Sidor

fredag 5 september 2014

Varmt och förkylt


Så kom ännu en fredag.
Veckan har gått så fort! Och varit otroligt varm.
Rena sommarvärmen.
Idag släppte jag allt jag hade i händerna när vi kom hem och klev direkt in i duschen och duschade iskallt!
Det har också varit otroligt förkylt. Maken har varit rätt under isen och jag var skruttig igår..
Men, vilka dagar vi har haft!
Jag är rätt "hucked" på utbildning numer. Som en svamp! :-)
Och det är jättelänge sedan maken och jag hade gjort nåt tillsammans i jobb/kursväg, så även det har varit jätteroligt.
Ämnet intressant och nyttigt och gruppen riktigt bra.
En bra blandning och en bra dynamik.



De första två dagarna var jättenyttiga. Djupdykning och många bra tips.
Mycket gör jag dagligen, men fick ändå en ny vinkel på det och smarta verktyg.
Och ibland lite omvänt tänk mot de standarder vi använder.
Mycket bra.
Härliga diskussioner.
Sista dagen, gick en hel del i Ledarskapets tecken.
Där är vi så pass utbildade att vi kunde ha gått hem vid lunch. Discanalyser och Firo är inget nytt..
Så, vi hade en hel del att lära de andra deltagarna OCH läraren. Vi blev nästan lite oense! ;-)
Man blir lite skrämd av vilket tänk vissa har när det gäller ledarskap.
Jag gick i taket på slutet...
En av deltagarna säger "Ja, när man kommer som ny chef, då måste man vara bestämd. Vi har haft flera mycket framgångsrika VD:er i vårt bolag (globalt, jättestort)  och när de har börjat har dom alltid sagt upp flera personer för att visa att dom bestämmer och att ingen kan känna sig säker.
De har satt skräck i alla personal"!!
Och där kunde jag bara inte svälja det. Utan frågade om han var helt ute och cyklade!
HUR kunde han tycka att det var bra ledarskap????
Denna man är alltså projektledare för flera hundra personer!!
"HUR kan du tro att rädd och osäker personal kan vara effektiva och verkligen göra sitt bästa??"
Där bröt vår lärare och kände nog på sig att det skulle gå höga vågor om han inte hade brutit. ;-)

Samma man, var jätte högutbildad och har som sagt ett toppjobb. Men visste _ingenting_ om verkliga livet.
Eller företagande.
Och att en man, som gått på marknadshögskolan, inte kan skilja på mål och syfte, gör mig mörkrädd....
Nåja. De andra deltagarna, var helt ok och vi hade riktigt roligt!
Och som alltid när man är på kurs, så flödade det av godis....

 Och kaffe...och mera godis!

Goda luncher fick vi också.
Men, väldigt varma lokaler! Vi satt på en vindsvåning, med alla fönster öppna och svettades.

Skönt att ha fått lite mer input och lite papper på det jag faktiskt kan.
Och bra för självförtroendet.
För det är alltid så, jag tänker "oj vad dom, som har de jobb dom har, måste kunna mycket mer"...och sen är det ändå inte så.
På en övning vi gjorde idag fick jag och en tjej jag jobbade med full pott. Det gjorde ingen annan! ;-)
Och det roliga var, att vi båda tittade på varandra och konstaterade att "jösses, vi har ju haft flera små barn och behövt göra saker i en viss ordning och ha koll på hur lång tid det tar och var kontrollpunkterna är, det borde vara samma med det här..."
Och så var det! :-)
Vi fick även en bra tvist på SWOT analysen och en riktigt bra riskanaylsmall.
Så veckan var bra.
Och nu är jag väl rustad för ett möte i slutet av nästa vecka. :-D

När vi kom hem hade storebror hämtat småsyskon och båda hade varsin kompis med sig.
Jag öppnade flera fönster och dörrar och ställde mig som sagt i duschen.
Man är ju lite chockad över värmen.

I morgon drar vi till landet. Och det ska bli sååå najs!
Minime hade lite feber här på kvällen och hostar jättemycket nu igen.
Man blir så trött.
Tur att jag inte är lika fullbokad nästa vecka och att storebror ändå är kvar på måndagen för att passa barn på kvällen.
Man kan hoppas att vi kör den här jäkla förkylningsracet nu och sen är friska fram till Jul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar