Sidor

lördag 26 augusti 2017

Så härligt!

Nu känns det som att alla är igång igen.
Korridorerna på jobbet har fyllts på likaså kalendern.
Barnens första vecka har mycket gått ut på att leka, lära känna varandra (lite nya elever kommer ju alltid in i klasserna) och hitta rutiner.
Det känns bra. Båda barnen är nöjda med att vara tillbaks.
Sen är det ju jättespännande att bygget av nya skolan äntligen är på gång. Vi får otroligt nära sen.
Det blir bra när dom blir äldre och har håltimmar osv som brukar dyka upp i högstadiet.

Mina nya rutiner har också gått bra. Jag har haft mycket mindre skärmtid och läst mer.
Lilleman känner också att han somnar lättare om han ligger och läser i stället för att titta på youtube eller film osv.
Så han har ofta bytt bok när pappa läst klart och läst en stund till.

Minime har haft lite svårare att vänja sig vid kapitelböcker, men jag tror att jag ska byta bok snart till något "roligare"
Stora dottern tipsade om vilka böcker hon läste mycket i samma ålder (jag mins ju inte) så jag ska testa lite sånt.
Dock, så somnar hon ju också bättre efter att vi läst.
Så, jag är nöjd med att nya rutinerna funkar och att jag får mer gjort i veckorna, så att helgen blir mer för vila.

För ett par dagar sen hoppade jag även igång tänket runt maten och sockret.
Jag måste ta omtag där känner jag eftersom att jag inte mår bra alla av hur jag äter nu. Sockret måste bort.
Sen känner jag att jag inte vill begränsa mig heller. Jag måste ju få leva! Jag vill kunna äta allt, men inte hela tiden och jag måste ha koll på mängden.

Så: jag letade fram min app igen. Den som jag VET funkar när jag  använder den.
Där skriver jag in all mat jag äter och får koll på hur mycket jag äter och hur bra jag äter.
Per automatik väljer jag bort sämre mat för att få äta mig mätt.
Lite pill är det, för jag måste ju väga maten, men det går rätt fort ändå.
Pilrigast är lunchen, men äter jag en färdigrätt så skannar jag bara den och egen matlåda har jag ju koll på.
Det är utelunch som blir meckigt, men då får jag välja det minst dåliga. Tex ta fisk med grönsaker eller sallad i olika former.
På de ställen där man tar mat själv är det ju lätt att fylla tallriken med bra saker.

Nåja, det går bra hittills. Jag har tom loggat mat när jag är på landet nu, vilket brukar haverera direkt.
Och min stora last är ju socker, som i godis, kakor, bullar osv. Det väljer jag per automatik bort nu.
Härom kvällen blev det lite logistikutmaning för oss och maken köpte hem Mc D som dom åt.
När jag kom hem fanns det en ostburgare kvar. Jag loggade den och såg att den gick på 480 kcl!
Fyrahundraåttio! Och då vet jag ju att man knappt blir mätt.
Så jag åt den inte. Jag fixade lite äggröra i stället.

Den här frukosten var ju supergod, i stället för macka som det ofta blir!

I fredags vakande vi till regn. Jättemysigt tycker jag när det knappt regnat denna sommar.
Jag tog lite sovmorgon och jobbade hemma tills barnen åkt till skolan.
Det spöregnade verkligen, så jag skjutsade dem när jag inte hade någon tid att passa.  

 Sen mötte jag upp en kollega på ett ställe, där det finns plats att sitta och jobba på.
Han behövde bli uppdaterad på en massa saker och det var jätteskönt att hinna prata runt saker som dyker upp vartefter han läser på om saker.
Vi hann även lära känna varandra mer, vilket är viktigt tycker jag. Vi ska jobba tätt ihop framöver och då behöver vi känna varandra.
 Vi har ju också en suverän chef som verkligen uppmanar oss att sitta utanför kontoret och få inspiration från andra ställen.
Vi åt en god lunch och sen skildes vi åt, för att gå åt varsitt håll för att ta vår träningstimme.
Han tog gymmet på jobbet och jag gick hem för att yoga.
Jag har problem med en sätesmuskel som jag behöver dra ut varje dag, så det var skönt att köra igenom hela kroppen.

Innan jag gick hem, kikade vi in på ett nytt Café som serverar veganskt och rawfood.
Jag köpte lite gott till fikat på kvällen och det var verkligen gott! Mums!
Det blir mitt nya stället känner jag. Då och då måste man få äta gott och då kan man ju välja det lite nyttigare alternativet.
 Maken kunde för en gångs skull också sluta hyfsat tidigt och vi packade ihop oss och åkte till landet.

Och den känslan. Att kliva ur bilen, ta in doften, luften och lätena. Det är så hemma.
Märkligt hur det har blivit så ganska snabbt ändå.
Jag har ju alltid trivts här och älskat ställe. Njutit av att var här. Men jag har ju alltid varit förtjust i vårt lilla radhus och livet där.
Men, när vi väl landade i att vi ska bo här, så blev det otroligt starkt att det är här jag ska vara.
Och - nu är ju huset så himla fint när det är nymålat så det är en liten förälskelse verkligen!

 Det var både soligt och varmt när vi kom ut, trots att det hade regnat hela dagen.
Jag skyndade mig att brygga kaffe och sätta mig på trappan.
Här är livet liksom bara gott.
Och här är allt gott. Kaffe, frukost, middag. :-)

 Jag hann titta runt bland blommorna lite och band upp det mest akuta, men eftersom att det regnat så pass var det väldigt blött.

Idag var vi uppe ganska tidigt. Att sova till 8 känns ju som länge när man är inne i rutinerna igen.

Vi hade bestämt oss för att åka till vår favvoställe och äta lunch. Vi brukar åka hit varje år.
När barnen var riktigt små, lämnade vi dem hos farmor, cabbade ner och åkte hit för att äta.
Det har hela tiden varit vårt speciella ställe.
Det är så vacker!

Vi har varit här en gång tidigare i sommar, men då åkte vi ju med båt och åt inte på "riktiga" restaurangen.
Det är en ny ägare och man har både byggt till och byggt om.
Här, kan man ju sitta länge med ett glas vin! (SOM maken och jag kommer att hänga här när barnen blir större! ;-))
 Vi tog rökta räkor till förrätt. Jag kan äta hur många kilon som helst! Det är så gott!!

 Stora dottern åt en vegetarisk rätt med rödbetor och buffelost. Helt galet gott!

 Jag tog röding. Mm..... Maken åt Hjort och det var också jättegott.

 Han passade på att dricka ett par lokala öl och man kan säga att det inte var synd om någon av oss.

De små la sig i soffan och njöt av mätta magar och sol.
Vi andra motstod att lägga oss ner och satt i stolar och lapade sol. Vilken dag!
Vilken härlig sensommardag!
Man vill verkligen tanka dessa dagar. Helst skulle jag vilja lägga värmen, dofterna och ljuden i en liten låda som man kan ta fram när det är som kallast och mörkats.
Tänk att kunna få liknande dagar en stund. :-)

Fantastiskt härligt!
Jag drog igång gräsklipparna när vi kom hem och klippte hela gräsmattan.
Den har varit lite torr och tufsig hela sommaren så vi har låtit bli att klippa den. Men nu märks det att det är fuktigare på nätterna och att det regnat en del senaste dagarna.
Gräsmattan är otroligt fin och efter att jag klippte den nu ser den ut som värsta golfgreenen! :-)

Som jag hoppas på en lång och skön höst. Och en vinter med mycket snö! :-)

Vi planerar som bäst en liten senhöstfest runt höstlovet med grannarna. Vi har ett par som fyller år och går i pension snart vilket ska firas.
Det kommer att bli tokmysigt att göra det när det redan blivit lite kallt och man kan elda och grilla korv.
Hur mysigt som helst!
Jag är inne på en vinterfest med. När det är stjärnklart och mycket snö! Ut och bygga snögubbar och grilla korv!
Vi kanske kan göra en jättestor snögubbe mitt på ängen där midsommar brukar stå. :-)

Ett gott skratt fick vi också idag, när det meckades lite med en av fyrhjulingarna och det dök upp 5 grannar...på fyrhjulingar...
Jag undrade om vi skulle tugga tuggummi också, så skulle vi verkligen känna oss som 15 åringar! :-)
Men - vi är ju nästan alla i 50 års åldern...så, vi har bara gått tillbaks liksom.

En "bra" grej med att jag haft lite skärmförbud är att jag koncentrerat mig mer på Instagram och jäklar vad många fina konton det finns att följa!
Jag har fått så mycket inspiration till växthuset! Och annan inredning också!
Eller, så kanske det inte är så bra. :-)

Hur som, är jag skitnöjd med mitt beslut att begränsa mig lite när det gäller skärmtid, mat och socker! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar