Sidor

måndag 11 juli 2016

Regn och röka räkor.

Det känns som att det är dags att sätta klockan på morgnarna, för att inte sova bort hela dagarna snart..
Vi äter "frukost" vid 11, lunch vid 14-15 och middag klockan 19. :-)
Men jag är samtidigt tveksam till det. Vi har ju "helvetesflyget" till Spanien nästa vecka. Det går 07:15!
Vilket betyder att vi åker hemifrån vid 03:30. Typ.
Då är det bra att barnen äter middag vid 19 för att äta "kvällsmacka" vid 23...för sen kommer dom med nöd och näppe hinna somna innan vi väcker dem.
Det lär bli sova i resekläderna... Och det lär bli Dextrosol till Lilleman som inte kan äta frukost och som lätt får dygnet helt galet.
Så det kanske är bra att han knappt hunnit somna, så att han sover lite i bilen och sen på flyget?
Den här gången kommer han att få äta åksjuketablettter ett par dagar innan vi åker.
Morgonflygen är inte roliga. :-(
Så, jag meckar inte med deras sömn nu, utan låter dem ha upp och nervänt dygn.

Idag var det lite mulet när vi vaknade och vi bestämde oss för att åka till Nynäs för att göra lite ärenden.
Bland annat slänga tonvis med glas! (Vem dricker alla dessa glasflaskor??? ;-))
Men, när vi kom dit var det toppenfint och varmt!
Det är så vackert i hamnen.
Jag är helt övertygad om att jag någon gång i ett tidigare liv bott vid en hamn. Jag är helt galen i doften av båtar, doften av hav som möter land och hela känslan.
Jag skulle kunna sitta hur länge som helst och titta på båtar som lägger till.
Och det finns på min bucketlist att någon gång bo vid en hamn.

Det blev ett besök på Apoteket för att fylla på reselagret och till Dollarstore för lite inköp av tvättmedel och annat praktiskt.

Barnen lekte på en lekplats och vi åt lunch.
Suveränt god toast på både lax och räkor.
 Det är så vackert!
 Vi festade till med varsin kopp frozen yoghurt innan vi åkte hem igen.

 På väg hem mötte vi åskregnet. Det formligen vräkte ner, men när vi kom hem till oss så var det torrt och fint!
Jag kunde tom dricka kaffe i solen!
 Men efter en stund, så brakade det loss även här!
Jösses vad det regnade!
 Tyvärr så hinner inte marken svälja regnet när det vräker ner så här, så det hjälper inte mot torkan direkt.
 Nu går jag bara runt och njuter av allt som blommar och doftar!
Jag har bundit upp och klippt bort lite, men nu är det bara underhåll överallt.
 Igår var det 5 år sedan vi fick nycklarna till huset! Det känns som mycket längre sen än så, med tanke på vad vi hunnit med under de åren.
Och med tanke på att barnen var 2,5 och 4,5 när vi köpte det!
Vi har gjort massor!
Och det är kanske inte så konstigt att jag i år upplever att allt växer över alla bräddar. Många blommor har nu funnits i 3-4 år och det tar ju så pass lång tid för blommor att verkligen ta sig.
Och för mig att hitta vilka växter som verkligen trivs. Och vilka som inte går.
Det lustiga är att det är så otroligt stor skillnad på bara någon meter. Waldemar växer över alla bräddar vid staketet. I ena ändan!
Ca 3 meter längre bort, växer samma blomma nästan inte alls. Det är alldeles för torrt.

 Nu är det dags att börja fundera på husen och vad vi ska fixa i dem.
Gästhuset tex. Det måste renoveras på ett eller annat sätt.

Vi köpte med oss röka räkor och rökt lax som vi åt till middag. Så otroligt gott!
Jag hittade ett nästan alkoholfritt vin som är jättegott.
När man är här en längre tid, då måste man ju köra på alkoholfritt öl och vin. Annars blir det lätt hänt att man suger i sig något gott varje dag!
Och DET är inte nyttigt! Plus att man behöver kunna köra bil.

Jag har verkligen kommit in i semesterlunken på direkten i år!
Vet inte när jag varit så avslappnad sist.
Den här veckan tar vi verkligen bara som den kommer. Laddar inför två riktigt roliga familjeveckor sen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar