Sidor

fredag 25 juli 2014

Vi hann bli ledsna...

När man inte trodde att det kunde bli varmare, så blev det det.
På nyheterna i morse lovade man årets varmaste dag och här blev det nog det. Vi toppade med 32,5.
Jag tog semester!
Det är sällan jag inte gör mer än det som måste göras. Dvs frukost, lunch och middag.
Men i övrigt har jag mer eller mindre legat i en stol och läst min bok.

Och tömt poolen.
Vi hade ju lite otur där.
Poolen vi hade fick vi av makens bror. Dom köpte den för ett antal år sedan och hann bara använda den ett par gånger.
Sen fick dom barn. Och små barn och pooler är inte så kompatibla. Så de har haft den liggande i ett förråd ett par år.
Nu fick vi den och fixade i ordning den. Barnen badade i förrgår kväll, maken och barnen badade igår morse.
Sen åkte vi ju på inköpsvända. Vi blev jättevarma och drömde om att åka hem och lägga oss i pölen.

När vi kom hem och skulle dra igång den, så var den död!
Tvärdöd!
Inget bubbel, ingen rengöringspump och ingen värme. Död.
Vi blev lite ledsna...på riktigt.

Efter lite forskning kom vi fram till att eftersom att den stått i ett förråd ganska länge så måste packningar ha torkat och då släppte den in fukt. Så, elektroniken dog.
(Bredvid poolen står alltså en lös pump med knappar på som styr bubbel osv.)

Så, vad göra? Vi hade hunnit ställa in oss på att ha pool. Barnen var lyriska, VI var lyriska och sa redan igår varför vi inte gjort det tidigare.
Och nu var den trasig. :-(
Maken satte sig och ringde runt till alla butiker vi kunde komma på, men överallt hade man sålt slut på alla pooler. Små som stora.
Till slut hittade han en butik som hade en pool kvar.  Exakt den vi hade fast nyare modell....På andra sidan stan!
Men, tjejen i butiken bokade den och önskade honom välkommen. Som tur var stängde dom inte förrän 22!
Sagt  och gjort, bara att åka.
Han var hemma igen rätt sent, men grymt nöjd med att ha med sig den sista poolen i hela Stockholms län!
I morse började jag med att tömma den gamla poolen. Det var "lite" vatten i den!
Vi vattnade hela trädgården och halva gräsmattan med vattnet och sen blåste vi upp den nya.

Under tiden den fylldes låg jag och bara njöt.
En stund i solen och en stund i skuggan...och så har jag hållit på! ;-)
Maken hade fått flera fina tips ifrån vår områdestomte om gräsklipparen. Vad som kunde vara fel när den vägrar starta.
Han prövade att göra som grannen sagt och så rätt han hade! Nu fick han igång den!
Yey!
Vi ville inte köpa ny sådan! :-(
Inte för att vi behöver klippa gräs på ett tag, så torrt som det är, men några fler vändor innan hösten blir det ju.
Framåt eftermiddagen hade vi fyllt den nya poolen och barnen premiärdoppade sig så snart det var runt 20 grader. Det är liiiite för kallt för mig...
Men lagom efter middagen var vi uppe på 27 och då kröp till och med jag i!
Dock föredrar jag runt 30! :-)
Sen kom ju Lilleman och Minime....sen stora dottern och till slut Maken..
Det blev så pass livat att en granne kom för att se vad vi gjorde! :-)
Riktigt skönt var det!
Nu är mitt Casa Plupp komplett!
Visst, drömmen är ju en "riktig" pool, men den snyter man inte ur näsan bara sådär.
Plus att man då också måste tänka på säkerhet på ett annat sätt.
Men kanske i framtiden??
Eller om den där lottovinsten ramlar in, så att vi kan både bygga pool och renovera gästhuset? ;-)

Det är en riktigt skön kväll...
Varmt och lugnt. Grilldoften sprider sig...
Jag ska hämta stora sonen vid tåget snart. Han har jobbat nonstop sen han flyttade upp för drygt tre veckor sedan så vi har inte hunnit träffa honom!
Galet! :-)
Men nu är han ledig för första gången och kommer ut. Det ska bli så skoj!
Och lite konstigt, att veta att när han åker härifrån, då kommer vi att ses snar igen och inte om ett halvår! :-)
Jag har fortfarande inte riktigt fattat att han är tillbaks!
Det gör inte ont att vara Mrs Plupp just nu! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar