Sidor

fredag 17 juli 2015

Man är väl omtänksam, liksom..

Nu, har vi ordnat så att det blir både varmt och fint till alla som går på semester!
Man är väl omtänksam, liksom!

Denna sommar är ju inte en av de bättre man kommer att minnas.
Det har hittills regnat _varje dag_.
Ibland hela dagar. Oftast delar av dagarna. Men regnat, det har det gjort.
Och det börjar bli jäkligt tröttsamt..

Igår kom ett par kompisar förbi på lunch. Det såg rätt bra ut på morgonen.
Solen sken och jag tog en stund i hängmattan.
Jag kom på att jag ännu i år inte legat i den!
Det var jätteskönt tills maken dök upp och tyckte att det var lajbans att välta ur mig!


Nåja. Kompisarna dök upp och vi påbörjade lunchen. Då kom molnen. Och åskan!
 Barnen sprang runt i vattenspridaren en stund och lekte i koja och lekstuga.
Men sen brakade det ju loss!
ÖS regn...
 och mera regn....
 Och sen ökade det! Helt galet!
När våra kompisar skulle åka, blev dom helt dränkta från terrassen till bilen!

Man blir som trött...

Senare på kvällen när maken grillade på lite middag, stod vi ute som två surkarter.
Båda hade samma tanke. Ska det vara en sån här sommar?
Ska vi inte få någon regelrätt värme alls??
Nu går vi in och eldar brasa på kvällarna. Så snart solen går nerför trädtopparna, får man dra på sig fleece och strumpor!
Nu har vi tre veckor kvar. Vad ska vi göra för att maxa det?
För att orka i höst?
För att ladda värmebatterierna?
Maken sa "ska vi åka till Legoland?"..jag bara " näe, orka. Det är såå långt!"
Sen undrade han "ska vi dra på en sista minuten?" Nästa vecka?
Jag bara "näe..orka packa! ;-) "....
Men han gogglade fram lite resor ändå, under tiden vi åt middag. Och visst, det såg ju najs ut! :-)
Dock var ju det mesta slut.
Mallis och Spanien i stort var slut...

Vi hittade resor till Grekland och Turkiet. Funderade.
Grekland vill vi inte åka till just nu. Billigt, jo, men man vet ju inte ens om man kan betala med kort!

Vi ville hinna vara hemma åtminstone ett par dagar innan det är dags att börja jobba igen.
Och jag hatar att åka på dessa snortidiga flyg! Att vara på Arlanda incheckade och klara 05:45 går ju fetbort!
Usch!
Vi funderade lite och sov på saken.
Jag vaknade jättetidigt av att det blåste storm ute. Jag hörde hur saker for omkring på gräsmattan men orkade inte titta ut.
Sen vaknade jag av att en lastbil backade och pep.
Grannen fick virke.
Då gick jag upp och tittade ut. Fint!
Tältet vi ställt upp för att kunna göra lite saker i spöregnet hade lyft och flugit iväg. Låg på rygg!
*suckar*
Regn och 14 grader...
Jag väckte maken och sa "nu bokar vi något! Jag pallar inte med denna kyla!"
Det visade sig att han hade letat resor efter att jag somnade igår, så han hade ju en perfekt resa till Turkiet att presentera till frukosten! :-)
Sagt och gjort!
Nästa lördag drar vi! klockan 17!!
Inget tidigt morgonplan som förstör både natten innan och hela dagen efter!
Nu kan vi få en lugn natt innan (med barn som är speedade och nervösa som alltid) Vakna lagom tid, äta frukost och lätt lunch, innan man åker.
Äta middag på flyget.
Visst vi kommer fram sent, framåt 22 på kvällen, men det gör ju inget!
Med tanke på att det är runt 40 grader varmt i Turkiet nu, så är det nog rätt najs att komma ner sent på kvällen!
Vakna i lugn och ro och tassa ner till frukost.
Härligt! :-)
Det känns bra!
Hur det än blir framöver så får vi en vecka av extrem värme och en massa bad för barnen.
Vi ska inte göra mycket annat.
Ligga på laddning på en poolsäng medans barnen badar.

Nåja, idag fortsatte det att blåsa och det var jämngrått. Regnade inte, men det hängde i luften.
Vi åkte till närmsta plantshop för att att äta lunch och köpa en present till helgens födelsedagsbarn.
Vackra rosor i långa rader!
Jag tittade lite och funderade. Men köpte ingen.
Till Lillemans stora förvåning. Han påstod nämligen att jag inte kunde gå omkring där utan att köpa något!
Ha! Där fick han! :-)

 Väl hemma fortsatte jag med att rensa grusgången. Nu är den nästan helt rensad.
(Och då borde jag börja om från start igen, för där tittar det ju upp gröna strån nu..)
när jag blundar, ser jag ogräs! ;-)

Man kan ju bara konstatera att trädgården inte alls lider av det kassa vädret som vi gör!
Trots att jag tycker att det både är kallt och allt för lite sol för att något ska orka växa, så växer det över alla bräddar!
Nu, har ju det mesta satt sig och hunnit växa till sig lite, men ändå!
Det krävs helt klart sjuka mängder vatten.
Honungsrosen som jag har planterat med björken som stöd blommar för första gången nu! :-)
Den har dragit ungefär 3,5 meter upp!
 Och där har hon nu ett par blommor! Så fint!
Men, nästa vår, måste jag klippa ner den ganska mycket, för att få den tätare.
 Humlen har gått helt bananas! Den här som knappt växte förra året är nu uppe på taket!

 Och alla rosor slår ut. Det växer åt alla håll, ganska vildvuxet!

 Även dessa måste klippas ner nästa vår, för att jag ska få lite ordning på dem.

 Humlen är som sagt både större och grönare än någonsin!

 Flamentanzen visar att det är den som är vackrast, egentligen! Om den bara trivs! Och får vatten, bevisligen!

Solen tittade fram och det blev riktigt varm och skönt framåt kvällen.
Sådär så att man liksom förlät den kassa sommaren. Och undrade om vi gjort rätt som köpte en resa.
Jag har ju alltid tyckt att det varit korkat!
Att lämna varma och vackra Sverige när det är sommar. När det är så fint här!
Utomlands vill jag åka runt jul eller i februari, för att få vårkänsla lite tidigare.
Men, när vi ätit middag, då blev det svinkallt, igen!
Kalla vindar och vi fick snällt klä på oss både jacka och strumpor! I Juli!

Så nu känns det verkligen både motiverat och bra att åka till värmen.
En perfekt final på vår semester.
Minnen att leva på hela vintern.
Nu får det regna bäst sjutton det vill!
Och troligen, så blir det varmt nu. vilket ju är bra för alla som precis gått på semester och tillbringar den här hemma! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar