Sidor

tisdag 31 juli 2018

En sämre dag...

Usch, idag har det inte varit någon bra dag. Men alla dagar kan ju inte vara toppendagar. Då uppskattar man inte dem antar jag. :-)
Solen och värmen fortsätter utan förminskad styrka. Lite matt börjar i alla fall jag bli.
Det var riktigt skönt att dra på sig ett par tunna mjukbrallor nu i kväll och en t-shirt (klockan 21:30 liksom!)

Vi kyler så mycket vi kan med AC:n i Lillemans rum....
 ..och fläkten i Minimes rum som skjuter ut den varma luften genom hennes öppna fönster. Det enda fönster som går att öppna helt i hela huset.
 Lite svalare har det blivit.. ett par grader. Dock har vi inte kunnat ha fönstret öppet hela nätterna då vi saknat myggnät. Nu äntligen är det fixat så jag hoppas på en bättre natt i natt..

Igår kväll, samlade vi ihop oss och drog över till en granne som fyllde år. Han ville egentligen inte fira, men vi bjöd in oss i samlad tropp!
De "närmaste" 12 liksom och 5 hundar! :-)
Och jag blir så stolt över att barnen fungerar så bra med hundarna, som inte är så vana vid barn. De har tom haft lite dåliga möten med barn.
Så när folk säger "vad bra att hundarna får umgås med era barn som är så bra med djur" då blir man ju glad!
Lilleman fick tom koppla en av hundarna när det var dags att gå och gå hem med den.
Han valde tom att inte åka fyrhjuling utan att gå med hunden. :-)
Så lycklig han blir!
Nu är det så varmt, så de otroligt långhåriga hundarna motionerar dem så lite som det bara går just nu.
Men när det blir svalare, då får han gå ut med dem så ofta han vill.

Innan vi kröp i säng, fick barnen bada. Som vi har badat denna sommar! Helt otroligt!
Och det är så kul när vi piper ner och badar en 6-7 personer när det nästan är mörkt..
 Jag badade inte igår utan tyckte att jag var rätt sval. Det var dumt!
Man är ju liksom så grundvarm, så om man inte blir kall innan man ska sova, då är man liksom varm! :-)
Jag låg och vred och vände till 04! Även Lilleman hade svårt att somna och gick tillslut och tog en snabb dusch.
Jag gick en våning ner och la mig på soffan där det var lite svalare och somnade "på riktigt" strax efter 04.
Och sov ju till 10:30 då!
Det blev brunsch i stället för frukost! :-)
(Det här med att träna på morgnarna går inte så jättebra, kan jag konstatera)
Boken jag läste ut vid frukosten var så bra! "Idag ska vi inte dö". Man vet ju att dom överlever, för dom har ju skrivit boken, men ändå.
Den är välskriven! Man kan både känna det dom känner och känna dofter som beskrivs. Jag har sträckläst den!

Efter lite fix, satte jag mig i bilen och åkte till stan.
Det var ganska skönt, för när jag klev ur den kalla duschen, gick det inte att klä på sig, för att det var så kladdigt. Helst hade jag ju velat sätta mig i bilen i baddräkt!
Men, den blir snabbt sval och jag åkte för att slänga lite glas innan jag drog till däckfirman.
Vi behövde fixa lite med sommardäcken och där hade man också en AC!
Ägaren var så pratig, så vi tjattrade bort en god stund..
Riktigt bubbliga moln samlades på himlen, men drog norrut..

Jag hann hem till radhuset för att tömma posten och plocka lite, innan jag åkte till tandis.
Som jag inte har sett fram emot det här! :-(
Den här tanden har ju bråkat ganska länge och förra gången gjorde det skitont! Verkligen skitont.
Jag såg inte fram emot en timmes ytterligare plåga.
Och jag är inte pipig. Men idag hade jag god lust att bara vända i dörren. Det gjorde jag inte...
Bara att bokstavligen bita i det sura äpplet...
 32 grader i väntrummet! Två stora fönster stod på vid gavel och en liten AC stod i rummet.
(Men när jag satte mig, satt en kille med ac:n mellan sina fötter och svalkade endast sig själv! Drummel..)
 Inne hos tandis var det 29 grader! yey!
Man sitter ju med ett platsförkläde och sen sätter man en sorts gummigrej runt tanden som täcker hela ansiktet. Man får en liten "rand" där näsan kan få luft.
Lite lätt panik får man ju.
Sen spritas hela duken för att man inte ska riskera få in bakterier i en öppen tand.
Not så mysigt!
När tandläkaren fixat till alla grejer så frågade jag om han inte skulle bedöva, men det skulle inte behövas menade han, tanden är nämligen död!
Jo tjena!
Det var den INTE! Två rötter går att fila och är bara att stänga, men den tredje roten har en infektion som blöder lite.
Och där gör det för jäkla ont när dom filar. Det går bara inte, så han fick snällt bedöva och sen ge upp.
Nu la han i en massa medicamenter igen, vilket då blir 4:e gången och sen lägga en tillfällig lagning, igen.
Om ca 2 veckor kommer han att kalla mig igen och så ska han öppna och se hur det ser ut.
Ser det bra ut kommer han att stänga tanden och sen göra den permanenta lagningen sen.
OM det inte ser bra ut, så skickas jag till speciallist.
Tjena.
TUR att jag har tagit min tandvårdsförsäkring säger jag bara. Den har betalat sig flera gånger redan.
Jag måste också ha koll på att det inte gör ont eller att jag blir svullen runt tanden eller på kinden.
Då blir det antibiotika.
Lite obehagligt är det ju iom att det är så jäklans varmt. Allt blir ju dåligt i den här värmen och bakterier sprids rätt lätt.
Man vill inte ha en infektion nu.

Nåja, vi får ta ett steg i taget. Och - när man varit till tandis, då får man köpa sig något fint. Det är ju sen gammalt! :-)
Barnen brukar få gå på vilken butik dom vill och så även jag! Det blev Lindex och jag köpte en superfin kjol, tunn och lång med tillhörande topp. Har man båda är det en klänning, har man det var för sig så blir det ju något annat.
Kul med plagg som går att kombinera.
 Jag köpte även två linnen och två t- shirts. Det går linnen denna sommar! Man svettas sönder dem!
Sen åkte jag ut till landet igen.
Och vilken lycka det är att komma ut. Parkera bilen, byta till badkläder, sätta sig på fyrhjulingen och sen åka och ta ett kvällsdopp!
Vi får inte nog av det. I kväll var det riktigt varmt, säker uppemot 25 grader.
Barnen hade badat när jag var iväg och Lilleman hade lärt sig att slå volter från bryggan. Minime får hoppa med flytväst.
Hon simmar bra, men just där bottnar inte ens vår granne som är närmare 2 meter lång, så där vill jag inte att hon hoppar. Nu visade dom mig alla sina trick. :-)

Det här slår ju det mesta.
Att sitta här en stund och lyssna på havet. Bada.
Det gör liksom att man andas lite mer syre under en kort tid. Snabb-laddar batterierna liksom.
Och det är lika härligt alla årstider.
Att sitta här en lite kall höst, mitt i vintern, tidig vår... och mitt i sommaren. Det är ljuvlig.
Och svårt att hitta en plats som ger samma lugn.

Mitt paradis! Vårt paradis!
Det har hänt så mycket här senaste året, det börjar kännas klart. Vi kan börja titta på små projekt som är både snabbare och enklare.
Det är så kul att liksom kunna påbörja det lilla fixet överallt nu.
Jag kan inte skjuta på det som finns att göra inne längre. Nu måste det städas hur varmt det än är ute.
Först hoppas jag dock på att få sova, en hel natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar