Sidor

tisdag 21 december 2021

Dagarna innan jul.

Semester!
Det bästa ordet som finns! :-) Jag är så himla duktig på att ha semester. 
Men, det är inte så att jag bara sover och äter praliner inte. Nejdå, det vore ju inte likt mig.
Jag har en lista minsann... Två A4 sidor med "att göra innan jul".

Men, jag kände ganska direkt när julen låg som den låg, på en fredag, att det skulle bli helt omöjligt att fira någon som helst jul utan hjärtinfarkt om man ska jobba alla dagar innan. 
Så, jag tog semester veckan innan jul, vilket uppskattades av kollegorna, som alla ville vara lediga i mellandagarna. 

Det är ju det som är det fina när barnen nu är stora, man behöver inte hänga upp sin semester på när skolan är ledig eller inte. 
Nåja, det är inte så illa som det låter, men jag är ju en listperson. Det som jag inte får glömma och det som ska göras skrivs ner för att slippa ha det i huvudet. 
I huvudet snurrar nu andra tankar....om sånt som ska hända sen, förhoppningsvis. :-)
Vi är ju helt hopplösa faktiskt.
När saker äntligen börjar lugna ner sig efter ett "jävla år" rent ut, då hittar vi på nya projekt. :-D
Men, det hör till 2022. 
Så en redig lista med saker som ska fixas har jag. Men allt är ju julrelaterat och det kommer att göra så att jag får den där efterlängtade julkänslan. 

Det är inte bara stress. 
Jag ska på massage, vilket jag valde medvetet. Att ligga och få massage ett par dagar innan jul, det är ju inte alls dumt. 
Och så ska jag passa barnbarnen en sväng också. Det är mysigt! :-)

Vi storhandlade i helgen och det blev ju lite komiskt. Jag hade en vagn och plockade julmaten och maken hade en och plockade "den vanliga" maten för dagarna innan. 
Men det var rätt mysigt det med, för vi har sparat Coop poäng som vi plockade ut nu. Kvittot var flera meter långt och vi betalade ett par hundra kronor! :-)
Kanon ju!
Det går ju lite mat under året, så det känns bra att få lite rabatt när det ska julhandlas. :-)
Jag åkte ut med alla julmat till landet direkt och passade även på att städa ur alla kylar innan jag petad in det nya.
Ja, det är "alla". Vi har fyra kylar och tre frysar nämlisch. :-) Alla är inte igång på vintern, men tre stycken städade jag ur. 
Det var faktiskt mest den i huvudhuset som jag vräkte gamla grejer ur. Jag kan säga att vi behöver inte köpa hamburgargurka på ett tag. :-)
Men det var skönt att få det gjort i lugn och ro. 
Jag busade också lite och fixade två apelsiner med nejlikor i. Lilleman älskar jul och är mest förtjust i dofterna och maten. 
Han har ju ett eget hus på landet, men just på julafton då sover han på soffan i vardagsrummet för att få vakna av att jag är uppe och donar på julafton och han känner doften av kaffe och skinkmacka! :-)

Kvar nu är att köpa julgran, men det gör vi på vägen ut till landet. 
Och - jag har ett par julklappar som fortfarande inte landat hos mig. Jag är nästan helt säker på att jag är blåst på en leverans. Har jag tur, så blir det påsk presenter av den.
Och sen har jag en klapp till maken, ett till yngsta barnbarnet och varsin till döttrarna och svärdottern som inte hunnit komma. Det blir nyårspresenter.. :-)

Men -det verkar som att vi får en vit jul!
Senaste dagarna har varit kladdiga och varma, men nu är det kallare igen och ska bli både kallare och vitare innan julafton!
Juligt!
Det har varit några härliga soluppgångar i helgen. Det bästa med det här huset är just soluppgångarna. 

Vofsarna fick sin julklapp i förväg. En matta där man gömmer godis/ mat och så får dom leta fram det. 
Det tar en liten stund för lillfjanten. Bella hon glufsar i sig på nolltid. 
Bra hjärnträning för dem. 

Det är viktigt för främst Bella att få klura lite. Hon behöver använda hjärnan. 
När vi var ute med dem på kvällarna går vi förbi en lekpark och där får hon hoppa upp på bänkar, bord, murar osv. 
Vissa är jättehöga och hala när det regnat och är kallt. 
Och som hon hoppar! Hon älskar det och blir så glad och nöjd efteråt. :-) Vi är fortfarande så imponerad över hur mycket hund som är i den här kroppen. 
Men, till våren måste vi gå på kurs med henne. Hon har ett par ovanor som vi måste jobba bort och som grundar sig i att hon är rädd/ vaktar. 
Det blir lättare att vara ute och träna dem båda när det blir längre ljust och förhoppningsvis kommer jag ha tid att gå en kurs under våren. 

Men lillfjant är inte riktigt en hund...hon är mer en känkurubjörn. :-D 

Som hon älskar att mysa, gosa och ligga under varma filtar av olika sorter. 
Hon är också mycket lugnare, tryggare och mjukare i lynnet än Bella. Min förhoppning är att när hon är vuxen så lugnar hon Bella och ger henne trygghet. 
Men samtidigt så är Bella "roligare". Henne måste man jobba med. När man är ute med henne så måste man kommunicera hela tiden och hon är hela tiden "på". 
Heidi går man bara ut med. Punkt. Möjligen skäller hon på någon annan hund. 
Men maken är helt lyrisk över just Bella som hade velat ha en stor hund från start. Hon är en stor hund i liten kropp helt enkelt vilket han är nöjd med. 

Hade Heidi kommit först, då hade han vägrat skaffa en likadan ras igen, för hon är för tråkig. :-)
Men det är skönt att inte ha två högenergi hundar eller två med låg energi. 
Det blir spännande att se hur dom blir när dom är mer vuxna. Nu är ju det ju en ung hund och en valp. 
Men Heidi går att ha med överallt i om att hon är så liten och lugn. 
Bella blir för stressad. 

Nåja, summa summarum är att det börjar kännas jul nu och allt är under kontroll. 
Jag är inte så stressad och det känns som att det blir en skön helg. 
Vi har verkligen tänkt till i år och fördelat dagarna så att alla ska hinna njuta och inte bara åka hit och dit. 
Det är inte lätt när vi är så pass många, men jag tror att vi fått till det bra. 
Nu har många varit rejält förkylda så vi får se om alla är på benen när det väl blir jul.
Hur det än blir, så blir det ju jul! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar