Sidor

måndag 20 juli 2015

Åska igen och en massa vikingar!

Vill ni ha en väderuppdatering?
Ok då. Sol, regn, åska och hagel! japp!
Haglet kom dock mest ute på landet såg jag. Så najs att INTE vara där! ;-)

Vi sov löjligt länge igen. Min rygg gillar sängen hemma mer. Och på något konstigt sätt så lyckas jag inte få sömnlagret fullt. Måste bero på åldern!
Förut, kunde det faktiskt bli så efter ett par veckors ledighet, att jag vaknade med tuppen när jag var utvilad.
Händer inte numer.
Nåja, jag vaknade av att någon tassade uppför trappan. Stora dottern var hemma igen från sin utlandstripp med sin pappa.
Jag var helt säker på att klockan var typ 06. Men när jag väl tassade ner i köket, visade det sig att hon kom klockan 8!
hm...

Nåja. Det var sol, men man såg hur molnen sakta drog in. Igen.
Så, vad göra?
Vi behövde fylla kyl och frys, men ville göra något kul också. Så vi drog till Historiska museet där man nu har en utställning om Vikingarna.
Riktigt kul!
Man har byggt upp Birka så fint...

 Barnen fick pröva vikingakläder...
 och baka Vikinabröd...
Riktigt gott med honung på! :-)
 Vi gick runt i rätt många timmar.
Jag hade planerat att vi när vi var klara skulle strosa ner på djurgården och fika. (lunch åt vi på plats. Pannkaksbuffé till barnen, vilket var otroligt smart!)
Men, när vi precis var färdiga att åka så öppnade himlen sig och det öste ner.
Vi kom inte in i bilen utan att stå i vatten till fotknölarna!
Så, fikat frös inne.
Vi köpte med oss kladdkaka, jordgubbar och grädde hem i stället. :-)

 När det väl hade åskat klart, blev det rätt varmt och skönt.
Även här hemma har regnet gjort sitt och det växer som aldrig förr.
Humlen är stor!
Jag har funderat på att gräva upp den och ta den till landet. (för att grannen på andra sidan ger mig onda ögat titt som tätt när den växer över på andra sidan...)
Men jag tror att det blir snyggt när den tagit över hela sidan. Jag måste bara sätta upp lite spik och tråd nästa vår att klättra på.

 Klematisen på andra sidan är också stor och grön.
( Den grannen bryr sig inte..)
 I slänten växer det helt otroligt!
Där försöker jag titt som tätt att gräva upp och flytta ut växter. Men på våren är det lite svår att se vad som växer, var och hur tätt.
 Men nu har jag fotat det, så att jag nästa vår vet vad jag ska gräva upp...

 Det syns dåligt på bilden, men till höger har en nyponros plötsligt vuxit som bara den!
Jag har inte sett den tidigare under allt annat grönt.
Men den ska grävas upp och flyttas. Kanske redan i höst.
Här gör den ingen glad.
 Jag har för en gångs skull suttit på balkongen idag. Njutit av det nya golvet!
Det gör så stor skilland.
 När ovädret väl drog undan tittade fina himlen fram.
Dock har min huvudvärk suttit i hela kvällen..
Jag hade planerat att betala räkningar och fixa lite med ett par företagsfakturor som det är knas med, men jag kände att huvudet inte alls var med.
Det får bli i morgon! :-)
Man ska inte ta ut sig på semestern! ;-)

Det kommer verkligen att bli som att vi får en jättelång semester när vi åker bort.
Nu, när det är så kallt, så är jag liksom lite "höstig" i tanken.
Funderar på vilka uppdateringar som behövs i barnens garderober när dom börjar skolan.
Stövlar.
Höstskor.
Planerade hösten på landet, vad som ska flyttas in, klippas ner osv.
Helt galet!
Vi är ju inte ens inne i augusti än. Många har gått på semester NU ju.
Men när det är såhär jäkla kallt...Man har tappat både dagar och månader.
Jag hoppas verkligen att det blir en varm höst, som kompensation!
Det är ju underbart med varma höstar.
När man gärna är ute, i skogen och på promenader. Solen kan vara härlig då.
Men, det blir ju som det är nu, kallt på kvällar och i skuggan.

Tänk att man är så beroende av vädret! Humöret påverkas något enormt!
Men jag är som jag tidigare beskrivit lite imponerad över hur hjärnan funkar. Hur man ändå ställer in sig på att ledigheten snart är slut, börjar tänka på höst och jobb.
Eller, jobb är jag inte riktig där, än.
Men jag ska faktiskt ta mig lite tid när jag ligger där i skuggan och svettas, att fundera lite på de projekt som jag ska ansvara för under vintern.
Kunna redovisa lite grovplanering i alla fall.
Men, som jag kopplat bort allt jobb! Helt otroligt!
Jag har inte läst ett enda mail.

Dock har det varit en del företagsjobb. Men där är det ju också så att vi avslutar sak efter sak.
Allt vi gör ska leda till att bolaget inte längre ska finnas.
Och det är så skönt känsla i det.
Men, som sagt, det kommer att göra oss så otroligt gott att lägga oss i grillen en vecka! :-)
Har jag sagt att jag längtar???

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar