Sidor

fredag 4 juli 2014

Nu är den här! Första fästingen plockad!

Dagen blev inte alls som planerat. Det går bra det här med att ha semester! ;-)
Hela kvällen igår låg jag med en isklabbe på mitt svullna knä efter lite tips om att det är bra mot svullnader generellt.
Men det var lika svullet i morse...
Jag vaknade tidigt, för att jag skulle väcka maken, som hade ett möte i stan på förmiddagen.
(Det var det där med semester..)
Men, när jag väckte honom visade det sig att han fått mötet avbokat mitt i natten, så han skulle inte iväg.
Då bestämde jag mig för att åka och leta upp någon som skulle kika på mitt knä. För, det är liksom en "ny" känsla i knät.
Och även om läkaren skrattade åt mig, när jag söker hjälp när det slutar göra ont, så höll han med om att det är klokt att dubbelkolla när något kroppsligt ändar form eller känsla.
Det var strålande sol och varmt, så jag gissade på att alla de som inte absolut måste sätta sig på akuten idag, inte heller skulle göra det.
(Även om jag var bra mycket sugnare på att lägga mig i en solstol och bara njuta!)
Det är ju faktiskt allmänt känt att det är mer folk när det är regnigt och dåligt väder. Då passar man på att kolla upp det som gör ont! ;-)
Och det var inte speciellt mycket folk.
Jag blev inskriven på direkten och fick värsta armbandet. Det är nytt. Man känner sig ju sjuk, direkt! ;-)
Jag hade ställt in mig på en 4 timmars väntan. Det brukar ta det på akuten. Jämt. Vad man än söker för.
Jag hade hoppats på att bli skickad till närakuten, men blev inskickad på den "riktiga".  Och det känns alltid lite märkligt. När man inte är jättesjuk.
Nåja, 70% av de som satt i väntrummet, hade ben/handproblem, så jag behövde ju inte skämmas! ;-)
Jag fiskade med mig en bok, som jag börjat på men tyckte var lite seg. Nu hann jag en bra bit i den och den är bra!





Efter 3 timmar och 45 minuter fick jag träffa en läkare! Han konstaterade att det måste vara något med min lårmuskel och fästet där.
Man har fettsäckar precis där det är som mest svullet. Najs! Jag trodde att de satt på magen! :-)
Det var inte vätska och han trodde inte att det hänt nåt med menisken.
Så jag fick antiinflammatorisk medicin att knapra i 14 dagar. Har det inte gett sig då, så blir det att kontakta min ortoped.
Som jag nyss avbokade min juni tid till! *dah*

Lagom när jag var klar ringde maken och meddelade att de däck, som skulle ha bytts på hans bil igår, men leverantören glömt att skicka, dykt upp hos verkstan idag!
Klockrent! Eftersom jag tog hans bil när jag åkte, så inhandlade jag lite lunch och åkte dit för att byta däcken.
Det var ju jättevarmt, så jag satte mig i solen och väntade.

Maken i sin tur, som varit hos naprapaten meddelade att naprapaten ville se mig nästa vecka, för han tror att han kan fixa mitt knä.
Hepp. Och det tror jag med faktiskt. För, jag har ju ont i ryggen också, det hänger garanterat ihop.
Mitt bäcken är ju inte som det ska efter 4 graviditeter. Jag har ont jämt. Sådär så att jag glömmer bort det.
Men känner jag efter så har jag ont. Värst är det på morgnarna. Jag vaknar inte och sätter mig upp för att sen svänga benen över sängkanten.
Jag rullar över på magen och halkar ur sängen. Sen ger det sig efter en stund när jag rört på mig lite.
Och det är samma med knät.
Jag har haft ont så länge, så det blir jättemärkligt när det slutar göra ont! DÅ åker jag till läkaren! ;-)

Nåja, maken fick ju snällt ta med sig barnen när han åkte, så de var ju lagom uttråkade när jag kom hem sen.
Men vi drog fram en lite pool så att dom fick bada.
Och då kände jag ju att NU är sommaren här! Vilket väder!
De badade medans jag jobbade en stund. Det var det där med semester...Men när det dyker upp lite grejer som behöver fixas och styras upp, så är det bara att göra det.
Semester eller inte.
Men, trots att jag inte sett mycket sol idag, så blev dagen ändå bra.
Och - i morgon ska det vara lika fint om man tittar på alla kartor. Najs!
Jag får ta det lite lugna med trädgårdsarbetet, men med många solpauser, så ska det nog gå.

När jag hade vattnat alla blommor nu i kväll, fick maken plocka första fästingen som satt på mitt ben.
Så, nu ÄR det sommar! ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar