Sidor

måndag 4 juni 2018

Snart, snart är det lov!

Så, äntligen, vi är inne på sista skolveckan! Sen -sommarlov! :-)
Inte för att jag är ledig, men ändå. Barnen är och maken är vilket betyder att jag är "lite" ledig och vi kan flytta till landet!
Weeehoo!
Det var tungt att åka hem igår! Och vi åkte hem supersent. Maken blev kvar, vilket ju inte gjorde det lättare att åka hem.
Men, han är på plats för att hjälpa till att bygga och för att förbereda för alla möbler som kommer på tisdag!
Vi åker ut igen i morgon, så snart barnen slutat skolan.
Jag ska bara ha ett morgonmöte och flexar sen resten av dagen.  Det blir dock en ganska kort vistelse igen, då vi är bjudna på kalas på onsdagen.
Men, det är så skönt att barnen är så stora nu att man kan åka lite fram och åter. När de var mindre gick ju inte det.
Dom somnade i bilen och så var hela dygnet förstört, eller så blev dom åksjuka och kräktes ner hela sig..
Men, nu kan man utan problem få in rätt många aktiviteter på en dag.
Eller bara som på söndagarna, när vi åker hem vid 20. Det hade ju aldrig gått för ett par år sedan.

Jag och barnen åkte ut i lördags och tog en sväng förbi Blomsterland innan. Men jag blev lite besviken där.
Det fanns lite klematis men inga mängder. Rosor hade dom ganska gott om men inte så jättemycket mindre lösa blommor heller.
Så, det är inte värt att åka dit, jag kan lika gärna svänga in på Granngården som ligger i närheten.

Nåja, vi kom ut lagom till lunch och det var full fart hos oss. Dotterns sambo var i full färd med att måla vindskivor och hon solade. Perfekt jobbfördelning! :-)
Hon hjälpte till att bära in grejer och sen sa hon "ser du inget"?
Jag tittade runt lite och sen ser jag! Båten!!
På en granntomt har jag sett en träbåt ligga, länge och sagt att den skulle jag vilja ha!
Den vore perfekt på tomten.
Nu hade dotterns sambo pratat med ägaren och frågat om han inte kunde få ta den? Och det fick han! :-)
En gång i tiden har båten varit jättefin. Den har stått på bockar och varit övertäckt, men med tiden så har presenningen gått sönder och bockarna ruttnat och båten har vickat på sida.
Det var inte helt lätt att få den från platsen där den låg.
Dom fick sätta spännband runt den på flera ställen och försiktigt gräva fram den ur mossan! :-)
Sen hade dom sakta dragit bort den med fyrhjulingar och lagt den på tomten.

Den är ju så vacker, trots att den är fallfärdig! :-) Det har varit en jättefin båt, troligen lätt att ro, för den är så spolformad.
Nostalgi heter den! :-) Hur härligt är inte det?

Killarna var ju söta, som satte fast den i trädet så att den inte skulle åka iväg! :-)

Vi vände sakta på den och svärsonen målade på lite tjära som ju doftar så himmelskt gott!
Sen vände vi sakta på den igen. Maken har satt en och annan skruv i den och vi har lagt stöttor under den och vickat den på sidan.
Tanken är nu att den ska stå och torka en vecka, då halva båten legat nere i mossan så träet var riktigt blött.
Sen är tanken att jag ska olja in den både inne och utanpå, så att den håller lite mot väder och vind.
Jag ska lägga markduk i botten och sen en massa jord och så plantera blommor i den.
Tanken är att jag ska plantera blommor långt bak, där det är hål och en bit borta, för att de ska se ut som att den är vattenfylld och det rinner ut.
Det blir mycket lösa blommor, men också många marktäckande och slingriga, som sen går genom botten och växer över kanten.
Den är i så dåligt skick att den troligen inte håller i så många år, men jag tänker att när den ger upp, då har jag en hög blommor där som kan fortsätta att växa! :-)
Jag kan se hur det kommer att se ut, även om andra kanske inte kan.

Märkligt nog, när man tänker på värmen och torkan, så har det vuxit över alla bräddar överallt.
Det går egentligen inte att vara borta flera helger just i maj.
Denna klematis klippte jag ner till botten i våras, för att den vuxit så att inget annat fick plats och jag tänkte att den kanske surnar till rejält.
Men nu har den ju vuxit rätt många meter!

Till och med gräsmattan hade vuxit och var så grön och fin!
K, som är där och bygger, hade vattnat lite varje kväll vilket nog varit tur, annars hade den inte klarat sig så bra.
Nu finns det gula fläckar men största delen är grön och fin och blommar!
Så den har vi nu klippt första gången. Vi klippte på högsta möjliga och lät klippet ligga kvar, för att både hålla fukten men också för att det är bra gödning.
Den blir jättefin.
Jag vattnade alla blommor lite akut och direkt började några att blomma! Där pratar vi överlevnadsförmåga!
Det var ju lite mot bättre vetande som jag grävde ner alla dessa blommor, men tja, vad skulle jag göra av dem? :-)
Det blev några krukor och sen satte jag tre klematis och en ros mot spaljén vid pergolan. Så hoppas jag att dom klarar sig.
Lördag eftermiddag gick vi över till en granne på födelsedagsfika.
Sen ville barnen bada, så jag gick ner med alla tre som doppade sig. Tydligen var det "jättevarmt"... jag tvivlar dock lite. :-)
Det är otroligt lågt vatten nu, så det blir ju varmt i viken.
 Till slut kunde ju inte Lilleman vara sämre än syrrorna, så även han hoppade i.

Sen gick vi tillbaks till festen och åt gott grillat.
Det var grannar på plats men även lite nytt folk. Och alla är så trevliga!
Alla som flyttat in senaste åren är så mysiga och plötsligt så umgås stora delar av området.
Det är liksom så otvunget och det drivs hejdlöst med varandra.

Vi har tom liten nya idéer om midsommarfirandet, som vi får se vad vissa andra tycker om. :-)
Ibland ska man akta sig för vad man önskar, kan man väl säga....

Värdparet vi var hos har fem hundar! Och gästerna som var på plats hade 3. Till barnens stora förtjusning fick dom följa med ut och gå med alla hundar och Minime var mäkta stolt när hon kom tillbaks och fått gå med två hundar minsann!
En liten och en stor.
Lilleman hade fått den ljusbruna här på bilden, som var den busigaste, men det hade gått jättebra.
(Dessa båda är valpar!)
Den svarta är jättegosig och i slutet av kvällen låg han med huvudet i Lillemans knä, som sen knappt kunde gå hem. :-)
Ägarinnan var så glad, för hon vill få dem "barnvana" då de inte har några egna barn, men tyckt att det varit svårt att hitta barn som funkade.
Men minime och lilleman funkar, för dom lyssnar och har respekt utan att vara rädda.
Det var tom så att hon frågade om Lilleman kunde få åka med när hon skulle åka med dem på utställning. Då behöver man vara två stycken om hon har två eller fler med.
Och det gör han ju gärna.
Så, nu kommer dom att ha att göra hela sommaren, när dessa ska rastas. Det är inte dumt att kunna låna med sig en pälsboll när man ska ut och gå.

Jag kände mig dock lite lätt stressad och var uppe tidigt på söndag morgon, för att fortsätta att vattna och fixa men hann ändå rätt mycket innan vi behövde åka hemåt.
Väl hemma var det ju bara duscha, lägga fram kläder och krypa i säng.
Huset var ju genomvarmt eftersom stenhus ju liksom spar på värme! Vi sov med fyra öppna fönster och balkongdörren. Ändå vaknade jag vid tre och trodde att jag skulle rinna bort.
29 grader hade vi då. Najs.
Idag har det blåst en del och är lite svalare, vilket faktiskt är ganska skönt.

Så, nu river vi av två dagar innan vi susar ut igen! Om fyra dagar slutar skolan!
Yeye!

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar