Sidor

onsdag 25 december 2013

Sköna Annandagen.

Juldagen. En av mina absoluta favoritdagar på året. Juldagen och Nyårsdagen!
Men, då är vi ju inne på ett nytt år;-)
Sen gillar jag Midsommarafton också. Vädret är iofs samma idag som det kan vara på midsommar..
Men, midsommar är nåt speciellt. Sommaren är på gång, semestern väntar runt hörnet och vi är på landet och fira med vänner, släkt och grannar.
Det är fina grejer!
Varför jag älskar Nyårsdagen, kan jag skriva om då....;-)

Men, Juldagen, den gillar jag stenhårt!
För, på juldagen finns inga krav alls. I alla fall inte när barnen är lite större. När dom är små, då är ju nästan alla dagar lika...
Det är inte så att man kan ligga i soffan och läsa en bok en hel dag bara för att det är jul.
Men nu, äntligen är även de små så stora att dom är toppennöjda med att roa sig med gårdagens klappar.
Då kliver man inte ur pyjamasen på hela dagen.
Man bara är. Äter rester, äter choklad, dricker en och annan öl eller must.
Och bara njuter.
Den här musten köpte jag på coop och jädrars vad god den var! Jag ångrar att jag inte köpte flera flaskor.
Jag är inte så "mustig" egentligen, men årgångarna är mumsiga.

Jag måste visa min nya "blingbling" penna. Maken vet han! ;-)
Perfekt att ha hängande på nyckelknippan. Men vet aldrig när man behöver skriva nåt! ;-)
 Minime fick en hel del söta kläder igår. Hon blir ju såå glad!
Av Farmor fick hon en underbart söt jacka Mjuk, med prickar och öron! Jamenmanbaradööör!
Lite osäkert vilket djur det är.....;-)
Sen har vi ägnat dagen åt att bygga lego och bygga lego och bygga mera lego!
Storebror åkte på att bygga tåg och tågbana.
Jag byggde lite delar som hör till, som ett vattentorn.
Maken åkte på Minimes båt.
Inga dåliga grejer. Det låter som att dom har fest nu! ;-)

Lilleman fick ett roligt legospel också.
Man ska gå på plankan.
Riktigt kul även för oss stora.
 När stora sonen är hemma spelar vi alltid en massa spel. Han älskar det och det ÄR jättekul, bara någon drar igång det.
Men det är ju samma där, ju större småsyskonen blir, ju roligare blir sånt, när man kan spela i lag eller tjejer mot killarna osv.
Det ÄR helt enkelt roligare med större barn! ;-)

Jag har njutit av mina julklappar jag med och får verkligen hålla mig att inte börja städa undan Julen.
Det är så kul att julpynta, men lika kul att städa ut det! ;-)
Men, vi ska ha lite gäster till helgen, så jag får hålla mig lite....Jag har ju en tradition när det gäller "slänga ut skiten" också! ;-)
Men, jag lyfte bort de röda ljusstakarna och njöt av min nya fina.

 Det nya huset lyser också fint. Det roliga är att man kan ha ett stort värmeljus i den.
 Vi tog en promenad i regnet efter lunch. Lilleman såg alldeles bedrövad ut när jag meddelade att vi skulle ut. "Du sa ju igår att vi inte skulle åka någonstans alls idag!" :-)
Jo, jag gjorde ju det, faktiskt
Men lite syre behövde vi och det är ju jätte skönt! Om än minimalt Juligt!
+6 grader och regn.
Aningens deprimerande faktiskt. Men, man slipper ju skotta! ;-)
När vi tagit prommisen runt kvarteret, undrade han igen vad det skulle vara bra för och när jag upprepade "men vi behövde få luft" tittade han på mig och säger "men vi kunde ju bara ha öppnat fönstret!" :-)
Och  jo, det kunde vi ju ha gjort!

Så, dagen har gått i lathetens och umgängets tecken.
Och det är ju en liten ny erfarenhet, när jag nu har vuxna barn, att den grejen, att ha alla hemma är den största känslan kring julen.
Umgänget.
Det kommer att vara tungt när stora sonen drar iväg igen.
Vi får ta en termin i taget.
Men, jag hoppas verkligen att han bestämmer sig för att leta jobb lite närmare hem när han väl är klar.
Även om jag är stolt och glad över att han vågat flyga. Flytta så pass långt bort, sköta sig själv, bli vuxen, klara allt det vardagliga själv.
Plugga, praktisera och jobba samtidigt. Det är jag stolt över.
Men, han får gärna flytta "hem" snart! ;-)

Nu, ligger jag i soffan och jäser..
Ska börja på min nya bok, som jag hoppas är lika bra som författarens första. :-)

Vi ska försöka komma iväg på Bio för att se 100 åringen som försvann. Vi har bara inte bestämt när, det får bli lite som det blir.
Helgen är lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar