Sidor

tisdag 14 juli 2020

Regn och mera regn.

Regn och regn och regn. 
Helt galet. Det går från strålande sol till hysteriskt regnande från och till. 
Det är liksom midsommarväder hela tiden! 
Jag tycker synd om alla som gick på semester förra veckan och kanske bara har tre veckor. 
Oss är det inte synd om. Vi har haft fantastiskt väder hela våren och bott här nästan heltid sen april så det är mest mysigt.
Men snart utvecklar vi fjäll! 

Jag har passat på att baka när det regnat som mest. 
Frallor..
Och muffins. 
Och blåbärssockerkaka när formarna tog slut. :-) 
Och hemlagad glass. Det blev jättegott! 
Nu har jag testat ursprungsrecept och vågar nu testa lite annat. Man kan blanda i vilka godsaker som helst.
Jag har också roat mig med lite                        bröllopsförberedelser. 
Små glasburkar som blir ljuslyktor och små vaser. 
Lite pyssel runt dammen med växter och pyssel. 
Jag funderar nu som bäst på vilka växter jag ska ha runt och i dammen.
Och viken jord jag ska ha i.

Flera åskoväder har vi fått över oss i omgångar. 
Ena minuten vräker det ner..
För att i nästa minut vara strålande sol. 
För att sen vräka ner igen...
Jag har klippt massor med sticklingar och grävt upp murgröna somm växer över alla bräddar och flyttat till andra ställen. 
Jag älskar ju allt som växer högt och far iväg lite hit och dit och klematis är fantastisk. 

Vi har hunnit med att testade en ny restaurang som öppnat i tätorten. 
Libanesisk mat. Åhhh. Jag älskar Turkisk och libanesisk mat. Det är såååå gott. 
Även barnen tyckte att det var en hit och Minime fick doggybag med sig hem och tre bröd! 
Vår nya favorit helt klart. 
Vi rullade ut och har inte behövt äta middag...

Man sitter precis vid havet och ett svanpar med ungar paddlade omkring. Så söta!
Väl hemma tog jag mig i kragen och städade runt växthuset. Det blir lätt en del runt när man klipper och rensar inne. 
Men nu är det krattat och städat även runt huset. 
Jag har flyttat lite växter från olika ställen i trädgården till dammen, så nu passade jag på att köpa in ett par lavendel och höstflox.
Doften är ju underbar och jag hoppas att humlorna hittar dit. 
I båten hade jag sått en massa sommarblommor från frö, men det växer rätt dåligt.
Men nu har några blommor dykt upp äntligen.
Jag har en liten pump i dammen som strilar lite vatten. Men, nu har vi fått frågan om vi kan ta över ett par fiskar från en som ska sälja sitt hus och har fiskar i sin damm. Och det vill vi ju förstås. Men, då krävs det lite större pump och även lite växter lite snabbare än planerat.
En granne grävde fram en gammal pump som han haft i en damm för länge sedan och den funkade fint! 
Han hittade även en söt fisk i sina gömmor! :-) 
En annan granne mötte vi på vår morgonpromenad då hon var på väg ut i skogen för att plocka svamp, som hon själv inte äter!
Så vi fick en påse. Det är ju så gott! Så i morgon blir det omelett med lök och svamp! Mums! 
Det är verkligen en ynnest att ha skogen runt knuten. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar