Sidor

måndag 2 juli 2018

Sommarkräkisar..

Jomenvisst. Krokig blir man av att sova på soffan...
Jag som hade tänkt vakna tidigt, ta en vända i spåret (i mina nya fina knästöd) duscha och åka till kontoret....
Blev inget av med det inte..
I stället fick jag tömma spyhinkar! Yey!

Lilleman ville ju hem på söndagen och det visade sig att han mått illa på natten.
Lite märkligt, för vi lämnade ju friska barn och pratade med honom på lördag kväll då han var pigg och glad.
Men tydligen hade han kräkts mitt i natten. Vi tänkte inte mycket på det, för han kan göra det för ganska lite. Svalt poolvatten, druckit för mycket läsk eller ätit för mycket godis...
Nåja, han var rätt pigg när han kom hem men liksom slut i kroppen och hade magknip, så jag började undra om det inte var något annat ändå.
Man känner ju sina barn.. :-)
Efter ett par timmar, ringde farmor och berättade att även Minime hade ont i magen. Jaha, bara att åka och hämta henne då...
Hon hann lagom hem, så kräktes hon och sen började Lilleman om igen! Och så höll vi på hela kvällen och en lång bit in på natten.
Minime kräktes bara en gång, men sprang på toan titt som tätt. Lilleman kräktes ett par vändor.

Jag är rätt säker på att dom fick någon bacill på lördagen när dom var på ett lekland och härjade runt.
Vanligtvis undviker jag lekland där det blandas små och stora barn, för barn är ju bacillhärdar som inte alltid tvättar händerna och snorar och har sig.
Även vuxna missar handhygien och det är ju mer vanligt än ovanligt att man åker till lekland med barn som kräkts dagen innan eller tom på morgonen. Så lämnas ju även barn på förskolan får jag höra av kompisar som jobbar där.
Man lämnar alltså på fullt allvar ett barn på förskolan som varit uppe på natten och kräkts!
Det är ju inte ok någonstans alls.
Jag är benhård med 24 timmars regeln om man inte vet med sig att det ätits något konstigt (att bara en i familjen kräks och alla andra klarar sig..men då håller jag i alla fall 12 timmar!) eller om det är en kräks efter att man moffat flera kilo godis och det inte blir mer av det. (Jag har i sådana fall åkt och jobbat och barnet legat hemma..)
Dock skulle jag inte lämna på förskolan eller gå på lekland. Man vet ju inte liksom.
Nåja, det var ju inte mycket att göra åt, annat än bädda ner dem med hinkar att spy i.
För ett tag sen fick jag en fiffig idé från en kompis om hur man kan minska spridningen av flygande baciller när någon är kräksjuk och inte stor nog att hinna till toaletten.
Man tar plastpåsar och sätter i hinken. När barnet spytt klart, tar man ur den, knyter ihop och slänger. I med ny påse.
På så vis far inte bacillerna omkring och man behöver inte hälla ut det någonstans och skölja ur osv. Det funkar klockrent!

 Men, sen är det ju inte alltid hinken prickas....
Så det blev till att tvätta mattor, handdukar, lakan, påslakan och annat löst.
Jag blir ju lite lätt nazi också och vill tvätta allt som har varit i närheten. Soffkuddar och mjukisdjur som varit i närheten.
Så tvättmaskinen har snurrat sen igår och snurrar än!
Jag passade på idag när det ändå behövdes och torkade handtag och storstädade Lillemans rum. Dammsög hela undervåningen och torkade golv. Inga baciller ska fastna i dammråttor här inte.

Så det blev en lite märklig jobbdag. För jag har jobbat -också! :-) Men ungefär halva dagen blir nog vabb för en gångs skull.
Jag mins knappt hur man gör när man anmäler det!
Men idag kan jag inte med gott samvete säga att jag jobbat hela dagen, för det har varit mycket spring emellan.
I morgon blir det också distansarbete vilket var inplanerat sen tidigare, då blir det dock på riktigt vid vår arbetsplats som vi fixat till.
Det är suveränt skönt att vara "på landet" men ändå ha allt vi behöver.
Just nu är jag otroligt glad över att vi har tre badrum! Förut när sånt här hände, fick vi ju snällt packa ihop oss och pipa hem till radhuset där vi har två badrum.
Det behöver vi inte nu, här har vi ju fler! :-)
Och just tvättmaskin som jag vet att flera här ute vägrar att ha. För att det inte känns som landet då...
Hm... Jag älskar min tvättmaskin!
Och idag har det varit jättevarmt och blåst halv storm. Tvätten har torkat nästan innan jag hunnit hänga den!
Och det har även varit skönt att kunna öppna tvärdrag i huset när dom varit skruttiga och ta sin kaffe och sätta sig på trappan ute för att få frisk luft.
Det kan man inte i radhuset...

Minime är ganska pigg nu framåt kvällen och har småätit. Lilleman är skruttigare, febrig, snurrig och mår allmänt kymigt.
Jag glömde att ta med febertermometern hit, men han kändes varm, så han fick en Ipren.
Om inte annat känner man sig lite piggare..
Så, det blir nog en "hänga hemma" vecka för oss alla.
Tur att kunna jobba hemifrån det här sista jag vill hinna innan jag går på ledighet.

Häromdagen var elektrikern här och fixade det sista på småhusen, bland annat spottar i trappan.
Blev så snyggt!
Tomten är så fint upplyst nu när vi har små lampor här och där.

Vi ska sätta spottar i stora huset också lite här och där. Det gör så mycket att det är lite upplyst.
Jag var inne på Dollar store häromveckan och köpte en kasse med gravljus!
Dom har ju 90 timmar brinntid! :-)
Så jag tänder sådana i mina stora lyktor så att dom lyser hela natten.
Vanliga ljus slocknar ju direkt.

Nåja. Jag hoppas verkligen att barnen är på benen till helgen, för vi har kuligheter inplanerade både lördag och söndag... och jag kommer inte att kunna hålla mig ifrån lilla F heller!
Gulleplutten!
Jag längtar efter honom hela tiden juh! :-)
Som tur är är dom duktiga på att uppdatera med bilder och så...
Och när jag tänker efter.. dom är inte alls långt bort... Tänk att ha sina barnbarn i en helt annan landsända eller helt annat land!
Usch.. det hade blivit många och dyra resor det! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar