Sidor

tisdag 28 december 2021

Så var julen över och nyår står för dörren!

Så var julen över. 
Det känns som att den varit lång, tack vare att jag var ledig innan. Det var så skönt!
Vi åkte ut till landet så snart barnen slutat skolan. 

Väl här packade vi in oss och drog igång allt som kan ge julkänsla. Som Mandelmans jul! :-)

Jag låg så bra i fas med alla förberedelser att vi kunde åka till barnbarnen på onsdagen för att låta föräldrarna springa lite fritt! :-)

Hon är för gosig den här lilla donnan! :-)
Det blir fart under galoscherna här det ser man tydligt, som det brukar vara med barn som har äldre syskon som behöver jagas i fatt.

Sen fick julgranen flytta in på kvällen. 
En Kungsgran som är jättevacker! Den ser nästan inte ens äkta ut! 

Julaftonsmorgon tog vi det lugnt och åt en god och lång frukost. Stora dottern kom över då maken snällt fick ge sig ut för att skotta det lilla snö som föll under morgonen. 

Vi hade julklappsutdelning innan vi klädde oss julfina och åkte till svärmor för att äta julmiddag. 
Hundarna fick följa med då jag inte ville lämna dem så länge själva. 

Men, jag var tveksam då framförallt Bella lätt blir stressad och uppjagad när det är många nya människor och ljud.
När vi kom dit skällde hon en del, båda blev lätt hysteriska ute på tomten. Det doftade kattspår! 
Väl inne sprang dom runt och nosade lite här och där, innan vi stängde in dem i ett sovrum för att kunna äta middag utan att behöva ha koll så att ingen kissade på någon matta. 
Och det gick jättebra. 
Dom la sig ner och väntade. Heidi pep lite, men var ändå lugn. 


Det märks på Bella, trots att hon är nervös och lite allmänt spattig, att hon nu är äldre och helt enkelt lägger sig ner och väntar. Hon vet att vi kommer "hem" eller kommer och hämtar henne. Hon behöver inte se mig hela tiden längre. 
Heidi vill helst att jag ska vara i närheten, men det går ju över så småningom det med. :-)

Väl hemma igen städade jag undan lite och förberedde inför dagen efter innan jag kröp i säng. 

Dagen efter dök vår "lilla familj" upp lagom till frukost. Vi hade planerat för att det skulle komma en tomte hit, men det funkade inte riktigt, så när han kom in berättade vi att tomten minsann redan varit här. 
Vi åt en tidig lunch när stora dottern med maken anlände och rullade från bordet efter ett par timmar. 
Det är ju gott med julmat! 

Sen hade vi en julklappsutdelning till och det är ju så kul att se barnbarnet nu som förstår och pratar massor. 
Bebisar är ju söta och goa, men det är ju kul när man kan ha lite mer utbyte med dem. :-)

Solen visade sig en stund och jag passade på att ta en hundpromenad. Det var så vackert!

Hundarna uppförde sig över förväntan även då. 
Det var lite bjäbbande i början och dom fick vara i vardagsrummet en stund för att tagga ner lite. 
Sen kunde dom tassa runt utan att vara för hysteriska.
Bella väljer ofta att gå en våning upp och lägga sig när hon tycker att det blir för stimmigt, Heidi ska dock helst vara mitt uppe i och riskerar att bli på trampad när hon är så liten så hon fick snällt ligga i någons famn vilket hon älskar att göra. 
Gosigare hund får man leta efter! :-)

Så, det var inte juldagen som blev den där lata dagen i pyjamas i år utan julannandagen. 
Och nu jobbar jag igen. Men det är ju himla lugnt så det blir inte hela dagar. 
Vi går över till ett nytt sätt att redovisa arbetstid efter nyår, så jag passar på att ta mina övertidstimmar nu så att jag ligger på plus minus noll. 

Och snart är det nyår!
Vi säger bye bye till 2021 och ser fram emot 2022.
Jag kommer inte att göra någon summering av året som gått, vilket jag skrivit flera gånger tidigare. 
Eftersom att jag vill glömma stora delar av året, så vill jag inte summera det. 
Det HAR hänt roliga saker absolut och dem summerar jag som följer:
Vi hade sagolik tur och en otroligt driven person, som gjorde att det som kunde gått käpp rätt åt fanders inte gjorde det. Däremot fick vi bra och snabb hjälp och året har inneburit mängder med lärdomar som jag tar med mig framåt och kan hjälpa andra med förhoppningsvis. 
Det var tur att jag inte visste i början av året hur långt lopp det här skulle bli, då hade jag inte orkat tror jag. 
Men, man bär det man måste bära när man är mitt uppe i det och nu har vi fotfäste igen. 
Det kommer att bli bra. 
Sen hade vi ett underbart bröllop på vårt fantastiska sommarställe. Det är ljuvligt när ens barn tar steget och gifter sig. 
Sen fick vi ett underbart barnbarn också! En frisk och fin flicka vilket ju är ren och skär lycka! 
Så. Det var 2021.
Nu lägger vi lapp på den luckan och hälsar 2022 med glädje!

Jag vet att det blir ett bättre år, även om jag fick ett besked som jag inte alls ville ha så sent som förra veckan, som kommer att påverka mig mycket under nästa år. 
Jag drog en lång ful harang och tänkte att det var väl själva faen att jag inte kan få ett lugnt år, någon gång. 
Men samtidigt har jag anat och jag förstår och jag önskar personen lycka till framåt. 
Jag vet också att jag får nya arbetsuppgifter som också kommer att innebära utbildning och nya arbetsgrupper. Det ser jag fram emot!
Det ska bli så kul!
Och - så har maken och jag ett kul projekt på gång. Jag blir alldeles pirrig när jag tänker på det och jag ska faktiskt njuta av resan, lika mycket som målet!
Målet är att nästa jul ska det ha hänt saker. :-) Spännande är det! 

Och som vanligt, varje år, så är mitt nyårslöfte att hänga på sociala medier mindre och läsa fler böcker!
Hepp! 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar