Sidor

fredag 4 augusti 2017

En vecka kvar.

Det här, det är det bästa jag vet. Frukost här på trappan med näsan i solen.
Jag får aldrig nog av det.
Varje morgon jag kan lägga till mitt "vinterlager" ju bättre! :-)
I onsdags kavlade vi upp ärmarna och rensade i "gästhuset". Allt löst revs ut och plockades i en liten spara hög och en stor släng hög.
Jag förstod att jag inte skulle klara av att vara där inne speciellt länge, på grund av allt mögel och damm och mycket riktigt.
Typ en kvart, sen fick jag gå ut.
Till min stora glädje hittade vi en hel hög med mattor i huset som jag helt glömt bort!
De är från gamla huset, som inte passade och fick plats i radhuset. De rullade jag sonika ihop och la i gästhuset. Och glömde bort!
Lilleman fick stora äran att blåsa av dem med högtryckstvätten. :-) Nu hänger de på tork och så ska jag förvara dem här i stora huset inför att de två gästhusen blir klara.
SÅ skönt att slippa köpa mattor!


Nu finns det bara stora möbler kvar i huset, som ska stå där tills friggeboden är klar, så att vi kan ställa över allt dit. Förhoppningen är att möblerna ska passa i de nya gästhusen så att vi slipper köpa.
(jag måste dock göra som min svägerska, som fyllt hela deras nya hus med loppisfynd!)
Vi fyllde en av våra bilar och så fick vi låna byggarens stora bil så att vi slapp åka två vändor.

När vi var klara med rensandet bjöd vi de två byggarna och en granne på middag.
Tanken var att två personer till skulle komma och äta, men de fick förhinder i sista minuten.
Som tur är, så kan de tre som kom på middag äta rejäla portioner! ;-)

 Mums!

Igår åkte vi på lite nya äventyr. Svågern ringde och undrade om vi skulle hitta på något.
Sagt och gjort, vi åkte till Drottningholm.
Vi har varit där en gång tidigare, på en Julmarknad. Vi var nära att frysa ihjäl!
Så då gick vi aldrig längre än in på borggården, sen åkte vi hem igen.
 Idag var det betydligt varmare, så vi strosade genom den otroligt vackra parken.

 Mycket grönt, många små sjöar och vatten fall i olika former.

 Mitt i parken finns det olika sorters labyrinter som var vackert urskurna och klippta.
 Här och var kunde man smita in i uppklippta hål och komma till andra delar av parken.

Barnen sprang runt och kom ut på helt nya ställen! :-)
I slutet av parken, var det nära att dom inte hittade ut! Häckarna i mitten av de olika "rummen" nådde mig strax över huvudet, så det var inte lätt att hitta bortsprungna barn!
Man hörde dem men såg dem inte.

Det var olika sorters lövträd och alla är så vackra! De står ju i perfekta rader och på vissa ställen, kunde man smita in under träden och det blev gröna tak!
Så vackert.
 Det är en enormt stor park! När man är på slutet ser det stora slottet ut som en liten prick långt bort!
Vi funderade på hur många som jobbar med trädgården i parken och exakt hur mycket löv det finns att kratta när det blir höst!
Jag måste tillbaks i höst och se! :-)

Vi gick gick bort till Kina slottet, som jag gärna skulle gått in i, men vi hade med oss lite för många klåfingriga barn.
Vi ska åka dit i höst, när det är lite sämre väder och passande med museum.
Jag har sett en dokumentär om hela huset och restaureringen av det och parken vilket är jätteintressant.

På trappan stod 60 olika sorters pelargoner! Så fint!

 När vi hade strosat genom hela parken, vände vi nosen hemåt igen.

Barnen badade lite i poolen och lekte.
Vi grillade och käkade middag.
På dagen var det jättevarmt och soligt, men lagom till middagen kom molnen och det småregnade lite..
Väl i bilen på väg hem kom regnet med full kraft. Riktigt mysigt när vi inte haft regna på ett tag.

Jag passade på att elda lite när vi kom hem. Det har vi inte behövt göra på hela sommaren!
Det har nog regnat en del i natt med vilket verkligen behövs, det är så torrt, så torrt, men nu på morgonkvisten tittar solen fram igen.
Det är rätt fascinerande att vi faktiskt inte haft någon heldag av regn på hela sommaren! Det brukar ju alltid vara någon dag när man håller sig inne hela dagen för att det öser och öser, men det har vi inte haft.
Många har gnällt över de usla sommarvädret, men så har jag inte alls upplevt det. Det måste ha varit väldigt lokalt regn.
Vi har ju varit här alla lediga dagar sen april och jag kan räkna till 4 regntillfällen vad jag liksom mins.
Vi har verkligen haft en toppensommar på så många sätt! Helt underbart.
Jag kommer att bära med mig massor med härliga minnen in i vinterkylan. :-)

Och visst är det konstigt, att man ändå ställer in sig på höst när det är dags. Jag hoppas ju på en lång och varm sådan, så att vi kan vara ute i skog och mark länge.
Vi har lovat Lilleman att gå runt en sjö vilket blir mysigt att göra när det blir lite mer höst.
Och vi har lite andra utflyktsställen vi vill till.

Tanken var också att vi skulle installera öppen spis i radhuset i höst, jag har fått bygglov på det, men vi spar på det lite.
Vi har så mycket byggen på gång här ute nu som vi behöver hålla koll på så jag pallar inte att ha det även i radhuset.
Plus att vi vill vänta och se hur kostnaderna fördelar sig, Man kan ju inte rota hur mycket som helst, så det är bra om vi kan ta det ett år när vi inte rotar här.
Bygglovet gäller ju i 4 år. :-)

Just nu, idag, är jag inte alls beredd att återgå till hamsterhjulet med skola och jobb, men jag antar att jag kommer att vara det när det väl är dags. Det brukar vara så.
Det känns som att det är ett avgörande år för barnens skola. Första året är ju alltid lite provår, alla ska vänja sig och anpassa sig och landa i nya kompisar, lärare och tankesätt.
Men, nu det här året bör saker falla på plats, tänker jag. Alla längtar vi ju till den nya skolan som börjar byggas nu.
Det nya i år är att vi inte kommer att ha något fritids. Nu ska barnen åka hem när skolan slutar vilket är skönt.
Jag är så nöjd med att vi införde det i våras och att dom då började cykla eller gå hem. Nu kommer dom också att ha lite längre dagar, antar jag, så det blir inte så länge hemma innan jag dyker upp.

Det kommer att vara skönt att vi hinner jobba en vecka innan skolan börjar. Vi är i radhuset en vecka, barnen får försöka komma in i lite rutiner.
Min första jobbvecka är ganska full, men ändå blir det lite "inskolning" även för mig.

En ledig vecka kvar helt enkelt. Nästa lördag måste vi återvända till radhuset, för att fylla kylen och tvätta lite.
Jag ser inte fram emot det, men samtidigt så är det ju bara att göra.
Och vara enormt tacksam över att vi har så nära att vi kan åka ut varenda helg. :-)

Jag har en plan för barnens månad i år. Det burkar ju bli så att hela november försvinner iom att de fyller år med två veckors mellanrum och vill ha både egna kalas och familjekalas.
I år är planen att rationalisera bort det och göra ETT familjekalas och sen hitta på något annat kul på deras dagar.
Lilleman är redan med på det och vet vad han vill göra på sin dag. (Så har vi gjort med de två stora under många år nu, att vi gör något kul på deras födelsedagar)
Jag vet att Minime önskar sig ganska specifika presenter och hon kan få de om hon hoppar kompiskalas! :-)
Så tänker jag göra min höst lite lättare. (vi firar ju banne mig varje helg från slutet av oktober då stora dottern fyller år, till julafton, iom att tre barn och make fyller år och det är lucia och jul!)

Nåja, det är en stund dit och jag har en hel vecka kvar att njuta av! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar