggan.
Vi lånade toaletten och klappade hundarna som kom förbi.
När vi skulle åka efter en stund kom tanten tillbaks och berättade att dom är ansvariga för ön och ser till att den är städad, att inget är trasig osv.
Dom har en segelbåt och är ute hela sommaren.
Vi berättade att vi har lantställe här och lite sånt. Sen frågade hon var vi bor på vintern och vi berättade det.
"VA?" sa hon. Vilket område bor ni i ? Jag berättade och hon fick stora ögon och frågade vad gatan heter.
Det visar sig att vi bor fyra hus ifrån varandra! På samma gata!!
HUR lite är världen?
Knasigt!
Vi fick lite råd av henne på vilken sida av ön man ska lägga sig på beroende på vart det blåser innan vi pep iväg igen.

Vi tog en sväng runt lite andra öar för att se vilka vikar vi kan tänka oss att besöka innan vi vände hemåt igen.
Barnen tyckte att det var jätteskoj och vi med!
Både maken och jag konstaterade att vi ju tycker att det ÄR skoj. Och mycket mera nu än tidigare som så mycket annat.
Man ska inte ut i en liten båt med en 4 och 6 åring. Det säger sig själv. :-)
Att Lilleman nu snart är 12 och faktiskt kan vara hoppilandkalle och Minime kan slänga ut en fender är stor skillnad.
Så nu är vi lite nyförälskade i båten och havet. :-)
Och det är ju galet att bo såhär nära och inte utnyttja havet. Till sådana här somrar.
Att åka ut en sväng på kvällen när havet ligger spegelblankt är ju magiskt.

Så, nu har vi fått lite att fundera på.
För, båten ÄR för liten egentligen. Det kände vi redan första sommaren vi hade den.
Den är aning för kort och som sagt, gjord för insjö.
Den lägger sig uppe på vågorna och klarar inte direkt någon hög sjö.
Vi har också märkt när vi åkt flera (vi har som mest varit 5 vuxna och 2 barn) att det är lite för tungt.
Så, ska vi nu var mer ute, då måste vi ta oss en funderare på hur vi ska göra.
Vill vi ta längre dagsturer och klara lite vågor, så behöver den vara både längre och lite bredare.
Om vi vill kunna övernatta, då krävs ju sovplatser och en liten toalett.

Nästa sommar har vi kvar den båt vi har nu för att se om vi verkligen kommer att åka mer och längre.
Och om det kommer att vara lika varm sommar för den delen.
Sen måste vi se över vår prioriteringslista lite.
Vi har ju några önskeprojekt kvar när det gäller husen och boendet, men då måste de justeras rejält om vi ska ha större båt.
Nåja, vi är inte där än. :-)
Nu ska vi pyssla om den vi har och åka så mycket vi bara hinner på det som är kvar av denna härliga sommar.
Men, det känns precis som när man träffar på en gammal kärlek och upptäcker att den faktiskt inte slocknat alls, utan bara legat på sparlåga!