Sidor

söndag 12 december 2021

Norrlandskallt.

Vilken himmel vi hade en morgon i veckan! 
Magiskt...
Vi har haft en period med jättekallt. Att ha -16 i flera dagar är ovanligt i december så man blev lite överraskad. 
Men det är ju så vackert! 
Vi är kanske lite udda, men vi blev sugna på att bo längre norröver där det är riktig vinter varje år. :-) 
Vi testade att göra islyktor med balonger och de blev jättefina! 
Dock glömde jag en ute lite för länge så den bottenfrös! 
I övrigt har det lugnat ner sig betydligt på flera fronter nu. 
I måndags hade vi sista stora eventet för denna höst. 
Så skönt att ha det gjort. 
Morgonen började dock lite kaotiskt, då jag kvällen innan fått felmeddelande på min bil så den gick inte att köra. 
Maken fick snällt skjutsa mig. Precis när vi skulle iväg ringde en annan familjemedlem som blivit strandad på tåget pga en brand på centralen och hade en tid att passa.

Vi fick eld i rumpan och det slutade med att jag glömde mina inneskor kvar hemma.
Så det var ju bara att gå och köpa ett par skor när butikerna öppnade. 
Jag lyckades hitta ett par rosa! :-) 

Eventet gick bra och nu är det ett år till nästa gång.
Så på jobbfronten är det betydligt lugnare nu  även de återinförda restriktionerna gör ju sitt till. 
En sista utredning har vi oxå hunnit med som landade i precis det vi anat länge.
Inga överraskningar, men pappret med det uppenbara behövs för att få rätt stöd och hjälp.
Så skönt att det är klart.
Och reaktionen blev direkt och lösningsfokuserat. 
Nu kan vi jobba vidare med helt andra förutsättningar. 
Det är härligt när vi kan börja bocka av saker med ett "check" och se resultat då det har varit en lång och knölig väg.
Och det tar tid rent praktiskt. Bara senaste två veckorna har vi varit på 6 sjukvårdsbesök! 
Om vi inte hade de jobb vi har, som vi kan göra vart som helst och när som helst, så hade en av oss behövt gå ner i tid.
Framöver kommer det att vara kontinuerliga besök men inte lika intensivt. 
Men jag är otroligt trött. 
Det senaste året har tagit ut sin rätt. 
Jag märker ju att jag inte är 30 längre även om huvudet tror det. :-) 
Kroppen orkar inte som förr och jag behöver tid för att återhämta mig.
Jag behöver lugn och tystnad på ett nytt sätt. 
Men, nu ska det väl rulla på lite lättare framöver, även om det på intet sätt är "över" utan ska bli mer rutin och som livet är framåt. 

Men, vi har också hunnit umgås med dom här små charmtrollen! Hon är så söt och härligt nu lillfia.
Hon pratar massor och brydde sig inte ett dugg att mamma och pappa försvann. 


Skönt att det sitter i händerna liksom, när vi ändå inte träffar dem jätte ofta. 

Den här lillfjanten gillade först inte kylan och snön alls. 
Men sen kom hon liksom på att det nog var kul ändå och var ute och for runt i snös massor!
Hon kom in med skägg! :-)

Det har varit full fart i flera veckor, så nu pallade vi inte att åka ut till landet på fredagen, som vi brukar.
Maken hade ett sent möte och jag var bara helt slut, så vi tog sovmorgon på lördagen, gick en lång promenad med hundarna och åt brunsch. 
Sen åkte vi.
Vi var tvungna att ta en sväng och vi funderade först på att åka bara över dagen, men stannade ändå, vilket var superskönt när vi väl var där. 
Vi ska ju fira jul där, så nu körde vi ut en bil full av julklappar. :-) Så skönt att ha allt där. När vi åker ut för att fira jul ska vi ju ha all julmat med osv. 
Det hade börjat skymma när vi landade, så vi skyndade oss på att fixa den julbelysning som vi satte upp senast, men inte hade skvarvisar till. 
Den bröllopsbåge som svärsonen gjorde till sonens bröllop och som dom själva använde sen, har vi sparat och nu blev de en julbåge! :)

Så fin tycker jag!

Den lyser lång väg i mörkret!


Vi brukar ha en gran mitt på tomten, men nu när vi fick en stor rhododendron, så pyntade jag den i stället. :-)


Tredje advent! Galet! Även december bara försvinner. 


Jag jobbar den här veckan och går sedan på en veckas semester vilket ska bli så skönt!

Det är en roligt vecka med roliga möten och "bra" jobb. 
Jag skulle gå på ett julbord också, men när jobbet tydligt sa att vi inte ska umgås med folk utanför vår arbetsgrupp och att vi helst ska jobba hemma nu igen, så bokade jag av det.
Som tur var hann jag gå på ett julbord förra veckan med ett gäng tjejer vilket var jättetrevligt och gott, så det fick bli årets julbord. 
Men det är nog tack vare semesterveckan som jag inte känner mig speciellt stressad nu. 
Det mesta är på rull. Dock väntar jag på tre olika paket där jag misstänker att ett inte kommer alls och ett troligen inte hinner dyka upp. 

Men helgen var skön och vi hann få lite sol på morgonens promenad. 

Nu är det upploppet mot jul!
Snart, ska jag summera det här skitåret och fundera på vad 2022 kommer att innehålla. 
Det kan fan inte bli värre än de två senaste åren. 
Tur att vi haft två bröllop och fått ett barnbarn till, annars skulle man ju kunna lägga dessa år på en hylla någonstans. :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar