Sidor

fredag 25 augusti 2023

Höstbaciller redan.

Första riktiga jobbveckan har nu gått och jäklar det känns som att det är ett halvår sen man hade semester redan. 
Allt drog igång med en jäkla fart liksom. 
Och det hann ju bara dra igång så gjorde även bacillerna det. Både maken och Minime ligger däckade i feber och hosta. *suck*
Minime hann ju bara till skolan ett par dagar. Tröttsamt. 
Hela jäkla sommaren har gått och så snart skolan börjar, sjuk!
Nu i veckan ska vi på begravning, så om hon är på fötterna om ett par dagar, så behöver hon vara ledig igen. 
Höstterminen börjar bra. Not. 
Nåja, det gäller verkligen att ta till vara varje kväll man kan sitta ute och äta nu för att hålla sommaren kvar. 
Det är ganska varmt trots att det är grått och regnigt mellan varven. 

Vi gjorde pizza häromveckan och det är ju så lyxigt så det är inte klokt. Att kunna gå ut och sitta på sin egen tomt utan att ha en granne bokstavligen 20 cm från bordet. 
Usch för radhus! :-D 

Pizzorna blir så galet goda och precis som med kaffe, så är det alltid lite godare att äta utomhus. 

Min arbetsgrupp hade planeringsdag här hemma hos oss i slutet av veckan och det är så kul att provtrycka huset! 
Vi satt i matsalen och jobbade till lunch som vi sen åt ute. Vi blev kvar där och jobbade under eftermiddagen. 
Maken satt hemma och jobbad också, men han var ju på kontoret på övervåningen så vi störde inte varandra alls. 
När tonåringarna kom hem så skötte dom sig själv och vi stördes inte. Vi kunde tom sitta i två olika grupper ute och jobba, på var sin uteplats. 
Min chef konstaterade att "det här huset är som gjort för fest!" :-)
Tur att vi har två studenter kvar. *ss*

Man blir ganska trött i mössan efter en hel dags planering, så jag gick en lång prommis med hundarna efteråt och det var en helt ljuvlig kväll! 
Jag har ännu inte badat denna sommar! Ett dopp brukar jag ju ta, så jag får smyga mig ner någon kväll! :-)
Man känner ju att sommaren är på upphällningen och hösten runt hörnet, då blir man extra glad när blommorna börjar om!
Flera rosor är remonterande och blommar för andra gången nu. Så mysigt att få ännu en omgång. 

Hortensiorna blommar också nu. En som fanns när vi flyttade in är enorm, men blommar inte än så det blir ännu senare. 
Det fanns rosor här som jag inte har en aning om vad det är, men dom blommar också sent och fint. 
Kul att veta att dom kommer på sensommaren för jag har satt flera som blommar tidigt. 

Om ett par år kommer det att blomma hela sommaren, från maj till september. Älsk på det!

Jag har också fått rötter på en del av de ros sticklingar jag tog nu i sommar. Inte alla har tagit sig, men ändå en hel del. 
Nu vet jag att det här funkar, så då kan jag ta sticklingar av favoritrosoror varje år och dom som tar sig, dom tar sig. 
Snacka om att spara pengar! :-)
Nästa vår har jag förhoppningsvis ett litet växthus också där jag kan driva lite allt möjligt. 

Jag har varit iväg med min lilla Donna och lagt spår till ID hundar igen. Det är så kul!
Varje gång man träffar andra som är lika hundgalna som mig så blir man ju glad! :-) Endera har man hundar som hobby eller så har man inte. 
De som inte har tycker ju att vi är lite knäppa! :-D 

Nu la vi spår till en 16 veckors valp som är på upplärning så det var ett litet annat upplägg än förra gången. 
Nu träffade vi tre ID hundar som vi la spår åt. 
Det är så bra för de hundar som ska spåra får inte komma i närheten av min hund, för spåret ska var helt nytt. 
Det gör att hon hör hundarna skälla i bilarna och de som kommer ut får inte komma nära henne. Det är ju det hon har problem med sen hon blev jagad som yngre hund. Hon tror jämt att andra hundar ska ge sig på henne. 
Är dom på längre lina och har hög energi blir hon tokstressad. 
Just igår fick hon gå en bit framför den 16 veckor gamla valpen, som redan är större än henne och har galet hög energi. 
Den går inte, den studsar och hoppar! :-D
Men efter som att den inte får komma fram till henne så lär hon sig att det är ok. 
En av de andra ID hundarna är en stor hane som väger säkert en 40 kilo, även han har hög energi och skäller mycket och studsar. 
Nu såg hon att även han for omkring, men kom aldrig i närheten av henne. Sånt stärker henne och efter en stund lyfte hon tom svansen och hoppade runt lite själv. 

Efter att vi lagt spår så behöver dom ligga och mogna lite, så vi gick tillbaks till bilarna. Då testade en av förarna att lägga ett personspår till Bella för att se om hon hade nåt intresse. 
Hon visade lite godis för Bella och sprang sen en bit upp i skogen. Jag lät Bella lukta på en smeller som hon tagit på sig och sa sen "sök"... hon drog direkt iväg upp i skogen och hittade henne direkt.
Och när hon gjorde det så stannade hon, tittade på henne och lyfte en tass. 
Föraren skrattade och sa "Men perfekt! Vilken markering!"
Så, nu ska jag börja träna med henne. Först med barnen som bete och sen göra det svårare. Jag ska gå en kurs med henne så småningom, just nu hinner jag inte riktigt. 
Men, när jag är med och lägger spår, så får jag också träna med dem. Win win. 

Nu har jag gjort varsin startsmeller till hundarna. Alla borde ha det för om en hund rymmer eller springer bort i panik, då har man en doft som ID hundarna kan ha som start. Annars är det jättesvårt att spåra dem. 
Till när man har två, som sover i samma bäddar och delar filt osv, då kan ID hunden inte veta vilken hund som ska spåras, båda doftar olika och bädden doftar av båda. 

Jag borde göra något roligt med lillfjant också och funderar på rally lydnad. Det borde passa henne väl som är otroligt mat och godisdriven! :-)

Har man inte att göra, så skaffar man sig! ;-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar