Sidor

onsdag 13 juli 2016

Blåbär och sovmorgon!

Det har inte varit det allra bästa vädret nu ett par dagar.
Men, eftersom vi ska åka till värmen, så är det inget som stressar upp oss, för en gångs skull. Man vill ju annars gärna ha lite sol och värme.
Att gå in i höstens alla aktiviteter och inte fått fylla alla depåer med värme och sol är inte roligt alls.
Men, igår, när det inte regnade ihållande, men kom en rejäl skur minst en gång i timmen hela dagen, så var det ganska skönt! :-)
Vi konstaterade att det inte gick att göra något i trädgården och det gick inte att bygga något.
Alltså, låg vi mer eller mindre i en hög stor del av dagen och läste böcker eller tittade på film.
Inte alls dumt!
Jag tittade klart på Orange is the new black.
Den måste bara sträck ses! Och nu är säsong 4 slut! :-(

 Framåt eftermiddagen var det uppehåll ett par timmar och vi passade på att gå på blåbärsjakt.
Barnen hängde med, men övergav mig efter en stund och gick hem.(De var nöjda när burken med smultron var full! :-) )
Jag fick ihop en halv liter. Det finns mer att plocka, men det behövs regn!

 Regnet som kommit hittills är alldeles för lite, överallt!
Jag stödvattnar så gott jag kan och hinner. Tur att vi har egen brunn! Den kommer vi att behålla även den dag vi får kommunalt vatten.

 Vi pysslade med lite ditten och datten under dagen.
Nu kan man verkligen ha dagar där man egentligen inte gör "någonting" alls med barnen. Så skönt!
Men, i morse slog vi rekord i att sova!
Vi vaknade 10:45!! Va!!
Det funkar ju inte! Vi satt och åt frukost när andra äter lunch.. Så idag blev det ingen lunch utan vi gick direkt på middagen! :-)
Men dagarna blir ju så korta när vi sover så länge eftersom att man ju faktiskt måste respektera grannar, som vaknade lite mer normal tid.
När vi "kommer igång" är ju klockan 20! Då vill ju de liksom få lite lugnt på kvällskvisten.
Och i "morse" behövde vi handla lite och maken hade lovat att bygga på Lillemans koja så vi hann inte gå på vår dagliga PW!
Va! man kan ju inte försova sig ifrån träningen, det är ju pinsamt!
Nåja, lite kojbygge blidde det idag.
Jag hjälpte till lite grand, men hann rensa en hel del ogräs ur grusgången också.
 Och binda upp lite rosor.
Nu blommar det både högt och lågt!
 Jag är så glad att hinna se alla rosor innan vi åker. Jag var lite oroad över att de inte skulle hinna slå ut, eller ätas upp av "odjuren".
 Flamentanz har tagit sig bra i år och blommar nu på flera ställen. Så skoj!

 Och min Honungsros som jag planterat vid en björk har vuxit som tokigt i år. Ca 4 meter upp är den nu och har nästan tagit över hela trädet!
Det syns inte så bra här men den blommar mitt på bilden.
 Inte många blommor i år, men dock! :-)
Jag ska åka till Blomsterland, som hade bra pris på rosor nu och köpa en i en annan färg och sätta vid samma björk.
 Waldemar blommar som aldrig förr! Helt galet!
Över alla bräddar! :-) Trots att det är "enkla" blommor så är dom så fina tycker jag.

Hittills har alltså tre dagar gått av min semester och jösses så avslappnad jag är!
Mycket beror det ju på att min sista jobbresa inte riktigt kändes som jobb. Strålande sol och roligt umgänge gjorde det ju mer till nåt annat.
Jag trappade liksom ner till semestern.
Det är så skönt.
Man hinner tänka när man är ledig. Det märks så väl på oss när vi är lediga att vi börjar fundera på nya mål och visioner.
Nu när vi inte jobbar ihop längre, så hinner vi inte prata med varandra så som vi tidigare hann.
Som tur är, jobbar vi ju med liknande saker och känner varandras kollegor, vilket är otroligt skönt.
Det gör att vi liksom jobbar ihop ändå, på något sätt.
Vet vad den andra gör och vad som är viktigt. Men i vardagens karusell hinner vi inte riktig landa i det som är oss.
Vi. Det som vi går igång på. Annat tar fokus och tid.
Så, när vi väl är lediga, då pratar vi mycket om drömmar och framtid. Vad vi vill göra i framtiden.
För att ha ett mål att jobba emot.
Jag tror att det är viktigt, för att man ska orka med vardagen och hålla ihop i vått och torrt.
Barnen blir ju äldre och flyttar så småningom, då ska vi ha "oss" kvar.
(Redan när de blir tonåringar försvinner dom ju...)
Vad drömmer vi om? Är det samma saker? Hur mår vi? Vad vill vi?
Att prata om det och sen hinna gå och fundera är guld.

För många är ledighet och semester inget roligt. Det är då man bli oense och bråkar.
Lider av att vara "på" varandra hela tiden och bo trångt tex.
Men för oss är det tvärsom. Det är när vi är lediga och umgås dygnet runt som det känns bäst.
Vi är ett jäkla bra team helt enkelt.
Och vi har så mycket roligt på vår lista över saker vi vill uppleva.
Först tillsammans med barnen och sen själva.
Och sen tillsammans med barn och barnbarn! :-)
Det är så skönt att vi äntligen landat, efter så många röriga år, att vi nu kan drömma igen och faktiskt ha en strategi på hur och vad vi vill ska hända.

Det som ska hända härnäst, det är att ställa klockan på 8 och ta en rejäl PW! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar