Sidor

onsdag 27 juni 2018

Paus och midsommar.

Oj, nu är det länge sedan!
Det har som bara rullat på plus att jag glömde min privata dator i stan när vi åkte ut för att fira midsommar.
Rätt skönt faktiskt! :-) Jag klarar mig ju på telefonen väldigt långt, förutom att blogga. Det går men jag tycker att det är meckigt och alla funktioner funkar liksom inte.
Jag har ju konstant skrivkli, men ibland är det skönt att bara logga av. Jag har inte fejjat så mycket heller, av lite andra orsaker.
Ibland blir jag lite matt av allt skit som far runt. Samtidigt som jag ruttnar på all "yta" när det finns så mycket viktigare i livet att kommunicera, så blir jag matt och trött av allt skit och då blir jag själv bara glättig och yta märker jag. Och då håller jag mig till Instagram i stället :-)

Nåja. Midsommarveckan började med att jag fick ett dygn med myself an I! DET händer ju aldrig! :-)
Jag åkte till stan för att jobba och stannade kvar för att jag skulle byta framruta på bilen snortidigt dagen efter.
Tanken var att make och barn skulle dyka upp på kvällen, men så blev det inte.
Jag sa hela tiden till maken att det är bättre rent logistiskt att dom stannar, för han hade en massa som skulle göras och styras upp med hantverkare osv på måndagen och så blev det alltså.

Jag passade på att åka till IKEA och plocka massa nödvändigt till nya husen på landet.
Det viktigaste var galgar. Och dom köpte jag också även om dom inte syns i vagnen! :-)

Jag susade iväg och storhandlade innan jag tog mig en middag i min ensamhet.
Att jag är helt ensam hemma händer ju aldrig! :-) Rätt skönt!

Resten av veckan fixifixade vi lite i radhuset och drog sen ut på landet där byggandet gick på sista versen.
Jag jobbade därifrån en dag och hade semester en dag.

Det växer fint i min båt! :-)
 Humlen växer och kaprifolen med... Den här är lite lattjo. Som en blomma men ändå inte.
 Jag har snöat in lite på dem i år. Älskar att ha många kaprifoler och klematis. De växer fort och blommar fint.
 Febril verksamhet var det i alla hörn. VVS, elektriker, målare och snickare. Full rulle! :-)

Det har byggts en jättestor altan mellan husen som är så fin!
Nu kan vi även sitta där och äta och till och med duka upp långbord! Så coolt!

 En "liten" toalett som blev större än jag trodde..
 Och ett badrum som fick riktigt bra storlek! Vi tyckte att det var viktigare med svängrum i badrummet än i sovrummet som är vägg i vägg. Där sover man ändå bara.

Innan jag gick på ledighet pep jag iväg till frissan och klippte ett par kilo hår!
Så skönt!
Jag ska inte ha lång. Det är bara jobbigt.

Ikea hade bra pris på murgröna, så jag köpte en hög och hängde upp en i en potta! :-)

 Jag köpte även fler små ljusslingor som går på soluppladdning. Så fint! Förra året köpte jag flera men trodde inte att dom skulle hålla.
Men, de jag hängde förra sommaren har hängt ute hela vintern och funkar än!
Så nu hängde jag flera runt båten bland annat.
Jag gillar lampor som laddas av solen och slår på när det blir mörkt..

 Nåja, midsommaren kom och som man "ska" köpte jag massor med jordgubbar..

 och blommor!
Eftersom alla blommor i dikena har blommat ut, så köpte jag blommor till midsommarstången! :-)
Grannarna garvade åt mig!
Kvällen innan midsommarafton var vi ute och förberedde allt möjligt. Det blåste lite och kom ett och annat regnstänk.
Men på natten vaknade jag av att det blåste storm! Fullständig storm och det rev och slet i huset och regnet öste ner!
Men grattis!
Vi skulle ha ca 50 personer hos oss för lekar och dans! I spöregn?
Jag orkade inte fundera på det utan somnade om.
På morgonen hade det lugnat ner sig lite men blåste fortfarande och regnade i skurar. Suck.
Jag meddelade alla inbjudna att vi sköt på resningen av stången ett par timmar för att förhoppningsvis få lite uppehåll.
Vi förberedde ändå det vi tänkt och jag dukade långbord under båda markiserna, som jag band fast i spaljéerna för att dom inte skulle lyfta och flyga iväg!
 Och - är det midsommar så är det! Kjolen på! :-)

 Och lagom till att alla gäster dök upp, så gjorde även solen det!
Vi lövade en stång, som svärsonen åkt ut i skogen och hämtat kvällen innan. Vi hjälptes åt att hämta björkris och löva stången.
 Jag och dottern fixade kransar som vi hängde upp..
 Och upp kom stången!
Ståtlig och fin! :-)
Vi dansade runt stången med hjälp av spotify! :-) Riktigt kul och nästan alla hängde på!
Även sådana som aldrig brukar dansa på ängen!
Sen fikade vi och så drogs det igång lekar.
Tanken var ju att det var för barnen, men de mer unga vuxna tog det på blodigt allvar! :-)
Men även där så var det folk med som inte brukar vilja leka på ängen.
Kul!
Sen delade vi på oss i tre "läger" och gick till olika platser för att grilla och äta middag.
Vi fick inte plats med fler än 23 personer under tak, så det är tur att flera har stora uteplatser! :-)
Eter middagen åkte en del av våra gäster hemåt och vi gick över till närmsta grannen för att fortsätta firandet där.
Jag och de små gick hem strax efter 00 och maken kom inte läge efter. Även stora dottern kom tassande och sov hos oss.
Det var en riktigt rolig midsommar och det är så härligt att nu ha plats! Utan problem lekte vi och spelade kubb på vår tomt nu.
Najs!
Och när man kan sitta på flera terrasser upplevs det inte som trångt.

 Resten av helgen gick till att fortsätta att fixa i småhusen för att få dem klara.
I lilla huset har vi en "dubbel" (om man gillar att ligga nära...) och en enkelsäng.
 I Attefallshuset en dubbelsäng och sen kan man krypa upp på loftet, där vi nu har en säng men sa ställa upp en till. 
 Så nu har vi 12 bäddar i våra hus! Inte illa! :-)
Och lägger man sen ut lite luftmadrasser osv, då får man lätt in en 5-6 personer till!

Jag packade upp massor med kartonger som stått på "vänt". Och till mins stora lycka hittade jag en hel hög med böcker som jag inte läst! Wee!
Nu har jag böcker att läsa i flera år.
 Flera av våra gäster på midsommar har inte varit här sen förra sommaren och dom kände inte igen sig!
Det är liksom inte samma tomt, när vi nu inte har ett stort och fallfärdig hus mitt på tomten.
Hela tomten ser ju större ut och det är så fint!
 Köket i Attefallet blev också himla gulligt...
Här kan man äta frukost regniga dagar. :-)
 Och boken passar perfekt här! :-)
Paradiset!
Jag jobbar ju den här veckan och 1,5 till, men åker härifrån. Första gången som jag verkligen pendlar till jobbet och det går bra!
Jag upplever det inte som långt. Nu är det ifos så att jag kan komma insläntrande vid 9 och åka hem vid 15:30... Men ändå.
Det ÄR så mysigt att komma ut hit på kvällarna.
Jag har varit ett par vända till radhuset för att tömma postlådan och idag på lunchen åkte jag dit och betalade räkningar. Men oj vad jag inte vill vara där!
Rena öken!
Trångt och dammigt. Det funkar ju på vintern när man ändå inte är ute, men på sommaren. Näe.
Det blir bara värre hos mig. Jag vill inte vara där!

Att vakna här ute, kunna sitta i solen och dricka kaffe och sen ta en prommis och se det här innan man somnar.
Det är livskvalitet!!
Nu har vi verkligen ett paradis här ute.
Och eftersom det har varit så varmt så länge och vi bor här ute, så känns det som att det är augusti och jag har inte ens haft semester!
Det kommer att vara den längsta sommaren någonsin! :-)

Och - vi väntar fortfarande på barnbarnet. En en vis liten rackare som inte vill komma ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar