Sidor

tisdag 8 juli 2014

Husmorssemester.

Idag tog jag mig lite husmorssemester! En hel eftermiddag! :-)

Jag var uppe och hoppade tidig, eftersom jag skulle lämna in bilen igen, på lite fix. De är morgontidiga rackare. Först fick jag tid klockan 8 men det lyckades jag förhandla mig ur så att jag skulle vara där klockan 9.
Jag är morgonpigg så jag erbjöd mig att åka. Maken är lite segare på morgnarna! ;-)
Och, jag behövde ändå åka till gamla kontoret för att dra ut papper och underlag för månadsavslutet.
Eftersom mitt hemmakontor ser ut såhär, så är det lite svårt att jobba därifrån! ;-) (Skannern är liksom inte på plats...;-))
Planen var att jag skulle vänta på bilen och sen åkt till kontoret.
Döm om min förvåning, när man meddelade att det inte var gjort på en pisskvart, vilket jag antagit (dumt att anta!) utan skulle ta hela förmiddagen!
Va?
Det går ju inte...Killen bakom disken funderade en stund och kom sen på att man hade en lånebil.
Ingen "fancy" men jag fick låna den om jag ville.
Jag sket fullständigt i vilken låda det var bara den rullade...
Och ja, den rullade! :-) Utan AC. Men jag kom dit jag skulle!

När jag var klar, pep jag iväg till radhuset för att hämta lite mer kläder och kolla hur köket såg ut.
Och ja, det är inte mycket till kök just nu! ;-)
Det är nu man inte vill att hantisarna ska rymma! ;-)
 Jobbet på framsidan är också på gång. Just nu är det inte så mycket bättre än innan, men jag hoppas verkligen att denna kille inte åkt på semester!!!
 Rosorna blommar så vackert nu!
Och klematisen blommar! Jag hade helt glömt vilken sort eller färg det var. Den var vit! :-)
Ganska ovanlig. Men fin!

 Lagom när jag inspekterat klart var bilen klar för hämtning.
Maken och barnen hade åkt till svärmor för att bada i poolen och hjälpa lite i trädgården.
Och jag, smet ut till landet igen! :-)
Jag bestämde mig för det redan igår, när vi la upp logistiken för dagen.
För det är ju så, att när alla är lediga, så har jag inte direkt semester...
Det känner alla föräldrar igen. När barnen är hemma är det frukost, lunch, mellis, middag. Fix innan och disk efter.
Barn ska badas och nattas. Det plockas, dammsugs och fixas.
Dagarna går i ett.
Att "bara vara" finns inte. Dessutom är det ju nonstop "mamma"...och en och annan "älskling"....

Jag har ett ganska stort behov av att få vara ensam. Höra mina egna tankar.
Och självvald ensamhet är underbar.
Medans inte vald ensamhet kan vara oerhört sorglig.
Men, att få ett par timmar eller en halvdag, bara för mig själv, det behöver jag.
Jag kan njuta av att göra saker själv. 
Har alltid varit sådan.
Egentligen är det ett rent under att jag har fyra barn! ;-)
Och eftersom jag så sällan är ensam, så blir en eftermiddag i mitt eget sällskap hårdvaluta!

Så de är inte att jag väljer bort (Vill du inte umgås med oss??) utan jag väljer till. Lugn och ro. Ensamhet.
En stund.
Sen är stunderna när vi är alla hemma helt underbara. Nu är det ganska ovanligt att alla barn är hemma, så de stunderna blir så värdefulla.

Just nu är ju äldsta sonen tillbaks i 08 området, men då drar lillsyrran utomlands!
Det går liksom inte att ha alla på en plats! ;-)

Nåja, jag susade iväg hem, nercabbat i solen!
Jag köpte lite lusmedel på vägen, för att avlusa alla rosor!
Efter lite lunch och kaffe i skuggan, läste jag ut min bok i solen.

Sen fixade jag i ordning mitt lilla gröna hus.
Det stod lite för mycket i skuggan, så jag flyttade det en bit. Och grävde ner alla klätterväxter jag fixat.
Jag tror att det blir bra, inte i sommar, men nästa år, när alla vuxit till sig lite.
Ramen kommer inte att synas, utan allt kommer att vara grönt.
 Klematis, humle, kaprifol, murgröna och ett par rosor.
En ros är gul och håller som bäst på att slå ut.
Det är en av REA rosorna och det är ju jättekul att den tar sig så pass bra!

Alla rosor är på gång nu. Men det är så torrt!
Jag passade på att spraya alla mot löss och sen har jag vattnat som en galning. Det ska man ju inte göra dagtid, men nu vattnade jag vartefter skuggan flyttade sig.
I kväll tänkte jag göda lite extra och sen vattna igen.
Jag längtar tills alla slår ut, det kommer att bli helt galet fint!

Vi hade varmaste dagen idag hittills i sommar. 29,9! Och det är ju helt underbart!
Det är kompensation för det mulna och regniga vi hade första veckorna.
Just nu är det inte alls tungt att vara jag! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar