Sidor

onsdag 15 juli 2015

Rosor i mängder!

Nu sitter jag på terrassen med en kopp kaffe och sen stor hög tvätt att vika.
En riktigt skön sommarkväll.
Efter en solig dag!
Som avslutades med en regnskur. Förstås.
Så jag sitter under tak och viker! ;-)
Man kan inte annat än skratta åt att det bara måste regna, varje dag!
Det är den sämsta sommaren vi upplevt här ute. Men, man får göra det bästa av det helt enkelt
Jag har inte läst så många böcker på länge som jag gjort senaste veckorna! :-)

Det är toppen att ha ett bibliotek här ute!
Idag bar jag dit två kassar böcker och hem en kasse.


Men som sagt, dagen idag började med sol. Och Sol till lunch! ;-)
Det gäller att passa på att röja gräs när det är uppehåll så det har jag gjort idag.
Eftersom att det växer över alla bräddar när det regnar såhär pass mycket. Men inte går att klippa eller trimma när det är blött.
Moment 22! :-)

Jag passade på att gå ner till havet med barnen och se om det gick att bada.
Nu är dom äntligen så stora att dom kan bada ifrån vår brygga. Det har vi inte gjort tidigare.
Det behöver inte vara långgrunt och sandigt längre. Så najs!
Minime körde både flytdon och armpuffar! :-)
Men gick inte i längre än till knäna.
 Lilleman doppade sig! Men det var inte så oväntat. Han fryser sällan.
Dock kan vi ju inte påstå att det var varmt i vattnet!

 Vi hörde att det mullrade en bit bort när vi gick och det syntes att det både åskade och regnade söderöver.
En äldre herre kom gående med långa bestämda kliv och skulle uppenbarligen bada.
Men han vände på klacken direkt och säger till mig "du ser väl hur det ser ut där???"
:-)
Jodå. Men det var ju ganska långt bort. Men han pep hem igen! Fegis! ;-)

 När vi kom hem hade maken släpat fram en massa vikter och ville träna.
Ojoj.
Men ok då. Jag tränade med honom. Inte helt engagerad, men ändå. Träningsvärk kommer jag att få! ;-)
Och det är riktig najs att träna ute! Med solen i ryggen och träden som susar..


Igår bestämde vi oss för att åka på lite äventyr och åkte till Parken Zoo.
Solen sken från en klarblå himmel.
Vi hann gå runt och kika på alla djur. Och Lilleman var otroligt nära att trampa på en huggorm!
Va!
Man har ju liksom fullt upp med att titta på vilda och farliga djur i ögonhöjd! ;-)
Kusinerna var också med och barnen sprang runt och hade jättekul.
Vi väntade med Dinosaurierna till sist för att sen gå över till karusellerna. Så var tanken.
Men när vi var halvvägs såg vi hur himlen mörknade och åskan mullrade.
Vi hade precis klivit in under tak till Dinoutställningen när det brakade loss!
Inget gulligt sommarregn där inte!
Det öste ner!
Vi blev stående under tak ganska länge...
Maken smet iväg till butiken i närheten och köpte på sig en massa regnjackor!
Vi såg inte kloka ut! :-D
Minimes gick till marken, medans svågerns gick typ till midjan! ;-)
Vi väntade en stund, men gav sen upp.
Det årliga karusellåkandet tills vi mår illa blev det inget av med.
Svågern och svägerskan som var med har ju två rätt små barn. Att sätta sig på en bänk och amma mitt i ösregnet var inte så poppis.
Och 2 åringen hade inte alls lust att sitta under regnskydd i vagnen.
Vi kände oss också lite klara. :-)

Det kändes lite som att vi åkte ifrån ett soligt landet för att hitta mera regn! ;-)

Man kan konstatera att alla blommor dock njuter av den höga fuktigheten!
Jösses vad det blommar.
Nu ser jag hur sjukt mycket vatten vissa av dem behöver.
Santana är vackrare än någonsin!

 Flamentanz blommar äntligen! :-)
 Och Waldemar, förstås.
 Den här rackaren har jag tappat namnet på, men den blommar något helt galet!

Det bokstavligen hänger rosor överallt!
Så vacker att det är inte klokt! :-)
Jag känner verkligen att jag sitter i paradiset! :-) Regnet till trots!
Just nu kan jag inte ens tänka mig att det så småningom är dags att vända hemåt. Till radhuset och vardagen.
Som vi trivs här ute!
Tyvärr är det dags att göra lite större investeringar också. Men det måste göras för att vi ska kunna fortsätta att bygga till och om för att göra det ännu härligare.
Vi vet ju att det kommer både barn, barns kompisar och barnbarn som ska vara här ute i framtiden.
Det vill vi förbereda. :-)
Huset ska målas både inne och ute.
Och vi ska uppdatera tankarna. Till modernare och mer miljövänliga.
Det är ju sagt att vi ska få kommunalt vatten och avlopp hit ut. Om 15 år!
Men vi vill inte vänta så länge.
Dock, när det är gjort, har vi sparat ihop till att gräva en pool! :-)

Listan är lång på vad vi vill göra här.
För vi vet ju att vi kommer inte att vara här mindre. Tvärsom. Det blir mer och mer.
Nu när barnen är så pass stora är inte avståndet ett problem längre.
Nu känns det "nästgårds" när vi åker.
Det är här vi investerar för framtiden på så många sätt.

Men, det innebär att höstens "jobb" blir att ta fram offerter och leta rätt leverantör. Men det kommer att bli bra.
Det är tre veckor kvar av semestern. Galet egentligen, men som alltid, trots att man haft måååånga veckor, så känner man att det går mot sitt slut.
Dagarna bara försvinner.
Men, vi har en del kuligheter kvar. :-)
Och - vi har ju mer kvar än vad många har som helhet. Så jag klagar inte alls!
Bara konstaterar, att dagarna går...;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar