Sidor

fredag 28 februari 2020

Tillbaks i stan och corona virus

Det pratades om att vi skulle få lite snö i slutet av veckan.
Jag trodde inte på det innan jag såg det.. :-)
I tisdags kväll började det blåsa lite och grannen som bor längst ner mot vattnet upptäckte att dom nu bor på en ö när hon kom hem.
Spännande!
Bara dagen innan gick vi här utan att bli blöt om fötterna, men man såg att havet nog rann åt fel håll liksom.
Jag såg även en bild som lagts upp i en grupp för området.
Här är stora ängar, som tillhör ett slott i närheten. Där går alltid kossor och får och betar.
Nu går inte det lika bra.
Dom skulle bli blöta om magarna kan man lugnt säga..

Jag har sovit ganska länge på semesterdagarna och tom stängt av klockan och somnat om, men på onsdagen då jag jobbade på distans, vaknade jag av mig själv klockan 6! Är inte det märkligt?

Och visst hade det snöat under natten såg jag när jag tassade ner i köket. Så vackert! :-)

Maken var lite nojig under kvällen att det skulle snöa så mycket att vi inte kunde åka hem, men så nojig var inte jag.
Vi har två fyrhjulsdrivna bilar, klart vi kommer hem.

Jag satte mig att jobba strax efter 7 och hade rivit av det viktigaste tills barnen vaknade, lagom till lunch.
Då packade vi ihop oss och åkte tillbaks till stan. Inte alls dumt att kunna jobba på distans och på så sätt dra ut på ledigheten lite.

Det var inget problem med snön alls, lite halt dock. Och vi var lite oroade över just vattnet efter vägen, men det gick också bra.
Så, nu är vi tillbaks i vardagen och det har fortsatt att snöa och är riktigt vackert ute nu.
Lite surt för det hade varit så najs att vara kvar hela veckan, men vi har saker inbokade både torsdag kväll och fredag, så vi måste vara här och då kan jag lika gärna jobba..
Dock var det skittråkigt att vara på kontoret, för det är bokstavligen tomt!

Nåja, jag passade på att ta ett löppass på löpbandet när vi ändå var hemma vilket kändes otroligt bra.
Det är konstigt hur kroppen nu mår absolut bäst om jag tränar minst tre gånger i veckan och sådär så att jag svettas så att det rinner.
Att gå och lägga sig när man är helt slut i kroppen, ända in i små muskler är så skönt!

Maken åkte iväg på bokrean när vi kom hem, men jag pallade inte det, utan prioriterade att jobba lite till och som sagt träna.
Men - han känner ju mig så väl att han kan köpa böcker åt mig ändå. :-)
Jag läser ju mängder med skönliteratur, men har blivit bättre på att läsa annat också, som jag är intresserad av.

Jag läser en del biografier, för att jag är intresserad av livsöden och beslut folk tagit.
Men även psykologi och hjärnan och kroppens kopplingar. Så en bok av Anders Hansen är inte dumt. :-)
 Och jag har läst på massor om inflammationer i kroppen och hur det kan visa sig i form av allergier osv.
Och hur man kan äta för att få den att läka ut.
Det finns för och emot i detta som med allt annat, men jag tror att man har kommit på något här .
Glutenintolerans är ju en inflammation tex och kan ge en massa märkliga symptom.

Hur som, den här boken är så spännande att läsa och lättläst. Det är som en skönlitterär bok men med massa fakta. 
 Och det går ju inte att vara på en bokrea utan att köpa något som har med trädgård att göra! :-)

Det har som sagt varit lite märkligt att vara på kontoret. Jag har unna mig sovmorgon för att inga barn ska upp och passade på att gå till frissan på lunchen .
Halva kontoret håller dessutom på och flyttar ut för att stora delar ska renoveras under våren.
Vi vet inte ens om vi kommer att kunna sitta kvar pga oväsen osv, så det blir en spännande vår. :-)

Fördelen med våren är ju att det kommer en del lediga dagar igen om inte allt för lång tid, men jag är glad att vi inte bokade in den resa vi hade tänkt över lovet, med tanke på Coronavirusets spridning.

Tanken var ju att åka över påsk men nu blir även på landet.
Det känns som att resorna finns kvar. Det är inte kul att dra till Italien som tänkt, om det härjar virus där.
Jag tror inte att det är farligt för någon av oss, men om sjukvården är belastad av de som behöver sjukvård, då blir det jobbigt ändå om någon av oss skulle bli sjuka.
Så vi stannar hemma och väntar och ser.

Jag njuter ju av att "bara vara ledig" och var på landet, men det är ju inte riktigt lika kul för barnen. Man vill ju gärna göra något med dem, men nu förstår ju även dom att det är smart att stanna hemmavid.
Jag skulle ju kunna vara ledig i flera veckor och bara njuta av böcker och pyssel! :-D

Nu har jag en massa mormorsrutor som ska bli filtar....

 Jag har virkat ett par rutor då och då och nu kan jag börja montera ihop dem. Det är kul!

Jag måste alltid ha något pyssel, annars känns det konstigt.
Böcker på lager och pyssel på lager! :-)

Vi invigde helgen med att åka till Globen och titta på Nick Gervais, stand upp. Så bra!
Nu har jag ont i alla skrattmuskler. :-)
Helgen blir lugn.
Det finns pyssel här hemma och nu vill man ju helst inte vara där det är mycket folk, faktiskt.
(Tur att det mesta köande denna kväll var utomhus och ingen hostade! :-D )

De frön jag sådde för ett par veckor sedan växer så det knakar och behöver planteras om och flyttas på.
Jag har lovat Minime att testa att baka makarons och vi ska åka och fika hos äldsta sonen.
Så, det blir en skön helg, hoppas jag.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar