Sidor

söndag 29 juli 2018

Åska och joller.

Det var inte det lättaste att sova i radhuset dessa två nätter. Så otroligt varmt och då har vi ändå balkongdörren vidöppen och tre sovrumsfönster. (Tur att det är på våning 3 så att man kan göra så)

Vi flydde till MOS igår för att se om det var lite svalare där. Det var det väl, men inte jätte. Otroligt mycket folk.
Jag vet att köpcentrum klagat över att det knappt varit någon där i början av sommaren, när alla hellre var ute i det fina vädret.
Nu kändes det som att folk börjar fly IN i svalkan i stället. :-)
Vi tog en sväng på Disneybutiken för att jag ville ha en ny mugg, men jag hittade ingen bra, så det fick vara.
Jag ser ju direkt när jag hittar en mugg eller kopp som är rätt! :-)

Sen gick vi på bio och såg Antman and the wosp. Riktigt rolig!
Vi trodde att det skulle vara kallt i salongen, det brukar det alltid vara, så vi hade med oss varsin kofta/ tröja.
Det hade inte behövts kan jag säga..
Efter bion gick vi på tapas restaurangen. Vi är ju inte så bra på att gå på nya ställen! :-) Det blir lätt favoriterna och nu invigde vi även de två små i tapasvärlden.
 Jag drack flera glas vatten, var helt uttorkad!

 Plus ett glas vin och maken fick en alkoholfri öl.

Sen kom maten! Mums! Och det är ju så mysig att man kan ta in 10-12 olika rätter och så äter man lite av varje.
Tyvärr var det lite för varmt för både de två små och mig, så vi orkade inte jättemycket.

I garaget var det helt galet varmt och vi tyckte alla att det var precis som i Spanien!
Det tom doftade likadant!
Väl hemma var det ännu varmare än när vi åkte, tryckande varmt och klibbigt.
Usch.
Maken och jag tog varsin breeser, men isen var slut så vi testade att peta ner varsin isglass! :-)
Det blev rätt sliskigt...
Jag var jäkligt sugne på att sova på balkongen!
Månen var fantastiskt fin, mycket finare än natten innan då det skulle vara blodmåne och månförmörkelse.
Förmörkelsen såg vi men den var rödare nu märkligt nog.

Det var inte skoj att gå och lägga sig, trots så lite som möjligt på sig och bara lakan som täcke.
Kladdigt och märkligt.
Klockan 04 vaknade jag av att jag nästan rann ur sängen.
Jag gick upp, drack vatten och sköljde armar och ansikte i kallt vatten, sen tog jag kudden och gick en våning ner och la mig på soffan.
Där var det lite svalare och jag la mig direkt under ett fönster som stod halvöppet och där det kom in liiite sval luft.
Jag somnade och vaknade ett par timmar senare av en otroligt smäll!
Det lät som en piska som ven samtidigt som rummet badade i ljus. Jag som just nu läser om två journalister som blev kidnappade i krigets Syrien trodde i ett par sekunder att det var ett flyganfall! :-)
Sen fattade jag att det var åska.
Och som det åskade! Det blixtrade och mullrade i ett och regnet vräkte ner.
Jag tassade upp en våning för att stänga fönster och då stod maken och minime på balkongen och tittade på skådespelet.
Maken fick dock retirera in för det regnade in på golvet genom balkongdörren!
Minime konstaterade att hon vaknat av smällen och bokstavligen hoppat upp och stängt fönstret innan hon pep in i makens säng! :-)
Det formligen öste ner.
 Och rann längs dörren i köket.
Minime gick och la sig igen med musik i öronen och även jag och maken kröp i säng. Lilleman hade inte ens vaknat av oväsendet!
När jag vaknade till ett par timmar senare så hade jag ju hoppats på att det skulle vara både svalare och bättre luft.
Men inte då. Det var precis lika varmt och kvavt. Usch!
Jag ställde mig frivilligt i tvättstugan och vek lite tvätt! Och längtade till landet.
När jag varit i radhuset ett par dagar så ser jag ju allt som behöver göras. Det har fått förfalla lite för länge nu.
Jag har en lång lista på vad som ska göras, i alla rum under hösten. Rensa, rensa, rensa.

Nåja, innan jag hann reta mig alldeles för mycket, samlade vi ihop oss, köpte bullar och åkte för att hälsa på barnbarnet. Ja och hans föräldrar! :-)
Vi hade tur, han vaknade precis när vi kom och var sen vaken hela tiden. Och nu "pratar" han!
Han skrattar, jollar och vevar.
Så söt!!

 Det var så otroligt varmt där med, så han mådde bäst på golvet. Han är ju som en varm vetekudde när man håller honom.
Han hittade framförallt Lilleman och pratade massor med honom. :-)
Det är så coolt att se honom sitta och gulla med sin brorson. Han är ju 11,5 år äldre än lille F.
Och hans storebror R var ju 13 år drygt när Lilleman föddes.
Stora dottern hade ju precis fyllt 10 när Lilleman föddes och nu är ju Minime nästan 10.
Så coolt att se!
Efter ett par timmar åkte vi ut till landet igen och där var det lite skönare luft. Lite svalare och inte så otroligt kvavt.
Här har det regnat yttepytte tyvärr.

Eftersom det fortfarande är eldningsförbud, så åkte vi till Net on Net och köpte en elgrill.
I radhuset har vi en liten grill, som vi använder massor.
Vi orkar liksom inte gå ut på baksidan och dra igång stora grillen plus att vi grillar olika saker hela året.
Men nu köpte vi en lite större, med lite andra finesser runt värme osv. och den har en större och bättre dropplåda.
Det ska bli spännande att pröva den!


I gästhuset har vi en gammal Dolce Gusto kaffemaskin, nu kom vi på att köpa kaffe till den när vi såg kapslarna på hyllan.
Så nu har även "hotelldelen" kaffe! :-)


Jag hoppas fortfarande på lite svalare dagar, så att jag kan städa skafferiet och köket. Det går bara inte när det är så in i bängen varmt!
Dock, nu hittade vi en stor fläkt som vi glömt att vi hade i ett förråd, så nu kör vi AC på bottenvåningen, sen har vi öppnat Minimes fönster på vid gavel och vår balkongdörr och så har vi fläkten på övervåningen och bokstavligen skjuter ut värmen på övervåningen.
Och det funkar!
Det är riktigt svalt här nu!
Får vi det att hålla i sig kanske man kan vara inne och dona lite när det är som varmast ute.

Snart kanske vi även kan sova som vanligt! :-) Och när vi åker tillbaks till radhuset så får nog åtminstone den stora fläkten följa med.
Lite galet att tänka att när vi åker dit nästa gång (nåja, jag ska en sväng till tandis nästa vecka) då måste vi packa med oss för att stanna.
Jag. vill. inte.

Sen blir det ett par veckor då vi inte åker hit, pga att vi ska gå på Diggiloo och sen ska vi ju till Danmark. Och jag ska iväg på en tjejhelg.
Men, vi stänger ändå inte huset än på ett par månader. Jag hoppas ju på en lång och varm höst.
Det är underbart att var här och kratta löv när det är den där höga klara luften.
Grilla, elda i tunna... Ah..
Som jag inte vill åka härifrån! :-(
Jag hoppas kunna ta ett par dagar under höstlovet så att vi kan vara här åtminstone en långhelg.

Men, som sagt, jag sitter just nu och gör listor på vad jag ska pyssla med under hösten och vintern i radhuset, för att liksom stå ut.
Det blir jobbigare och jobbigare att bo på två ställen.

Men, vi har en bra höst framför oss och jag ser fram emot jobbet. Det blir en både rolig och otrolig spännande höst!
Det är så mycket som är bra och vi har haft den bästa sommaren på många många år vilket jag inte får glömma.
Det blir bra. Men - nu ska vi ha två veckor till lite drygt här innan det är dags att återvända till stan.
(Hur likt mig är det inte, att ta ut sorgen i förskott! :-D )

Nåja. Med lite tur kommer det lite skurar den här veckan, så att jag får lite av det jag tänkt gjort.
Om inte annat så kommer det att bli så när jag idag målade naglarna, för att jag ändå inte gräver i trädgården eller städar förråd (eller målar förråd) :-)
Det är jättelänge sen jag hade målade naglar senast...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar