Sidor

söndag 5 oktober 2014

Grönsåpa och rönnbär

Vi vaknade till sol idag.
Och otroligt varmt! 16 grader i början på oktober är ju helt otroligt.
Jag var uppe ganska tidigt och efter frullen tog jag kaffet och gick ut. Det var så härlig luft!
Det är helt möjligt att vara inne.
 Och efter att vi tagit ner träd på den här sidan, så ser vi morgonsol även på senhösten! :-)

Det här är den delen av tomten som gud glömde. Man har alltid en sån, på varje tomt man äger! ;-)
I radhuset har vi en hel baksida.
Nåja, här har maken tagit ner träd och jag fyller nu ut med jord från gamla krukor och sätter frön och överblivna blommor.
Det ska bli lite kul att se om jag kan få den här platsen fin. Jag kan ju som alltid "se" hur det ska se ut.
 Alla pelargoner fick ny kruka och ny jord idag och all jord dumpades som sagt här...
 Jag planterade murgröna uppefter ett träd, med förhoppning att de ska växa upp i den..
Pellarna delades på och riktig eländiga grävde jag ner ute. På vinst och förlust..
 Alla krukor ställdes på rad.
Jag har i flera år inte riktigt hunnit med att tvätta ur krukorna, utan dom har travats på hög och sen på våren har jag fått hacka loss smuts för att göra dem fina.
Men, nu! I år togs dom omhand!
 Spolades ur..
 ..och tvättades ur med såpa. Det doftar ljuvligt nu! :-)

Dom får stå på tork tills vi kommer ut igen.
Pellarna ser lite tunna och bleka ut, men med ny kruka, ny jord och inflytt, så hoppas jag att dom överlever vintern och går att sätta ut igen i vår.
 Maken rensade alla hängrännor och satte upp vårt lilla fjärilshotell..

 Jag har krattat en massa löv och gjort fint.
Så härligt! Det var ju inte tänkt att vi skulle ut den här helgen, så allt jag hunnit med idag blev bonus.

Vi tog en promenad ner till havet och där hade man fällt en massa trän, bla rönnbär.
De är vackra ändå!
Så klart röd mot allt grönt och brunt.
 Det blev lite mulet och regnet har hängt i luften idag med...
 Det är så härligt att sitta på en bänk nere vid vattnet och bara njuta...
 Doften av hav...
Så najs.
Vi ligger så bra till med allt "måste göras" i år mot vad vi brukar. Det är bara lite fix kvar så är det klart inför vintern.
Det finns en hel del att göra inne med, men jag vill inte när det är så härligt väder.
Då är jag bara inne för att äta...eller inte ens det.
Lunchen intogs utomhus idag!
Och det känns på kinderna att solen och vinden "bitit".
Barnen har fått en massa frisk luft! :-)

Efter middagen packade vi ihop oss och åkte hem.
Vi stängde ner gästhuset idag, vilket betyder att frysen inte längre funkar. Och där låg en massa mat.
Så, det var bara att packa ner det och ta med det hem. :-)

Jag tog också med mig en bukett rönnbär hem. De är ju så vackra! Och det blev riktigt fint att ha ute.

 Jag tog också med en liten nyckelpiga hem.
Den får sällskapa med ugglan. :-)
Jag fick med mig en bit av landet hem! ;-)

Så skönt att ha laddat batterierna. Och, om 4,5 dag drar jag vi ut igen! :-)
Nu ska vi först ha en vecka där en massa ska göras klar och bockas av.

Sen, händer det grejer.. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar