Sidor

söndag 31 maj 2020

Vad är bästa träningen?

Alltså.
Nu har jag läst boken. Ett litet liv.
Och vilken bok! Det tog som sagt en stund att komma in i den, men när man väl gjorde det....Wow.
Så vackert skriven och sådana människoöden.
Jag brukar inte gråta när jag läser böcker (om man jämför med när man ser en film) men nu. Fy fasen.
Flera gånger.
Så gripande. Sån beskrivning av personer och känslor.
Tänk om man kunde skriva så..

Nåja.
En jättekul grej är det här. Min vilopuls!
Jag tränar och äter bra, för att må bra främst. Sen att jag justerar vikten lite samtidigt är ju en fin bonus.
(Det gör stor skillnad för mina knän om jag väger ett par kilo mindre. Då behöver jag inte ha knästöd när jag joggar.)
Men- jag har haft en vilopuls på runt 70-74 typ jämt. Men, nu när jag faktiskt tränat varje dag (pw/jogg på morgonen och yoga på kvällen) i ett par veckor, så har min vilopuls plötsligt droppat rejät.
Det är ju jättekul!
En anhörig som har stora problem med både högt blodtryck och extraslag har tagit sig i kragen nu och gått in på ganska stramt matintag, där all mat vägs och det blir mycket grönt, kyckling och glutenfritt samt Pw varje morgon och yoga på kvällen, som är just blodtrycksanpassat, så har blodtrycket droppat till det normala redan efter ett par veckor.
Och vilopulsen är löjligt låg.
Så kul att se vad träning kan göra. Träning som inte på något sätt är extremt.

Jag tittade på programmet "Bästa träningen" på Svt och det var så bra! Där visade man verkligen att vardagsmotionen inte ska underskattas.
Jag har lovat mig själv att jag ska vara i bättre form efter sommaren än innan även i år.
Hösten blir så tung om man måste börja med att klämma sig i kläderna och jobba bort socker och vinsuget.
Aldrig mer.
Nu under vår hårdaste karantäntid så kom jag av mig, både med maten och träningen.
Jag tränade, men jag tvingade mig ut och hoppade rätt ofta över det. Orkade inte.
Som ju är så korkat. När man inte orkar, är stressad, orolig osv, då är ju träningen som viktigast.
Det vet jag ju.
Så jag hade en 6-8 veckor med mindre träning än vad som är bra och jag fuskade med maten.
Bakade bullar med barnen (hemkunskap) och åt en och annan.
Plötsligt fanns det Fazers blå i kylen! Vem åt den tro??
Osv.
Och det känns ju direkt. Jag blir tröttare, håglösare. Vaknar sockerbakis.
Men, nu reagerade jag direkt när jag drog på mig ett par träningsbrallor som jag var så glad att kunna ha igen förra sommaren och som passat ända till nu och plötsligt satt dom nu tighta.
Och då vakande jag liksom upp igen.

Och, det här är ju så mycket godare än choklad!
Kyckling, tomater, gurka, sallad, pesto och lite potatissallad.

 Och samma här, men med lite jordgubbar uppepå. Ca 350-400 kalorier.

 Häromdagen fick barnen äta på McDonalds när vi behövde fixa lite ärenden och dom fick även efterrätt.
Lilleman älskar frappe med karamelsmak. Det brukar jag också göra! :-)
480 kalorier!
 Minime valde glass, med grädde och daimsås.
470 kalorier!
 För drygt ett år sedan hade jag lätt dragit i mig båda!
Mer än halva mitt dagintag i ett nafs.
Bläh!

Nu smakade jag faktiskt lite av glassen och en sipp av frappen, men är sen nöjd.
Dock köpte jag med mig två rutor från kaféet med Rawfood.
Dessa rutor skär jag i 4-5 mindre rutor och har till kaffet i flera dagar. Gott, högoktanigt men räcker länge och är bra mycket nyttigare.

 Och - nu är jag tillbaks till att jag längtar efter mina morgon pw.
På kvällen, längtar jag till morgonen efter.
Nu efter nästan två veckor så orkar jag tom springa längre och längre sträckor, vilket är kul.
Jag längtar också efter kvällsyogan, som jag ofta bestämmer ganska tidigt på dagen, vilket pass det ska bli.
Till slut kräver kroppen det och det är så skönt att vara där igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar