Sidor

lördag 2 juli 2016

Äntligen kom regnet!

Nu sitter vi under markisen och lyssnar på regnet.
Det har varit klibbigt och kladdigt hela dagen. Små stänk av regn har kommit men mest har det liksom legat en bit upp..
Bläh.
Men till slut kom regnet. Förlösande. Jag hoppades på åska, men det verkar inte bli något av det.

Igår kärrade jag på mer jord runt pergolan. Och drog igång vattenspridaren så att det skulle suga i sig när regnet väl kom.
Och lite regn droppade ju.
Men, jag vaknade på morgonsidan i natt av att det bokstavligen sköljde ner! Jag hann tänka "hoppas att vi inte glömt något ute" innan jag somnade om.

Sen vaknade vi till molnigt, kladdigt och klibbigt. Usch.
Igår, då började vi dagen med en PW, riktigt najs! Det gjorde vi inte idag! :-)

Idag sov vi till strax innan 10! Men vi behövde det! :-)
Det blev en sen och lång frukost. Mer brunch än frukost..
Nu slår min favoritros ut! Den är så liten, med små, små knoppar och rosor som är rosa/ orange i början för att sen bli ljust rosa/ vita.
Den gör liksom inget väsen av sig, men blir otroligt vacker!

Dagen fortsatte med kladdigt väder.
Vi gick till hamnen för att fiska, men där blåste det storm! Rätt skönt faktiskt..
Någon napp vi fick inte. Det blåste för mycket.
Så vi gick hem igen.
På vägen såg vi plötsligt smultron. Mängder med smultron! Och inget att plocka i! Typiskt!

 Det är ett enormt smultronår! Jag har aldrig sett så här många smultron som i år. Vi har plockat på tomten och i vägrenarna..
Vi fick snällt gå hemåt för att lämna av fiskegrejerna och hämta något att bära i...
En bit hemåt, stötte vi på ett par grannar.
Frun i huset frågade om jag ville ha ett par humleplantor?! Hon hade ett par över!
Hur kan man ha humle över? ;-)
Klart jag tackade för dem och grävde ner dem bums.

Sen, tog vi lite koppar med oss och gick på smultronjakt.

Och det var helt galet!
Det var bara att sätta sig ner och sen plocka så mycket man orkade och armarna räckte!
Vi plockade ca 1,5 liter!
Jag har aldrig sett så många smultron på ett och samma ställe. Man brukar ju få plocka på ett stort område.
Vi hittade massor med blåbärsris också. Så efter semestern får vi gå dig och plocka blåbär! :-)

Jag fick snällt ta en huvudvärkstablett för att få huvudet med idag.
Och en stund senare kom regnet. Äntligen. Det är så skönt när det väl börjar regna när man känt att det hängt i luften hela dagen.
Nu har jag hängt fram kläder till i  morgon och packat väskan med "elektronik". Dvs datorer och telefoner.
Kikat på underlagen och dubbelkollat biljetten för tider.
I morgon blir det att åka till Gotland!
Det ska bli så kul!
Men lite konstig att åka ifrån familjen i fyra dagar. Dom får roa sig själva första semesterveckan.

Men det har varit jätteskönt att ha haft nästan fyra dagar här innan jag åker.
Nästa gång vi är här och tvättar och packar så är det för Spanienresan! :-)
Yey!
Som vi längtar till den.
En vecka kvar till semestern. Najs.
Jag tror aldrig att en sommar kommer att ha gått så här fort! Galet!

Det märks så väl att barnen börjar bli större. Jag får mer och mer tid. Att bara vara. Att läsa, lyssna på poddar och vila.
Äntligen är vi där. :-)
Det blir mindre och mindre jobb på alla fronter och mer tid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar