Sidor

lördag 5 augusti 2017

Trädgårdsdrömmar.

Senaste dygnet har vi fått en hel del behövligt regn. Väldigt lägligt får man säga. :-)
Vi (nåja, byggarna) har gjutit grund och när man häller ut en massa betong är det bra om inte solen ligger på och torkar för fort. Det är tom rätt bra att det regnade just då. :-)

Och alla blommor behöver regn. Det är såå torrt, så torrt.
Men mina favvorosor, New Dawn och Waldemar, dom blommar så det står härliga till!
Den här tomten är lite lattjo, för det skiljer så otroligt i jordkvalitet på bara någon meter, så varje plantering är en test. Jag får ofta flytta växter, för att det inte funkar. Trots att dom står i exakt samma läge, men en halv meter ifrån varandra!
Just här, växer allt som galet. 3 meter bort, i exakt läge, är rosorna sååå taniga. Så där har jag nu lagt på mängder med jordförbättring.

 Jag satte en klematis mitt på tomten häromdagen, men stöd av ett träd. Där var det ren och fin sand!
5 meter därifrån, där vi grävt för att bygga ett litet gästhus, där är det ren och skär blålera, från 20 cm ner!
Skumt.
Men, det gör ju att det blir lite utmaning. :-)

Min aplklematis trivs också jättebra. I höst blir det stora nerklippet på vinst och förlust. Den växer så intrasslat nu att det blir lite svårt att hålla den på rätt ställe.

 Men det känns ändå som att allt är under kontroll nu.
Inget har torkat bort (dock frusit sönder i vintras) och det blommar rätt duktigt.

 Dock ska jag byta ut lite krukblommor nu till mer höstiga saker.

Igår, tog jag kameran och tassade runt lite i omgivningarna. Jag vill ju inte gärna tassa runt på andras tomter (tomterna här är gigantiska!) och allmänningarna vet man inte alltid var de börjar och slutar, men igår visade en av grannarna var jag kunde gå.
"Inte för att jag vet vad som finns att fota här..." tyckte han. :-) Det fanns massor!
Han har en sån vacker grind, som hänger lite på sniskan till hans bakgård.
Den är fantastiskt vacker.
Vi kommer att behöva ha en grindlösning till vår ena infart, som ligger tokigt till. Både för att förhindra små barn att springa ut på vägen, men även för insynens skull.

 När jag traskat en stund, kikade jag in på en tomt, där huset stått tomt ganska länge.
Vi har kikat på den tomten och funderat på att köpa den också....
Den är underbar!
Och där låg den där båten jag drömmer om!
Den där halvruttna, lite på sniskan. Den skulle jag vilja släpa över till vår tomt och lägga lite slarvigt slängd i ett hörn.
Sen fyller man den nertill med jord och planterar blommor i den! Och olika slingriga växter runt den.
Jag bara SKA ha en liten båt här....förr eller senare. :-)

 Jag tassade vidare och grannen hojtade "gå lite längre in, där står en bänk!"...VA?
Mitt i skogen, stod två oroligt vackra bänkar. Fantasin sätter sig i full fart ju! :-)
Vem brukar sitta här och mysa?
 Det hände ju lite grejer på tomten med.
Vi tog ner en stor gran, som var i vägen första veckan på semestern och sen blev stubben kvar.
Igår kom grannen med sin grävmaskin och grävde upp den.
Den ser ju inte så stor ut här...
 Men jäklar vilket rotverk!
Jag förstår att INGET växer under en gran! Och jag kan bara föreställa mig hur det ser ut under tallen som vi ska ta till våren.
Där växer heller ingenting! Jag har tom försökt med taklök och olika tjockbladade blommor. För full skugga, som tål torka osv osv.
Tallen dödar alles!
Men, nu vill även maken att det ska blomma där (det är ofta det som krävs för att det ska hända saker med träd... *SS*) så nu ska den väck.

Den här stubben, ska dock kapas av och vändas "rätt". Sen ska den skalas och gröpas ur och sen lackas för att kunna plantera blommor i.
Typ såhär!
Man kan göra massa fint!

Så, här slängs inga stubbar och stumpar! :-)

Och, som sagt, förr eller senare ska de ligga en liten eka på tomten med blommor i!
Jag är helt besatt i lite udda lösningar. Som hinkar, trasiga saker osv.
Det är så snyggt!
 Nu har jag påbörjat vinterprojektet också. :-)
Det kommer att bli en hög med olika mormorsrutor, men även stickade rutor som ska bli olika sorters sängöverkast och filtar.
Jag tycker att det är mysigt att ha.

Idag öser regnet ner igen och det behövs verkligen.
Dock, kommer mina nytvättade mattor att ha lite problem med att torka! ;-)

Men det är tur att det blir lite sämre väder och mer höstkänsla nu när vi snart behöver dra oss till radhuset igen.
Det gör det lättare.
Både igår och idag har Lilleman frågat "varför kan vi inte bo här?"
(Han vet att vi skulle kunna ha katt här lättare än i radhuset bland annat...)
Men, jag vet också att det skulle vara för trångt över vintern, även om det skulle ligga en skola i närheten, det funkar inte.
Och, jag vet ju också att när det är december, svinkallt och mörkt, då är det najs att både jag och barnen har gångväg till skola och jobb.
Jag vet ju det rent praktiskt och teoretiskt, men känslomässigt så tänker jag ju alltid "går det inte att lösa, ändå?"...

Nåja, vi får nöja oss med det som går just nu och vi kommer att var här mycket i höst, pga allt som pågår i alla hörn.
Höstlovet blir här ute. Maken har ju sparade dagar nu när han gjorde illa sig och jag ska försöka ta två dagar, så att vi kan ha en långhelg.
Och i stället för att vi tidigare planerat en helg här och tre i radhuset över vintern, blir det nu tvärsom.

Nu kikar solen fram igen och jag ska skynda mig ut! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar