Sidor

måndag 23 december 2013

Jul i huset

Det var inga piggingar som vaknade i morse.
Minime hostar som värsta rallaren.
Själv hade jag ingen röst och det kändes som cement i lungorna.
Härligt!
Men, när vi varit uppe en stund och "sjungit upp oss" så känns det rätt bra ändå.
Minime hade feber mitt på dagen, men har piggnat på sig rätt bra.

Maken drog iväg ut på en sista klappvända. Han gör alltid det, åker ut på jakt den 23:e, annars infinner sig inte känslan.
Det tog dock lite längre tid än han planerat, eftersom han kom mitt i ett värdetransportrån! Eller, inte mitt I det, men i samma område där han var.
Så det var avstängt, köigt och kaos.
Vi andra har tassat omkring här hemma. Jag petade in skinkan i ugnen strax innan lunch.
4,2kg. Det slog mig när jag höll i den och tyckte att den var tung, att prexis så tungt var min förstfödda dotter! :-)
In i ugnen åkte den och sen ligger den där ett antal timmar.
 Under tiden badade jag lite barn och fejjade. Minime gick runt och torkade med en trasa och tände ljus.
För "i kväll kommer storebror" :-)
Hon väntar mer på honom än på tomten just nu! :-D

När hon fyllde år fick hon lite pyssel. Vi passade på att pyssla lite, för att fördriva tiden.
 Sen gav vi oss på köttbulletillverkningen.
Rulla rulla, liten bulla...
 
Det blev några stycken. Tyvärr så gillar ju barnen köpte köttbullar mer än hemgjorda! Märkliga ungar..;-)
 
När skinkan skulle griljeras upptäckte jag att ströbrödet var slut. Men, det går ju att fixa eget.
Det blev lillemans jobb...
Minime fick vispa ägg och senap.

 Och griljerad skinka blev det.
God som attan! :-)

Nu blir det uppesittarkväll och gröt till tomten.
Julefriden är här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar