Sidor

söndag 5 juli 2020

Alla behöver vatten.

Det är inte bara blommor som behöver vatten i dessa varma tider. 
Jag har känt mig lite konstig ett tag.                Träningen har gått så dåligt. Benen har varit tunga, jag har varit trött och tung i huvudet. 
Jag har också plötsligt fått ont i knäna igen och är så stel i fotlederna.                               
Barnen tjatar jag jämt på att dom ska dricka mycket i värmen, men själv då? 
Jag bestämde mig för att fylla en stor petflaska med vanligt vatten och dricka upp den under dagen. 
Det visade sig att jag drack två!                      Och så mycket bättre träningen gick dagen efter! 
Och så mycket piggare jag kände mig. Och i plötsligt när jag gick ner för trappan slog det mig - jag hade inte lika ont i fotlederna! 
Man behöver alltså dricka mycket mer än man tror! 
Så nu är jag igång med träningen igen på ett bra sätt. Jag är också tillbaks i min periodiska fasta. Jag mår så bra av det. Det innebär att jag äter 8 av dygnets 24 timmar. Ja, inte hela tiden då..:-) 
Men oftast äter jag frukost vid 9-10 rycket och då öppnas "ätfönstret" för 8 timmar framåt dvs 17-18 tiden. 
Så frukost vid 9, lunch 12 och middag vid 18. Sen inget mer.
Det tar ett par dagar och sen får jag ofta tvinga i mig middagen. 
Jag följer det inte slaviskt då det beror på var vi är och vad vi gör, men 5-6 dagar i veckan funkar det. 
Häromdagen köpte jag två smarta mellisförvaringar som mest är till för jobbstart i höst. 
Dollar Store har bra förvaring. I dessa kan jag ha frukt/ bär och yoghurt med myssli på toppen. Eller grönsaker med dip osv.
Hur vi ska jobba i höst är ännu osäkert, men de dagar jag ska vara på kontoret behöver jag ha med mig frukost och mellis om jag inte hinner hem innan "middag".
Så dessa blir perfekta.
De har oxå bra matlådor i glas som jag ska uppdatera förrådet med. Glaslådor är fräschare.
Jag har blivit helt frälst på frukt och /eller bär och grekisk youghurt. Oftast till frukost, men även lunch eller middag funkar bra. 
Potatisen borde också fått mycket mer vatten märkte jag när jag var tvungen att ta upp dem pga dammbygget. 
Pyttesmå var dom, så det är tur att vi inte ska klara oss på dem i vinter.
Det har regnat lite till och från senaste dagarna vilket har gjort under för blåbären. Nu finns det samma mängder dom förra sommaren! 
Helt galet! Man sätter sig och plockar runt där man sitter och vips är hinken full. Vart man än tittar är det blått. 
Jag tycker att det är så vilsamt att plocka bär med en podd i öronen, kan plocka i flera            timmar.                                                                
Det blev en gluten och sockerfri blåbärspaj efter middagen. Mums. 
Det regnade till och från hela dagen igår så jag passade på att göra lite flerkok när man ändå ville vara inne. Jag köpte köttfärs med lite kort datum häromdagen och nu blev det både biff och köttfärssås.
Det fina nu med att vi gjort om i köket är att man kan vara två i köket utan att krocka med varandra så maken vevade ihop såsen. 
Inte dumt att ha mat i kylen att bara plocka fram. 
Och som jag är helt lyrisk över köksön.
Just det här att kunna stälka fram alla grytor på köksön och folk plockar mat där och man slipper ha allt på det bord där man äter.
Det kommer att bli toppen i vinter när alla ska samsas inne. Så nöjda vi är.  
Idag blir det ännu mer bärplock!           
 På min morgonrunda såg jag ett ställe med ännu mer blåbär - stora blåbär! Och de måste ju ligga i min frys! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar