Sidor

onsdag 9 juli 2014

En dag i paradiset!

Varför åka utomlands, när man kan må som en prinsessa i Sverige?
Vilket väder!
Och vilken värme! Helt galet skönt!
Den enda smolken i bägaren är att båda barnen åkt på soleksem. Att Minimi får det är inte så konstigt.
Hon är nästan albinoljus i skinnet. I förrgår smorde jag noga, noga innan hon satte sig i sin lilla pool, men likt förbaskat brände hon sig på axlarna.
Så igår badade hon hos farmor i soltröja och idag fick hon inte vara utan kläder heller.
Hon var skitförbannad, men det var skugga OCH tröja som gällde idag.
Lilleman, som alltid blir tvärbrun, så snart han ser solen, hade lite eksem igår. Jag smorde honom också, men brukar inte vara lika jätte noga.
Han bränner sig inte.
Men igår, trots att han badade med tröja så var han också röd.
Idag fick han solförbud och har haft tröja hela dagen, nästan. På eftermiddagen efter att han hjälpt pappa att gräva flera hål för en ny grund (det byggs alltid något) så klev han i badbrallorna och hoppade runt med vattenslangen en stund.
Jag missade helt att han inte var smörjd och inte hade tröja..Och usch sådana eksem han åkte på.
Det är ju ofta så om man en gång fått eksem, det tar tid innan det ger sig.
Han har duschat kallt och jag har smörjt med fet kräm och till slut fick han lite allergi medicin som tog bort den värsta klådan.
Nu ligger båda med kalla handdukar på sig. Och en portabel AC i rummet.
Det blir inga tidiga kvällar precis....Trots att jag väcker dem på morgnarna. Men när det blir lite svalare så piggnar de till!

Igår bad Minime om en "riktig" sommarlunch idag. Pannkakor!
Och det kunde jag ju inte neka henne.
Vi hade inga färska jordgubbar, så det var bara för mig att åka och inhandla. Idag var det inte synd om mig att jag åkte på det.
Ner med taket på cabben och susa iväg.
Jag hade shorts och linne, men svetten rann bokstavligen, trots nerfällt tak!
Men det är galet najs, att susa förbi åkrar och ängar och igenom en lång ekallé. Livet på en pinne!

Sen blev det pankisar! :-)
Till mig och maken blev det färsk potatis och det här.
Det jag åt var och varannan dag när jag var liten, men maken aldrig ätit innan han träffade mig.
Man tar smör, gräslök och salt i en skål..
Sen tar man e del av vattnet som man kokat potatisen i och häller över.
Det ser kanske inte så gott ut, men jösses, att doppa potatis direkt i den eller hälla över potatis.
 Sommarmat! Man behöver ha det salta när det är varmt..
Jag älskar sill i alla formen och petade ner lite sånt också.


 Mellis blev glass och jordgubbar. Mums!

 Under tiden maken och Lilleman grejade med sitt, städade jag och Minime trädkojan.
Det var rätt mycket granbarr överallt. Så sopa, sopa och sen drog jag upp vattenslangen och spolade av.
Det torkade bra idag när det både var jättevarmt men också blåste rejält.
Sen flyttade Minime in.

 Kojan är inte klar än. Det fattas tak och fönster och själva stammen på trädet ska kläs in. Nu blir det ganska mycket koda som barnen får på kläderna och i håret ibland.
Men hon var nöjd med att få lite saker där nu.
Jag har annars inte gjort många knop idag. Suttit i solen och läst en bok. Plockat lite ved.
Solat lite mer..
Och det eviga plocket.
Idag snodde vi en kuddlåda som får bli leksakslåda. Det ligger ju allehanda leksaker och grejer som inte har en plats.
Det blir rörigt.
Men nu går det att städa av hela terrassen.
Och så nöjd jag är med att vi byggde ut den så pass mycket som vi gjorde!
Jag låg ju på att den skulle bli aningen större än vad maken planerade. :-) Det är ju så med det mesta.
Man ska planera och sen ta till lite mer.
Det är som allt annat när man bygger ut eller renoverar. Man planerar och lägger en budget. Sen tar allt dubbelt så lång tid och blir dubbelt så dyrt! :-)
Nåja, att kunna ha två matställen är lyx!
Det stora bordet känns så stort när vi bara är fyra här. Och ofta har vi datorer och pyssel på det bordet som ska städas undan innan vi ska äta...
 Att få plats med ett litet bord är suveränt!
Jag äter alltid frukost här för att morgonsolen kikar in på den här sidan, men idag åt vi även middag där.
När blommorna vuxit till sig, kommer spaljén och blommorna att ge bra skugga.

 Det är ett mysigt hörn! :-)

 Jag vattnade och gödslade igår kväll. Och det märktes redan idag! Nu slår det ut överallt!
Valdemar är på gång! Jag har den rosen på flera ställen och det är jättemånga knoppar. Det kommer att bli fint!
 Även andra rosor är på gång nu.
Men det är så torrt, så torrt!
Gräsmattan är fläckvis gul.
Barnen har fått leka med vattenslangen under dagen och jag vattnade blommorna med vattnet ur poolen i kväll.
Men jag har inte vågat mig på att ställa fram vattenspridaren. Jag vet inte om vi har så mycket vatten i brunnen.
Vi vill ju gärna diska och duscha också! :-)
Jag är impad att dom klarar av att hoppa runt i det bokstavligen iskalla vattnet som kommer direkt ur brunnen! :-)

En skön dag, i paradiset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar