Sidor

måndag 27 juli 2020

Varma dagar.

Värmen är tillbaka! Yes! 
Men det som är lustigt, när solen värmer och det är högsommar, ibland, kommer det en liten puff av vind, som doftar höst. 
Men, än är det högsommar och vi njuter! 

Jag har uppäckt en ny grej! Inte dumt när man snart är 50! :-) 
Att vatten, ättika och lite diskmedel är bästa rengöringsmedlet! 
Jag trodde det inte, men det finns inget bättre glasputs! 
Det tog även kalken i duschen! Vi har jättemycket kalk i vattnet och det är ett helsike att skura birt det. Men nu rinner det av! 
Jag gar skördat första squashen! Stor, fin och god. 
Gurka är på gång men ännu pyttesmå. 
Nästa vår ska jag sätta mer frön av sånt dom går att äta.
En del av blommorna jag nu har där ska flytta ut för att ge annat lite svängrum.

Fler bärplockarkvällar har det blivit.
Och det är så vackert att det tar andan ur en.
Vi har också haft besök av ett litet barnbarn i flera dagar. 

Full rulle har det varit. Nu mins han platsen och vågar gå på lite längre äventyr.
Vi nattade honom en kväll och det gick jättebra.
Minime läste för honom och han låg med tindrande ögon.
Han har upptäckt lite nya grejer, bland annat att vi har två dörrar! 
Det är så härligt att se hur han upptäcker värden. 
Man ser det inte lika tydligt med egna barn. 
Vi har också räddat den stora honungsrosen. 
Den växte ju på två björkar som var ruttna. Det var inte fråga om de skulle blåsa omkull utan när. 
Jag fick börja med att lossa rosorna för stt maken skulle kunna såga ner björkarna. 
Sen bar vi dit nya stolpar och hängde upp rosorna. 
Det var inte lika lätt som det låter dock. 
Vi var fyra personer inblandade...
Men den överlevde! 
Jagvgar klipot bort massor och kommer att klippa mer till våren. 
Vi har haft jättevarma härliga dagar. Riktig högsommar med varma kvällar. 
Lille killen gillar växthuset! 
Stora dottern och svågern har gjort klart bröllopsbågen som blir jättefin! 
Och - en liten kille har haft alla på fötter. :-)
En morgon när Minime sov fick Lilleman hoppa in. 
Och det såg då kul ut när hantraskade iväg och babblade. Som att han visade Lilleman runt. "Titta här". 
Helt underbart. 
Vi har fått hyresgäster i dammen! 
Söta. 
Jag har städat och möblerat om lite i växthuset, för bland annat gurkan behövde sträcka på sig lite. 
Jag har varit lite feg och inte flyttat ut blommor i samma utsträckning som jag tänkt. Dom mår ju så bra där inne! :-)
Nästa år blir det mer mat och mindre blommor. 
Men, nu fick de som vill upp mer plats och en kaprifol och en större murgröna flyttade ut. 
Jag kommer aldrig att behöva köpa en murgröna eller en kaprifol igen! 
Jo, kaprifol kanske jag vill ha en annan färg på...;-) 
Men, nu behöver jag sätta "folk" i jobb att göra lite växtstöd, för alla naturliga stöd är slut! 
Jag har fått gardiner av svärmor som är jättefina.
Ca 30 år gammalt tyg, men funkar ju fint även nu! 
Jag har fått längder med vit botten och blommor som jag ska sy om så att det blir kappor till "matrum" och kök. Läckert att ha samma i båda rummen. Ett höstprojekt helt enkelt. 
Alla klätterväxter växer så det knakar, men jag väntar på flera klematisar. Tydligen är de senblommande! :-) Jag mins inte riktigt...men tydligen har jag tänkt att de ska blomma när alkt annat blommat klart.
Smart av mig! ;-) 
Nu är det knsppt två veckor till bröllopsdags.
Vi är i fas ned allt man kan göra innan.
Sen blir det hårdkörning dagarna innan, men det känns bra. 
Vi blir ganska få och det blir väldigt familjört, så det är inte minutpassning. Jag är ju projektledare för måga evenemang i jobbet och då filmas det ofta, livefilmas och ibland är det runt 100 personer vid sittande middag.
Då snackar vi minutscheman och lite lätt stress..
Det här känns lungt. :-) 
Även om själva vigseln blir någon minut sen så gör det inget. 
Men- det innebär också att jag börjar jobba om två veckor från idag!! 
Och det larvigaste är att jsg är inte klar! Jag kan vara ledig mer! 😀
Och att säga det när jag varit ledig rekordlänge är ju lite pinsamt.
Så här länge har jag inte varit ledig sen jag var föräldraledig...vilket jag ju även varit nu...men med stora barn. 
Nåja..jag är ju jobbsugen och det blir en jättespännande höst, men jag är inte klar med landet.
Ingen av oss vill flytta tillbaks till radhuset. Det är ren ångest..
Som tur är så jobbar jag på distans mycket första veckorna, men sen blrjar barnen skolan och då är det bara att pallra oss iväg.

Det coolaste är att denna höst jobbar vi alla vuxna i familjen efter flera pr av plugg i olika former. 
Men nu ska vi alla in i hamsterhjulet.

Sen misstänker jag att familjen kommer att utökas nästa år..
Fler sådana här små figurer vill vi ju ha! 🙂

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar