Sidor

torsdag 28 juni 2018

Fortsatt varmt..

Vilken start vi haft på sommaren!
Helt otroligt när man tänker efter. Vilken värme!
Idag har vi haft 29 grader! Högsommarvärme...
Visst, vi borde få lite mer vatten faktiskt. Grundvattennivån är inte helt bra. Vi som har mängder av vatten lider inte av det, men jag tänker på att inte vattna varje kväll och inte låta vattenspridaren stå på.
Jag stödvattnar helt enkelt och blommorna klarar sig bra.

Nu har allt börjat slå ut och det är ju fantastiskt!
Den här rosen klippte jag ner rätt hårt i våras för att den vuxit över alla breddar men den blommar så fint ändå.. :-)

 Waldemar är ju som waldemar är...många blommor!

Mina Flamentanz har tagit tid! Nu efter typ 6 år har dom börjat växa. Galet med tanke på hur de såg ut i vårt gamla hus.
Men här har dom inte riktigt trivts och jag kommer att sätta lite annat vid den här spaljen nu utöver rosorna.
 I andra änden har jag en kaprifol som gått helt bananas! Den växer så det knakar och blommar som aldrig förr!
Den trivs helt klart, så jag ska sätta en eller två vid andra pelaren också och hoppas att dom möts på mitten! :-)
 Förra året grävde jag upp humlen som stod vid spaljén vid huset och det var ett bra drag känner jag.
Rosorna växer mycket bättre och får plats nu.
Dock är humlen skitsur nergrävd på en annan plats, men jag tänker att den tar sig nog. :-)
 Klematisen slår ut nu! Så vacker färg!
 Och fler rosor och kaprifol... Mumma för själen!

 Och nu händer det grejer vid min pergola. Det har tagit tid men nu växer det! Humlen trivs bra..
 ...och skogskelmatisen summer snow.
Båda växer ihop så att dom bildar ett tak nu. Jättefint.
Däremot så ser man att andra långsidan är mycket torrare, där växer det inte alls lika bra, så där har jag nu lagt på gödsel och vattnat lite mer.
Jag ska lägga på mer jord sen och lite hästbajs i höst.
 Honungsrosen har tagit över björken helt och växer så det knakar. Nu börjar även den blomma.
Men, många ser den inte utan tror att det är björken! :-)

Jag får nypa mig i armen när jag går runt här!
Över att vi äger det här stället! Och har möjlighet att göra det precis som vi vill ha det! Sakta men säkert så blir det här paradiset på så många sätt!
VI behöver inte åka till "mamma och pappas ställe" eller Mormors.. Våra barn kan i stället åka till "mammas och pappas ställe" :-)
Och nu har de till och med varsitt hus! Stora sonen och svärdottern har nu fått egen nyckel till det större huset och kan tom öppna bommen själva.
Dom kommer att kunna åka hit när dom vill!
Stora dottern är ju redan här, fast bor på granntomten! :-) Men även hon får ju nycklar och kan ta sig genom bommen.
Det blir bra!
Alla mina på samma plats. Lycka!

Och när jag sitter här på kvällarna, tittar på månen och stjärnorna, fladdermössen far omkring och fåglarna kvittrar så blir jag alldeles rörd.
I övrigt är det så tyst! Inga sirener, inga tåg, ingen större väg, inga flygplan, inget gap och skrik. Bara tystnad.
Det är så otroligt härligt. Går inte att mäta i pengar.
Jag blir mer och mer beroende av det ju äldre jag blir och det hänger direkt ihop med ålder tror jag.
Man blir mer benägen att stanna upp, låta livet gå lite långsammare. Göra mer av sådant som man njuter av och mindre av annat.
Jag har haft flera samtal med folk i min ålder och lite äldre senaste tiden om vad som är viktigt.
När barnen flyttat, vad gör man då?
Är det dags att få tänka på sig själv då och vad man mår bra av?
En vän står i ett vägsjäl och måste välja väg nu. Men det är inte lätt när folk är beroende av en. Det går inte att bara släppa och lämna allt för att göra det som känns bäst.
Man måste vänta... och det är frustrerande.
Så känner ju jag med som skulle vilja flytta ut för gott nu.
Men det går inte. Alltså måste jag göra det bästa av situationen helt enkelt. Se hur lyckligt lottad jag är som ändå har valet som många andra inte har.

Det är en av de bästa somrar jag mins! Snart, har vi förhoppningsvis ett barnbarn också! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar